Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Valg av LETTE toppturski.
#176727 09/03/2012 5:47 AM
Elha Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking

Jeg er ute etter noen veldig lette toppturski. Har hørt bra ting om Movement, noen som har prøvd de? Evt andre ski?

Så lurer jeg på, hvilken modell passer best? Jeg er en litt spinkel jente på 1.70, som har to års erfaring på telemark. Ønsker ikke veldig brede ski, da de må fungere på lange turer også.

Og, ikke minst: hvor kjøper jeg skiene? Dersom de ikke er å finne i en butikk i rimelig avstand, hvor er det best å kjøpe på nett? Synes spesielt det er litt vanskelig med utenlandske sider, men ser jo også at mange skaffer utstyr mye billigere der. Hvordan blir det med toll og frakt osv.?

På forhånd, takk for tips smile

Re: Valg av LETTE toppturski.
Elha #176728 09/03/2012 8:19 AM
JLB Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra

K2 Wayback er din ski. Finnes vel i en egen dameverson også, tror den heter Talkback

Det er ikke toll på sportsutsyr fra utlandet, og frakt beløper seg på ca 250-350. Hvis du søker på eks Sport-Conrad eller Telemark-pyrenees her på forumet, får du sikkert opp mange tråder om emnet

Lykke til :-)

Elha #176729 09/03/2012 10:31 AM
Medlem
Medlem

Toll må du rekne med å betale - kjem eit brev i posten ei stund etter at du har fått pakken. Men dei slår av den tyske toll/momsen slik at skiene blir billigere enn du først trur. Kan anbefale sport-conrad - rask service og billig frakt. har du vurdert volk nunataq? veldig god ski! har sjølv k2 sidestash og fornøgd med den - har riktignok berre prøvd den under "drittforhold" smile

Elha #176730 09/03/2012 11:26 AM
JLB Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra

Toll må du rekne med å betale - kjem eit brev i posten ei stund etter at du har fått pakken.

Det er ikke toll på sportsutstyr. Det trekkes fra tysk mva ved kjøp, brevet du får i ettertid er kravet på norsk mva (25 %) samt utleggsgebyret til transportselskapet. Som skrevet tidligere er det bare å søke her, er en rekke tråder om emnet

Vh JLB

Elha #176731 09/03/2012 11:47 AM
Fersking
Fersking

Ang. ski: Kanskje ikke ideelt hvis du kjører telemark, men når jeg hører lette ski, så tenker jeg Dynafit med en gang. De har jo flere damemodeller også. De har også et stort spekter på skibredde og kjøreegenskaper.

Ang. toll/mva: Hvis du kjøper utstyr fra utlandet (Europa), fra Telemark Pyrenees f. eks, så betaler du prisen for skiene uten lokal moms (VAT) til butikken, men du må betale norsk moms istedet når utstyret kommer til landet. Så ikke bli lurt av at det ikke er toll på sportsutstyr. Frakt bruker ikke å være særlig dyrt, og det er fortsatt vesentlig billigere å kjøpe fra utlandet hvis du allerede er sikker på hva du vil ha.

Elha #176732 09/03/2012 12:42 PM
JLB Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra

Så ikke bli lurt av at det ikke er toll på sportsutstyr.

Hvis det er slik at du mener at mva = toll (hvilket det jo ikke er), så er vi jo enig :-)

Som skrevet lenger opp her så synes jeg også at Volkl Nunataq er verdt å ta med i vurderingen

Elha #176733 09/03/2012 12:51 PM
Ringrev
Ringrev

Synes du bør ta en titt på Ski Trab. Kjørte et par i forrige uke, og ble virkelig godt overrasket: utrolig gode å kjøre på.

Elha #176734 09/03/2012 7:36 PM
Ofe Offline
Medlem
Medlem

ZAG !!Du finner ikke lettere ski, og de er nydelige å kjøre på smile Jeg kjøpte mine hos Oslo sportslager, men er ikke sikker på om de fører de lengre.sjekkk ut skia her:http://www.zagskis.com/

Elha #176735 10/03/2012 12:55 AM
Nytt medlem
Nytt medlem

Voile kan jo være noe å tenke på. De får ihvertfall gode tilbakemeldinger i Backcountry Magazine. Vector er ikke så feit og ganske lett http://www.splitboard.no/produkt/ski/voile-vector-2012.

