Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Alpint snowboard
#13117 06/11/2010 12:09 PM
Alpiner Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking

Etter en del sesonger på ski, prøvde jeg snowboard forrige sesong. Gikk forsåvidt greit, bortsett fra at fronten på støvelen kom nedi snøen vær bidige gang jeg ligger på kant.

Vurderer å skaffe meg alpin snowboard for å få full uttelling.

Men det det må da finnes "normale" brett, som funker??Var innom messa i Lillestrøm i går, i håp om å finne noe, men samtlige brett føltes veldig smale.

Finnes det plater som løfter opp tuppen på skoen, bare for å få den unna snøen?

Å skrense nedover bakken er uaktuelt, da kjører jeg heller ski. Ikke bare ser det dumt ut, det er heller ikke gøy. Stålkantene er der for å brukes.

Mvh Petter

Re: Alpint snowboard
Alpiner #13118 06/11/2010 12:45 PM
Nytt medlem
Nytt medlem

Det finnes flere brett som kommer i wide utgaver for de med store føtter. Ellers går det ann å vinkle bindingene mere. Da pleier man å unngå problemet. Enten begge framover (gjerne mer på fremste fot) for å kjøre best en vei, eller man kan vinkle bindingene fra hverandre. Sistnevnte gjør det enklere å kjøre begge veier.Det finnes også plater å sette mellom brett og binding, har ikke prøvd dette selv.

Wide brett anbefales
Alpiner #13119 08/11/2010 12:56 PM
Fersking
Fersking

Enig med "Custom X" her. Sjekk ut et widebrett. Selv om dette kan være litt mer krevende å få fra kant til kant, vil det å unngå "drag" fra tå eller hel gjøre underverker for opplevelsen av å kjøre brett. Skal du utenfor løypene vil også widebrett kunde gi ekstra flyt i pudder smile

NB: På en del bindinger kan du jo justere plasseringen på tvers av fartsretningen slik at støvel/binding kommer mest mulig midt på. Trikset her er å feste tom støvel i bindingen ved montering og se fra "undersiden" hvordan støvel stikker ut foran og bak.

Plater kan hjelpe noe, men kan i følge rapporter gå litt på bekostning av kraftoverføring/kontroll ved kanting av brettet (da avstanden fra støvelsåle til snø blir lenger). NB: her vil naturligvis type støvel og binding også virke inn.

Kanskje verdt å sjekke ut disse mulighetene før du evt kjøper nytt utstyr.

Noen kjøper også i overkant store støvler første gang (for å unngå å fryse). Selv har jeg gått ned fra str 45 til 43 uten ubehag (noe innkjøring kreves), da nyere støvler ofte har meget god varmeisolasjon. Kanskje dette også kan hjelpe ditt problem?

Lykke til!

jk
Alpiner #13120 24/03/2011 10:52 PM
Alpiner Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking

da blir jeg og kjöpe brett og bindinger ila av sommeren. tenkte og bestille fra usa, muligens.

jeg er 180 höy, husker ikke helt hvilken höyde på brett jeg behöver. jeg anser meg selv som veldig god på brett.

takk for hjelpen

Fri Flyt utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Henning Reinton | Nettredaktør: Tore Meirik
Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen | Salgskonsulent: Magnus Utkilen | Prosjektleder: Lisa Kvålshaugen Bjærum
Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt | Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå