Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Stegjern til topptur
#177262 15/04/2012 8:57 PM
Fersking
OP Offline
Fersking

vurderer å gå til anskaffelse av et par stegjern som skal passe på dynafit titan og ev på andre fjellsko..

noen som har et par stegjern å anbefale? eventuell en fin liten isøks også?

Re: Stegjern til topptur
whiteout #177263 16/04/2012 11:50 PM
Fersking
Fersking

Om du skal bruke de til toppturbruk er det greit med lett utstyr. Anbefaler CAMP corsa nanotech isøks og stegjern fra samme leverandør: CAMP XLC nanotech automatic. Dersom du skal bruke stegjernene til klatring på mye stein ville jeg valgt et stegjern av stål, men til toppturbruk er det vel mest hard skare som skal foreseres, og da er aluminium holdbart nok.

whiteout #177264 17/04/2012 9:30 AM
Ringrev
Ringrev

For min del har jeg brukt stål-jerna mest. På mindre tekniske turer foretrekker jeg horisontale front-tagger, mens når det blir mer klatring foretrekker jeg vertikale tagger. Camp-jernene som er nevnt over har jeg i sekken når jeg ikke forventer å bruke stegjern - likeså med øksen. En kort og rett øks passer bra...for det meste bruker jeg en grivel-ståløks. Jeg trives også med "leash-less-slynge" som jeg fester mellom øks og sele - da blir det enklere å skifte fra hånd til hånd uten å være redd for å miste øksen.....men de fleste klarer seg uten det.

whiteout #177265 17/04/2012 10:59 AM
Medlem
Medlem

Etter min mening så er det ihvertfall èn ting som er spesielt viktig med stegjern - festemekanismen og hvordan den fungerer i kulda med handsker/votter og snø. Mistet ett stegjern for en stund siden og kjøpte nye. Da fikk jeg modell hvor remmen som går rundt støvlen festes med en plastikk spenne som klikkes sammen. Denne typen ser det ut som om noen av CAMP modellene bruker. Ulempen er at disse plastikkspennene raskt fylles opp med snø og blir derfor j... vanskelige å ta av og på. Fryktelig irriterende når det er dritt vær og du skal ha av deg jernene fort for å kunne kjøre ned.

Hva gjelder øks er det, etter min mening, greit med en med rett skaft hvis den ikke skal brukes til skikkelig klatring.