Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Korrekt støvelplassering på dynafitski?
#177079 04/04/2012 9:22 AM
Fersking
OP Offline
Fersking

Har et par superlette dynafitski med inserts, hvor jeg fikk flyttet på bindingen da jeg byttet skistøvel til en med mye kortere såle (TLT5 Mountain). Har bakgrunn fra Telemark, så mulig spørsmålene under er litt "dumme"...:

Det jeg legger merke til og lurer på er om det er riktig at skiene henger ned bak når man er i gåmodus, dvs at bakskien subber? Jeg var av den oppfatning at man ved alpint har støvlen såpass langt bakover på skia at pendelpunktet ble ligger foran støveltåa/hengslepunktet?

Nedturen var en blandet opplevelse. Synes skiene var litt av/på i forhold til hva jeg er vant med ellers, og lurer på om det skyldes bindingenes posisjon?

Hva er riktig?

Det hadde vært fint om noen kunne målt lengden forover og bakover fra midt på støvelsålen på sine ski som de vet er korrekt montert.

Har googlet i det vide og brede uten å finne noe om det..

Re: Korrekt støvelplassering på dynafitski?
Mainlander #177080 04/04/2012 6:29 PM
Medlem
Medlem

Hvilken modell har du og hva er du vant med? Dynafit oppleves ofte som mindre kjørbare enn tyngere ski siden de ofte er mykere og mindre fartsstabil. Hva som er korrekt pendelpunkt vet jeg ikke siden jeg selv kjører telemark, men teknikken for slike kickturns er vel at du sparker ned med hælene og så svinger skia rundt. Det vil si at bakskien må subbe litt etter siden den er tyngre enn framskia. Alt dette varierer litt med modell så må nesten vite det for å uttale meg mer konkret

Mainlander #177081 04/04/2012 6:38 PM
Medlem
Medlem

Pendelpunket kommer alltid att ligga framför mittpunkt på skidan

Mainlander #177082 06/04/2012 7:32 AM
Fersking
OP Offline
Fersking

Dette med pendelpunktet ble litt komisk - det havner bak tåa på støvlene uansett.

Seven summits er skitypen. Nå er det vel to muligheter for montering fremme på inserten, så hvor stor forskjell ca en tomme gjør på denne skien er jeg usikker på.

Har egentlig kun vesentlig erfaring med Telemark, både smale og mellombrede ski. Sto på alpinski i tidlige ungdomsårene.

Mainlander #177083 06/04/2012 12:49 PM
Medlem
Medlem

Viss du kör med radical bindningen så passar den bara på ett ställe på främre insertsen, är det vertical bindningen så beror monteringspunkten på hur stor stövel du har.

Mainlander #177084 06/04/2012 12:51 PM
Medlem
Medlem

Och som Adrian skriver så kommer en så lätt skida som seven summits vara betydligt mer ostabil/orolig vid högre hastigheter