Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Trygt med topptur på Voss i helgen? Skredfare 4.
#176722 08/03/2012 5:30 PM
Fersking
OP Offline
Fersking

Ser det er meldt skredfare 4 på lørdag i området rundt Voss i følge storm.no. I følge varslingen en det mulig å løse ut skred ved liten tileggsbelastning i heng som er brattere enn 30 grader.Det skal nemlig komme mye deilig nysnø på Hordalsnuten og Olsskavlen, og jeg tenkte meg på en topptur med randoskiene mine, det er ikke så ofte jeg får muligheten.I følge skredkartet fra ngi her: http://gis.ngi.no/skredkart/ kan man følge ruter til toppen av begge fjellene som går med god margin utenom terreng brattere enn 30 grader, og utenfor utløpsområder til evt. skred. Jeg tenkte fra nordsiden og langs toppen av ryggen hele veien opp, gjelder begge fjellene. Brattkjøring er ikke min interesse, jeg er bare interessert i å komme opp og ned.Er jeg blitt unødvendig skremt av all oppmerksomheten snøskred har i media fått denne sesongen hvis jeg tenker at dette blir fali, selv om jeg følger en slakk rute hele veien utenom utløpsområder? Eller er det best å holde seg hjemme, og la all den nye puddersnøen bli omgjort til tung våt vårsnø før man tar turen opp?.

.

(Hvordan overlevde man før det ble mye fokus på skred..?)

Re: Trygt med topptur på Voss i helgen? Skredfare 4.
mindviruz #176723 08/03/2012 9:57 PM
Medlem
Medlem

skredfare 4 er ganske drøyt.. hadde vært forsiktig. Du får jo se an forholdene når lørdagen kommer, men kanskje bedre å kjøre anlegg og høste litt snø i forsiktig terreng rundt anlegget.