Hei, er en evig telemarker, som ikke kommer til å konvertere. men har et par alpin ski i bakhånd når det trengs.

Jeg har vel det umulige spørsmålet, i forbindelse med at jeg skal pensjonere mine gamle AK Maiden K2 189cm, med R8,Garmont "Gara-FirePower" sko og montana feller.

Stor fan av crusing egnskapene til AK en, i bakken, og i lett pudder, og slush. Men på skare, tungt pudder og i de bratteste hengene føler jeg at skia "holder" meg igjen, den virker for myk, og jeg får en følelse av at bakskia sitter litt fast, spesielt om det er våt tung snø, eller om skia går dypt, i litt tungt pudder / pudder med sol smeltet topp lag. Det er heller ingen dans på roser å gå på topp tur, med det tunge utstyret. Bindinga elsker jeg, men dårlig med gå funksjon :-(

Det jeg trenger er ei ski som  fungerer på "alt" og ikke er for tung. 50/50 bakke og topptur med ei binding med gå funksjon, men stiv nok til å takle nærmere 100kg rasende nedover en svart bakke. samt et sko tips. sko som heller ikke er så alt for tunge, de trenger ikke være så stive, da jeg er vant med Garmont "Gara-FirePower".  tenker midtbredde 90-110 men heller 90 enn 110.. Håper på hjelp fra noen erfarne telemarkere som har prøvd mye forskjellig utstyr. Da min erfaring ikke er så "brei"

Ps: har et par Stockli stormrider XL med R8 til isete alpinbakker.  

Jeg er 184, og 90+ kg