Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Topptur ski på NTN
#176946 21/03/2012 10:11 PM
Nytt medlem
OP Offline
Nytt medlem

Siden sesongen er på hell, i hvertfall her i nedre hallingdal har jeg begynt å tenke på hva jeg skal utvide utstyrs parken med til neste år. Jeg er en rimelig habil telemark kjører og jeg kjører på NTN bindinger. Blir mye preppa bakker siden jeg har små barn som ofte er med, men noen ganger får jeg lagt inn toppturer. På de turene har jeg utelukkende brukt fjellski (BCX 99) med NNN bindinger på. Og det går jo selfølgelig supert å kjøre på de, så lenge jeg har ok styresnø. Men lysten melder seg for noen feitere planker. Det er nok toppturer jeg ønsker å bruke mer tid på etterhvert. Gir meg en mye større glede en heis kjøring;) selv om det også er gøy. I hvertfall. Hvordan er NTN å gå med tro? Jeg bruker den første mod Crispi Evo, og den innbyr i hvertfall ikke til de helt store krumspringa.Ser at Crispi har en modell som heter shiver, lavere skaft og sikkert veldig mye mykere enn mine første gen. Evo støvler. Kanskje de egner seg bedre? Tips og råd mottas med stor takk. Ellers så er jeg så heldig at jeg kan kjøre bil helt til foten av der jeg står, så det er ikke snakk om forferdelige avstander å gå heller. Og jeg er lite lysten til å gå tilbake på 75mm utstyr. Greit att gammelt versus nytt utstyr kan brukes litt omhverandre. Det jeg kunne tenkt meg var rett og slett: Vølkl Shiro m NTN og Crispi Shiver Er åpen for alle forslag, morsomt å høre forskjellige meninger, men Crispi støvler fordi de sitter som ett skudd til foten min.

Re: Topptur ski på NTN
Trond1005 #176947 22/03/2012 8:48 AM
Fersking
Fersking

Jeg har denne sesongen hatt Volkl Shiro og NTN som mitt primære oppsett for både pudderkjøring og toppturer. Er superfornøyd med oppsettet, og har levert på alle områder både i inn- og utland denne sesongen. Man kan selvsagt finne lettere ski til toppturbruk, men for egen del så sliter jeg heller litt opp og har en ski som leverer på vei ned. Shiro er strålende i pudder (gjennom 14 dager i Japan), og leverer god stabilitet i fart samtidig som den sitter ved vriene harde forhold. Av støvler kjører jeg på Crispi Evo (grønn mod) og synes disse er akkurat passe stive (mykere enn orange Evo). Til info, er 185 høy og kjører Shiro 193, med NTN montert -2 cm ift BC.

Trond1005 #176948 22/03/2012 9:08 AM
JLB Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra

Jeg kjører også med Shiro/NTN/grønne EVO 2010/11. 174 cm/76 kg, ski 183 og blå fjærer innstilt på 4

Er stort sett enig i det Ngiri sier, både ski og sko er litt tunge men det veies opp på nedkjøringen hvor utsyret leverer så det holder på stort sett alle underlag. Jeg har eiet og ikke minst har testet mange forskjellige ski, og Shiro er utvilsomt en av de beste og allsidige skia i "brei"-segmentet jeg har prøvd.

Jeg har nå også årets Scarpa TX Comp m/gåfunksjon, som nå er førstevalget til toppturer (grunnet bedre passform enn EVO, og bittelitt lettere). Shiver er vel toppturvarianten av EVO, og har sikkert samme gode byggkvalitet. Scarpas TX-serie virker ikke like velbygd og av like god kvalitet (synsing fra min side) men passer uansett foten min bedre enn EVO. Du gjør garantert ikke noe feil om du kjøper det oppsettet du skisserer, og merk at Shiver kan bestilles i en egen "Rando"-variant hvor den i tillegg til å være NTN-kompitabel også har innfestninger som passer til Dynafit-bindinger

Lykke til :-)

Trond1005 #176949 22/03/2012 8:27 PM
Medlem
Medlem

Jeg brukte første gen. EVO fram til sesongen i fjor og synes det funket bra på topptur. Brukte de da primært med Volkl Mantra ski (som heller ikke er så lette) og jeg klarte meg fint i oppoverbakken. Vil nok påstå at jeg er over middels godt trent så kanskje det har noe med det å gjøre. Uansett, jeg ville prøvd meg fram med skoen du har i dag. Ser ingen grunn til å prøve å spare noen hundre gram vekt av den grunn. Shiro er ikke noe lettvekter det heller og NTN er som vi alle kjenner ganske tungt. Hvis det er stivheten du er usikker på så er det kun du som kan svare på om det blir for stivt. På samme måte som vekt er en personlig ting så finner jeg stivhet til å være noe det samme. Dog er første gen. EVO meget stiv og jeg angrer ikke at jeg nå har gått bort fra den (pluss at den ikke passet min fot like godt som Crispi sine 75mm sko).