ABS vs Snowpulse?
|
Tørr bak øra
|
OP
Tørr bak øra
Hei! Jeg er er usikker i valget mellom de to skredsekkene ABS og Snowpulse. Jeg kjører på brett selv og ønsker å benytte sekken til heisbasert kjøring og toppturer. Er det noen her som har erfaring med hvordan det er å feste snowbardet på de to sekkene? Jeg har vært i butikker og testet sekkene, men ikke fått prøvd de med et brett festet på sekken. Det er ulike meninger rundt hva som er bra og ikke bra med sekkene. Men til dere som har Snowpulse, merker dere noe ubehag ved at "ballongen" ligger i skulderreimene på sekken? Sekkene det står mellom er Snowpulse Lifebag 30 liter og ABS Vario 30 liter. Flott om noen tar seg tid til noen gode svar her! 
|
|
|
 Re: ABS vs Snowpulse?
|
Tørr bak øra
|
OP
Tørr bak øra
|
|
|
|
Nytt medlem
|
Nytt medlem
Bumper dette innlegget, for lurer på akkurat det samme selv! 
|
|
|
 ABS
|
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Har selv ABS sekk og kan bare svare ang den. Bruker 30l vario rom. Sekken er helt ok som sekk, sitter greit på ryggen og man har ok plass til det nødvendigste. Pga abs-systemet er den litt tyngre enn vanlige sekker, men det merker man fint lite. Det er intet problem å feste ski, selv om A-festing er umulig pga ballongene. Hvis man skal ut å reise med fly, ta utskrift av IATA papirene og møt opp tidlig. Vær forberedt på at det kan ta litt tid. Har ikke måtte utløse ballongene "live" men har vært farlig nær. På bakgrunn av vanlig sekk bruk så vil jeg anbefale ABS som en helt ok sekk. Systemet taler vel egentlig for seg selv.
|
|
|
|
Fersking
|
Fersking
Et annet spørsmål når dette først er oppe.. Noen som vet om dette er samme produsent: http://www.abs-airbag.com/http://www.abssystem.com/ Første linken er jo de man er vant til å se, mens den andre er rimeligere varianter tilsynelatende fra samme produsent.
|
|
|
 snowpulse er best
|
Nytt medlem
|
Nytt medlem
har flere venner som har Snowpulse. Selv jobber jeg m akuttmedisin og vil gi stor støtte til Snowpulse. Årsaken er at den beskytter hode og thorax i mye større grad. Det er jo kjent at mange som blir tatt av skred blir drept av slag og støt i det skredet seiler nedover. i tillegg er ballongen hovedsaklig forran på kroppen slik at hodet kommer opp. Airbagsystemet gjør jo at man seiler nedover med trynet ned i snøen... ikke helt bra...
|
|
|
|
|
|
|
Tørr bak øra
|
OP
Tørr bak øra
Takk for info Bjarman..Discodverg: De vennene dine som har Snowpulse, kjører noen av de på brett? Mulig å høre event om de har erfaring med brettfeste på sekken?
|
|
|
 Synsing eller fakta?
|
Medlem
|
Medlem
Abs er gammel på markedet og kan dermed vise til lang erfaringer fra folk som er tatt i skred med abs sekk. Der er tallene entydige med abs sekk er sjansen for å overleve et skred uten å bli begravd meget store. Dette er stattistikk, ikke synsing fra noen som prøver seg prøver seg med regelrett tøv ala tegneserien "rikshospitalet".Dette er for viktig til å spre dessinformasjon à prøve å legetimere sinn personelige preferanser med medisinske grunner.Det er ingenting fra erfaringer eller tester som underbygger påstandene til det "discodverg" hevder. Kjøper du abs sekk sà vet du at den er gjennomtestet i 15 àr i rassituasjoner med mange liv reddet. Kjøper du en snowpulse sekk fàr du en nyutviklet sekk som sikkert Fungerer udmerket, men uten den lange historikken.Se ellers test her i bladet for ytterliggere info om de to sekkene. Lykke til med kjøpet
|
|
|
 Fakta om trauma
|
Medlem
|
Medlem
Det er mye man kan si om Thor ski sine påstander. Jeg skal holde meg til det skredfaglige. Det er heldigvis flere enn en produsent av skred-airbags, og alle produsentene er seriøse. Fordelen med snowpulse sitt system er at det bedre beskytter hode og bryst. Det er veldig bra fordi om lag 25 % omkommer av trauma i skred. Ulempen er at det tar sikten din og begrenser bevegelighet når du er i skredet. Dermed er det vanskeligere å kjøre ut av skredet med snowpulse.
|
|
|
 Sikt på snowboard?