Vurderte Voile Charger en stund før jeg landet på TST fra Armada som er noe tyngre.

Elha #176736 11/03/2012 10:18 AM
Fersking
Fersking

Noen her som har erfaring med Hagan? fast-bikes.no har jo noen knallpriser, men blir skeptisk når jeg ikke har hørt om dette før. smile

Elha #176737 11/03/2012 9:32 PM
Ringrev
Ringrev

Hagan er har vært med i gamet lenge - det blir litt som at alpe-folk ikke har hørt om Åsnes, men forstår hva du mener. Jeg har hatt Hagan, og var egentlig godt fornøyd med det....men det var for 5-6 år siden. Endte med de fordi det var en grei ski til en billig penge.

Det er veldig mange gode ski nå - man må bare vite hva man ønsker.- kjører man hovedsaklig store eller små svinger?- kjører man mest i pudder eller vårsnø?- er det mye stein der man kjører (må man forvente at skiene blir ødelagt ganske fort?)- liker man fellesystemet?- kjører man med snøkontakt?- kjører man på to eller en-og-en ski?

Jeg er generelt svært skeptisk til amerikanske tester. Testene utføres gjerne på steder med fin tørr pudder. Det er svært ulikt de forholdene jeg kjører i.

Elha #176738 12/03/2012 12:13 PM
Nytt medlem
Nytt medlem

Hva med et par fra DPS? F.eks. de nye Nina 99 (jenteversonen av Wailer 99)? Kjører selv på Wailer 112, og er utrolig fornøyd.

Elha #176739 12/03/2012 6:32 PM
Nytt medlem
Nytt medlem

Er det noen som har prøvd eller hørt noe om Åsnes Bratt skien?

Elha #176740 14/03/2012 3:15 PM
Nytt medlem
Nytt medlem

Enig med Auster. DPS må vel være enten de aller letteste, eller i det minste blant de letteste skia på markedet? Karbon-kjerner gjør at de allikevel kjører godt, og duger til det meste. Jeg kjører på DPS Wailer 105, og på topptur er det lett å gå med de, og turen ned mangler ingenting. Nina 99 er sikkert dyre ski, men de er garantert gode.

Elha #176741 18/03/2012 11:22 PM
Elha Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking

Kikket litt på DPS. Etter det jeg kan se veier de minst 1600 g per ski. I såfall er de jo ikke av de letteste. Eller har jeg sett feil?Movement har jo også noen veldig lette, spesielt Movement Native. Men vanskelig å finne info om den syns jeg. Da blir man jo skeptisk. Noen som vet noe om den?Dynafit har en lett en som heter Dynafit Haute Route Plus (dame). Men virker som den er til randonne-bindinger. Går det ikke an å kjøre telemark med den?

Elha #176742 19/03/2012 2:44 PM
Ringrev
Ringrev

Movement har to serier med topptur-ski. En lett og en veldig lett. Jeg har kun kjørt den lette varianten, og de er svært gode. Den hyperlette varianten får god kritikk i alpe-ski-blader. Husk også at veldig lett utstyr krever mer av skikjøreren....

Elha #176743 22/03/2012 4:08 PM
Elha Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking

Hvorfor kreves det mer når skien er lett?Jeg har ikke veldig mye erfaring på telemark, spesielt ikke utenfor preparert løype. Men når det er sagt er det veldig viktig for meg at skien har lav vekt, så firer gjerne endel på kjøreegenskaper. Ønsker en lett ski som er god å gå med på lang topptur, men som også kan ta meg ned på litt varierte forhold. Ikke bare pudder feks.Blant de letteste til Movement ser jeg er Random-X, Random, Feather og Native. Men jeg syns det er litt vanskelig å skille de ulike egenskapene som oppgis: piste, touring, freetouring og performance. Hva betyr disse egenskapene for skien?

