Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Kjøp av randonee-ski !
#177176 12/04/2012 9:29 PM
2rstein Offline OP
Nytt medlem
OP Offline
Nytt medlem

Hei!

Eg vurderer å kjøpe meg randonee-ski. Er nybegynner, men er ein svært aktiv langrennsløper. Ser på meg sjølv som ein person med god balanse og kordinasjon på ski. Lurer på om noen har noen gode råd til kjøp av ski, binding og sko? Er det ein spesifikk modell / merke eg bør gå for? PS: Oppoverturen er minst like viktig som nedoverturen for meg smile

Prisklasse, ski+binding+sko: ca 10 000kr

Re: Kjøp av randonee-ski !
2rstein #177177 12/04/2012 9:38 PM
Medlem
Medlem

Jeg selger Black Crows Navis 186cm med Marker Duke L binding... God topptur ski og kraftig binding, tyngre enn de letteste utstyret på markedet, men bra utstyr til en "nybegynner".

Skia http://blackcrows-skis.com/index.php?option=com_content&view=article&id=83&Itemid=13&lang=en

Har en annonse på Finn: http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs/annonse?finnkode=34214966

Billig utvei ihvertfall, men det er mye bra utstyr der ute! Masse tråder om dette fra før av og, les de! smile

Send meg en PM om du er interessert!

2rstein #177178 13/04/2012 8:53 AM
Entusiast
Entusiast

Jeg vil absolutt anbefale tech-binding (Dynafit bl.a) først som sist med mindre du er veeldig stor. Skia kan godt ligge i området 80-100mm - kortere/smalere for vår/harde forhold eller bredere/lengre for pudder/vårslusj. Sko må selvfølgelig ha gå-modus og jeg ville ikke valgt noe særlig tyngre enn 16-1700g pr sko.

Før du anser deg som ferdig med shoppingen ville jeg lagt til: Feller, teleskopstaver, sender/mottaker, spade og søkestang. Kjøper du dette med en skipakke får du sikkert en del rabatt men du ser uansett på 5000kr ekstra veldig fort.

2rstein #177179 15/04/2012 9:57 AM
Medlem
Medlem

Ja... Skal du handle nytt så kommer du ikke så veldig langt med 10 lapper, men nå er det jo salg "overalt" så du kan vel være heldig..Det er så utrolig mye utstyr der ute, så vil anbefale deg å gå til en butikk som er spesialist på toppturutstyr og prøv sko før du gjør noe annet..Angående ski så har jeg nå gått fra Völkl Gotama med Marker Duke til Völkl Nunataq med Dynafit radical FT.. Erfaringen der er veldig grei: De lengre toppturene er nå mye mer fristende, men samtidig så er stabiliteten på skikkelig drittføre vesentlig mindre.. Kommer uansett ikke til å gå tilbake til tyngre ski. Så jeg vil også anbefale techbindinger. Ski er smak og behag, men jeg er veldig fornøyd med både egenskapene og holdbarheten til mine völklski. De har ikke sviktet meg på noe måte enda.