|
Fersking
|
Fersking
Noen som har erfaring med utløst snowpulse på snowboard i fart?Med min normale "kjøreposisjon" føles det som om sikten blir svært begrenset med en stor pølse over venstre skulder (kjører regular). Er naturligvis klar over at strategien "kjøre fra/ut av skredet" ikke er noe å basere seg på. Men i visse tilfeller kan manøvreringsdyktighet utgjøre den viktige forskjellen. Ser forøvrig at Xavier de la Rue fortsatt sverger til ABS (selv om dette kanskje har noe med kontrakten hans å gjøre?)
|
|
|
|
Tørr bak øra
|
OP
Tørr bak øra
har tenkt samme tanke som deg Lars når det gjelder sikten man får etter å ha utløst ballongen/ballongene.. Men jeg tenker jo at det viktigste er funksjonen! det er fort gjort å glemme trauma skader som Kjetil er inne på. Det er ofte en veldig stor faktor! Men jeg tror jeg skal gå for Snowpulsen (når lønninga kommer), må bare få prøvd den med et brett på ryggen.. Siden ingen har erfaring med det her på friflyt.no! hehe.. Xavier har vel en god avtale med ABS, sikkert derfor han bruker den..
|
|
|
 ABS
|
Medlem
|
Medlem
Kjørte med Abs Vario 30/50 en halv sesong i fjor på brett.Sekken er helt ok på ryggen og ikke noe problem med feste av brett på den.Merker ingen stor forskjell i forhold til tidligere sekker jeg har brukt (dakine guide 49l og helipro 18l) Synes kanskje at reimene til brettfestet kunne vært litt mer robuste, men det er noe jeg synes går igjen på flere sekker. (ikke noe slitasje så langt på reimene, men blir vel å surre litt ducktape rundt for å være på den sikre siden) Hadde en lang runde på snowpulse vs abs da jeg skulle kjøpe sekk, og kom vel fram til at det ikke var store forskjellen på selve bærekomforten på noen av de. Fordelen med abs vario systemet er jo at man kan bytte sekkerom og dermed får et større bruksområde, feks. liten sekk til heisbasert kjøring og større på topptur. Fant og ut at på snowpulse må man være forberedt på å måtte åpne sylinderen med luft i sikkerhetskontrollen på flyplasser. (trenger vel som oftest ikke dette i europa, men i usa er dette et større problem)Litt usikker på hvor lett det er å få fylt opp igjen snowpulse beholderen overalt... Det som tippet vektskålen i favør abs for min del var muligheten til å bytte sekkerom, større forhandlernett med mulighet for bytte av utløserenhet.Pris (da abs har eksistert lengere er det større mulighet for å komme over en brukt sekk, sjekk ebay.de bla. Fikk min for 4000 nok med to sekkerom og to utløserenheter på finn.no, sendte den inn til abs tyskland for service for å være sikker på at den var bra. Kostet ca 70 eur) Eller så er det vel bare å dra rundt til et par butikker og prøve sekkene så du får en følelse av hvordan de sitter på og se hva som finnes av evt rabatter...
|
|
|
|
|
|
 ABS
|
Fersking
|
Fersking
Jeg vil gjerne svare Discodverg og Kjetil Brattlien på inneleggene deres om ABS. Men først vil jeg nevne at jeg til daglig jobber på vpg.no, som selger ABS, og derfor ikke er nøytral. Den statestikken som du, Kjetil Brattlien, viser til, gjelder for alle som tas i skred, ikke for de som tas med ABS-sekk spesielt. ABS har plassert to ballonger i langsgående retning med kroppen av to grunner:1. Å punktere to ballonger er mye mye mindre sannsynlig enn å punktere en.2. Utformingen og plasseringen av ballongene gjør at du flyter mer horisontalt på overflaten av skredet, noe som skal gjøre at du er mindre utsatt for traume enn hvis du stikker vertikalt ned i skredet eller befinner deg nede i skredet. At dette er tilfelle, kan underbygges av relativt omfattende statistisk materiale:http://abs-airbag.com/abs_fakten.ph...90ef74d48351dac1633&m=17&teid=84Av alle de 262 rapporterte ulykkene med ABS, er det 0% skade på hode og nakkevirvler, og 0,8% skade på torso. At hele 87,5% i tillegg er helt uskadd, kan tyde på at ABS ballongplassering er den gunstigste i forhold til skade.
|
|
|
|
Entusiast
|
Entusiast
Her er artikkelen som var i bladet:http://www.friflyt.no/index.php?pagenr=12&articlenr=56723 Har nettopp tømt sparegrisen og fått Snowpulse i hus. Syns den sitter godt på ryggen, har gode festeanordninger for ski, og ikke minst enklere løsning for etterfylling av luft. Skal brukes første gang til helga.