Elha #176744 23/03/2012 10:43 AM
Ringrev
Ringrev

Grunnen til at en lett ski krever mer, er at den blir mindre stabil - en og alene fordi den er lettere. Ikke noe stort problem på tur hvis man ikke liker å dra på i vanskelig føre.Helt enig at lav vekt er viktig: man kjører oftere bedre ned hvis man har gått opp med lett utstyr, fordi man er mindre sliten.Movement Logic-x (88mm under foten) og random-x har begge fått veldig god kritikk i franske og tyske blader. Friflyt hadde ikke sååå sansen for de. Tror det har litt med kjørestil å gjøre.Slik jeg tolker begrepene i denne sammenheng er:- Performance: tilnærmet rando-race...dvs å gå opp og kjøre ned på tid.- Touring: klassiske alpe-turer. Man går opp og kjører ned. Fokuset er på å kose seg og komme seg opp/ned på en trygg og fin måte.- Freetouring: man går opp for å få fin nedkjøring. Man dropper gjerne de mest knotete nedkjøringspartiene, og går ikke nødvendigvis helt til toppen. Gjerne litt bedre i løse forhold og litt dårligere på is enn touring varianten.

Både logic-x og random-x vant overlegent i sin klasse av rando-testen i Franske Montagne - riktig nok slått av AlpControl Black Powder...som er en håndlaget carbon-ski. De ble testet av forholdsvis lette kjørere på lengre turer med lette bindinger og sko.

Elha #176745 23/03/2012 10:53 AM
Ringrev
Ringrev

Movement Native har jeg aldri sett noen test på. Sikkert en god ski det også - og litt gøy med en ski som ingen har også.Test:http://www.skitour.fr/matos/skis/movement-native"Ski très légers, idéal pour les filles. Légers à la montée, ils se comportent très bien en descente, sont souples avec des cotes intéressantes."Veldig lett ski, ideel for jenter. Lett oppover, oppfører seg bra nedover, er myke med ?interesante svinger?

Elha #176746 04/04/2012 9:51 PM
Fersking
Fersking

G3 soulfly er noe av det letteste du kan få. Den er ikke spesielt bred, og funker perfekt for en lang gå-økt med en solid nedover tur. Jeg står selv på denne og er meget fornøyd. Modellen begynner å gå litt ut på dato, men jeg antar, og tror det fremdeles er mulig å få tak i denne. For mer info. kan du sjekke http://www.genuineguidegear.com/gear/skis/soulflyAnbefaler også dynafit binding.

Elha #176747 11/04/2012 8:34 PM
Ringrev
Ringrev

Lagde akkurat denne: http://youtu.be/xysth4Xp4wo (en test av Movement Bond - veldig bra ski)Neste år kommer denne skien i lett utgave Bond-X....vet jo ikke om den er like god, men vekten er ufattelig lav (tilnærmet en kilo).

Elha #176748 12/04/2012 1:15 PM
Entusiast
Entusiast

Lagde akkurat denne: http://youtu.be/xysth4Xp4wo (en test av Movement Bond - veldig bra ski)Neste år kommer denne skien i lett utgave Bond-X....vet jo ikke om den er like god, men vekten er ufattelig lav (tilnærmet en kilo).

Bond virker unektelig som en knallski - du støtter vel bra opp rundt funnene i FriFlyt-testen også. Syk vekt på X-serien til Movement men etter å ha prøvd Logic-X (mener jeg det var) så er jeg usikker på om det er skien jeg ville hatt når det blir litt rufsete. Bond kan jo virke som et godt kompromiss :)Forøvrig sinnsykt fornøyd med mine DPS Wailer 99 Pure! Da er vi oppe i 3,3-4kg men er til gjengjeld en fullblods kjøreski smile Kan anbefales på det sterkeste (hvis man ser bort fra den uhyrlige prisen...).

Mest lest på FRIFLYT.NO