|
|
|
|
Entusiast
|
Entusiast
Sitat Simen Berg:Her er artikkelen som var i bladet:http://www.friflyt.no/index.php?pagenr=12&articlenr=56723Har nettopp tømt sparegrisen og fått Snowpulse i hus. Syns den sitter godt på ryggen, har gode festeanordninger for ski, og ikke minst enklere løsning for etterfylling av luft. Skal brukes første gang til helga. </p>
Sitter i samme dilemma som trådstarter her. Hva gjorde at du valgte Snowpulse? <p>PS! Hvor effektivt vil du påstå komprimeringen på sekken fungerer mtp å redusere volum for heisbruk? Vurderer da 30L selv.
|
|
|
|
Entusiast
|
Entusiast
@superdigg - valget er gjort på bakgrunn av sammenligning i butikk, argumentene er som nevnt i forrige post. I tillegg kjørte jeg noen turer med hver av de for to år siden, men det er nok gjort noen endringer på sekkene siden da.
|
|
|
|
Fersking
|
Fersking
"Nei, helt feil. ABS-statistikken sier bare at ABS er bra og at ballongplasseringen er gunstig. Inntil det foreligger statistikk for Snowpulse, så sier statistikken ingen ting om hvilket system som er gunstigst. M.a.o blir det andre kriterier som avgjør." Enig! Jeg burda ha skrevet svært gunstig i stedet for gunstigst
|
|
|
|
Entusiast
|
Entusiast
Har begynt innkjøring av Snowpulse 30L nå, og er særdeles fornøyd med bærekomforten. Merker egentlig ikke noe til litt ekstra vekt. Det er for tidlig å konkludere med skulderreimene, men jeg forventer at de gås inn. De første dagene har de vært litt klumpete. I sekkerommet har jeg god plass til kamera med en stor og en liten linse. Det eneste jeg savner er en litt større lomme til småting (har oftest med ekstra goggles). A-innfesting av skia til trasking går raskt og enkelt. Jeg liker ikke diagonal-innfesting, men det funker også enkelt med feite ski. Adgangen til sekkerommet med skia på er dårlig. Savner (som forventet) back-entry som jeg har på DaKine-sekkene. Jeg synes at reimene virker litt pinglete (som Glomstulen sier om ABS). Hekta i stein og velta ned på en hylle med kompakt snø (fotografering med meg på feil side av kameraet). Jeg landa flatt på ryggen (og luftbeholderen) fra ca to meter, og da tok jeg et ribbein. Burde ha husket at Fred 107ersen fraråder å lande på flaska, men han hadde litt mer tid til planlegging. Skal svippe innom noen brannstasjoner og sjekke om de er med på å fylle luft, antar at det i utgangspunktet er uproblematisk. @ Superdigg - komprimeringen av sekkerommet funker finfint for meg de gangene jeg kjører uten kamera. Sitat ThomasW:Spørsmål til dere som har ABS eller Snowpulse: Påvirker det risikovurderingen av skredfaren med en slik på ryggen? Tar dere større sjanser? Nei, det blir vel som å ta på seg hjelm i bilen og kjøre i motsatt kjørefelt på motorveien.
|
|
|
|
|
|
|
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Jeg kjøpte selv en Snowpulse sekk med et 30l sekkerom forrige sesong. og har nå fått brukt det en del. Jeg synes den sitter svært godt på ryggen, og merker ikke noe til ballongen som sitter i bærestropene. Jeg har brukt sekken både til kjøring i anlegg og på toppturer. Når man komprimerer den synes jeg ikke på noen måte at den er for stor eller klumpete til heisbasert kjøring. Årsaken til at jeg valgte Snowpulse foran ABS, var at jeg likte bæresystemet bedre, at man kunne feste skiene på siden (noe jeg personlig foretrekker) + at ballongen går rundt hodet og at denne er fylt med luft som sakte siver ut igjen, noe som (i alle fall i teorien) vil være med på å skape et luftrom rundt deg hvis du allikevel skulle bli begravd. Når man i tilleg kunne bruke sekkerom av forskjellige størrelser på Snowpulse lifebag også, så falt vlget mitt på Snowpulse. Dette siste er ikke lenger tilfelle, siden ABS visstnok har saksøkt Snowpulse for bruken av denne funksjonen fordi ABS mener at de har patent på den. Dette fikk jeg vite når jeg skulle bestille et 45l sekkerom til min sekk nå for et par uker siden. Jeg prøvde å få tak i et slikt sekkerom hele forrige sesong, men det var ikke å skaffe til veie noensteds og jeg fikk beskjed om å vente til neste år når man hadde produsert nye. Når jeg skulle bestille nytt sekkerom nå nylig ble jeg fortalt at Snowpulse ikke orket å ta denne kampen med ABS, selv om de ikke var enig i premisset for søksmålet. Personlig synes jeg det er litt som å hevde patent på glidelåsen...For meg personlig ligger ankepunktet mot Snowpulse her; jeg synes at sekkerommet på 30l fort blir for lite på lengre toppturer, særlig når man skal ha med seg litt rangleutstyr i tillegg. Mangelen på topplokk å for eksempel legge et tau under er også merkbar på turer av denne karakteren.
|
|
|
 kjøp av snowpulse
|
Nytt medlem
|
Nytt medlem
Hei, blir snowpulse på meg, prøvde både abs og snowpulse i alpene i fjor. Noen av dere som har tips på forhandler i Oslo området?
|
|
|
|
Entusiast
|
Entusiast
Sportsnett har både ABS og Snowpulse, gull å kunne sammenligne direkte.
|
|
|
|
Entusiast
|
Entusiast
Snowpulse 30L på vei til meg også 
|
|
|
|
Entusiast
|
Entusiast
Sitat superdigg:Snowpulse 30L på vei til meg også  </p>
Da var denne i hus :grin<p>Det var unektelig litt spesielt å teste denne men airbagen kom jo raskt på plass og det er vel hensikten  Fint å få muligheten til å pakke ballongen og rigge sylinder også. Utover dette så virker sekken svært godt laget men etter flere år med Osprey så har jeg blitt godt vant. Hadde ikke gjort noe om den hadde hatt Osprey-design også I tillegg er den jo betraktelig tyngre enn det jeg er vant til men det lå jo i kortene tross alt - strengt tatt kan jeg vel hente inn disse kiloene andre steder... Håper bare jeg aldri får bruk for den.
|
|
|
|
Fersking
|
Fersking
Sitat Simen Berg:Nei, det blir vel som å ta på seg hjelm i bilen og kjøre i motsatt kjørefelt på motorveien. <p></p> Hvis risikovurderingen alltid var så enkel, så trengte man neppe svi av flere tusen på ABS/Snowpulse. :wink
|
|
|
|
|
|
|
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Sitat Simen Berg:Hekta i stein og velta ned på en hylle med kompakt snø (fotografering med meg på feil side av kameraet). Jeg landa flatt på ryggen (og luftbeholderen) fra ca to meter, og da tok jeg et ribbein. Burde ha husket at Fred 107ersen fraråder å lande på flaska, men han hadde litt mer tid til planlegging. Høhø. spøk til side, vurder det selv, men for meg blir det i tilfelle ABS, hovedsaklig pga fleksibiliteten i utskiftbare sekkerom (30l blir trangt til topptur av litt lengde, spesielt med glidelåsåpning). Samtidig legger jeg mer vekt på tryggheten og det større volumet i to separate ballonger, som ikke påvirker synsfeltet, enn beskyttelsen av hode/nakke. Om man blir liggende som enn dupp med snowpulse skulle man tro at man blir liggende på magen med hode høyest med ABS, slik at hode/nakke i teorien ikke tar smellen bca har forresten også lansert sin versjon nå, http://www.backcountryaccess.com/index.php?id=74men her må man inntil videre tydeligvis sende beholderen til usa for etterfylling og den har heller ikke utskiftbare sekkerom.
|
|
|
|
Nytt medlem
|
Nytt medlem
HeiMasse flotte argumenter for begge systemene, men jeg lurer på hva folk med snowpuls tenker om følgende:- Viss en får munnen full av snø, når munnen da med armene for å grave den ut etter at ballongen er oppblåst?- De sies at da skredet nermer seg slutten skal en prøve å bruke armene til å lage et luftrom forran ansiktet til å puste i, går de med ballongen oppblåst?- Viss en faller forover med ballongen oppblåst, klarer en å dytte seg opp igjen?- Med andre ord hvordan går de med lengden og muligheten for å bruke armene da ballongen er oppblåst?- Alle snakker om at den beskytter nakke og hode, men ABS sin går og over hode, men da bak. Tenker her at ABS beskytter ryggen mer og den klarer vi ikke beskytte selv viss vi raser nedover baklengs. Men vis vi raser nedover framlengs er de kanskje mulighet for å styre unna eller dytte vekk og ta delvis noe med armene?- Vi har hjelm på hode, men er de nok? Burde vi ha snowpuls og?- Syntest å ha lest en plass som jeg ikke husker hvor er lenger, men at noen snowpuls sine teste dukker ble delt på midten grunnet at volumet av ballongen var så høyt oppe, noen som vet mer? Kaster ut noen spørsmål og håpen noen har erfaringer!? Hilsen funderende skiboms
|
|
|
|
|