Randoneeski
|
Fersking
|
OP
Fersking
Skalgå til innkjøp av randoneeski, og lurer på hvilke som passer meg best. Har stått noe på alpint før, men ikke veldig mye. Jeg skal bruke skiene til å kjøre utenfor oppkjørte løyper, men vil gjerne ha noe som behersker variert forhold. Jeg kjører ikke sånn kjempe hardt, men er heller ingen "pyse" nedover. Skal brukes til toppturer. Har lest litt her på forumet og funnet noen som ser innteressante ut: Vølkl MantraVølkl GotamaK2 Coomback Hva er de store forskjellene mellom disse skiene og hva tror dere passer meg best? Er 195 cm høy og veier ca 85 kg
|
|
|
 Re: Randoneeski
|
Entusiast
|
Entusiast
Mtp. topptur bør du prioritere vekt. Både Mantra og Gotama er relativt tunge, samt at Volkl har egne toppturmodeller som du heller burde se på (Nunataq f.eks. som er en godski). Mantra er ei heller noen utpreget god offpisteski, men en ski som carver godt i preppa løype samtidig somd en fungerer utenfor. Coomback er en klassiker. Ganske lett. Rocker foran. Midfat og funker til det meste. Det er en leken ski og ingen dra på ski. Du burde sikkert lest toppturskitesten til FF. Hvilken ski som passer deg best er umulig å si uten at du forteller mer om deg selv og hvor/hva du skal bruke skien til. Hvor i landet bor du? Hvilken snøtype står du mest på (pudder, vårsnø, hard snø)? Er det mest åpent terreng eller skog? Dropper du? Kjører du switch?
|
|
|
|
Fersking
|
OP
Fersking
Har kun kjørt med fjellski før, så er helt i starfasen. Jeg ønsker meg en ski som er lett å lære å stå på, men også en ski som jeg kan utvikle meg med. Jeg vet ikke hvor lange toppturene kommer til å bli, det vil tiden vise, men regner med at de ikke blir altfor lange. Kommer til å bli mye leiking fra ganske små fjell. Jeg ønsker meg en ski som er god i løssnø, men som også takler litt mer hardt og isete føre. Altså en variert ski. Jeg dropper ikke, men har ønsker om å begynne med det. Terrenget og snøen er veldig variert, så det er vanskelig å si. Kjører på østlandet, men vil ut og kjøre andre steder også såklart.
|
|
|
|
Nytt medlem
|
Nytt medlem
høres ut som coomback er den beste for deg av de tre du har ramset opp.. men som f33d3r sier, sjekk toppturskitesten til ff 
|
|
|
|
Fersking
|
OP
Fersking
|
|
|
|
Entusiast
|
Entusiast
Enig med det a7xdownhil skriver. Coomback eller en ski lik den er det du trenger. Altså en ski med relativt lav vekt, rundt 100mm midje, rocker og lettkjørt- Andre eksempler enn Coomback på slike ski er f.eks. Faction Agent 100 og Liberty Helix. Testen av toppturski finner du i FF fra februar (FF nr 86).
|
|
|
|
|
|
|
Fersking
|
Fersking
Hei, Vi har Coomback i butikken, 5699,- m baron evt 5999,- m f12 Truls, G-Sport Asker
|
|
|
|
Entusiast
|
Entusiast
Angående binding. Om du prioriterer topptur er tech-bindinger (Dynafit/G3 Onyx/Plum/ATK ol.) det som gjelder. Overlegent lett og god gåfunksjon. Hvis du ikke har sko med tech-insert (og ikke vil kjøpe nye) eller du skal kjøre mye anlegg er Marker F12 grei til din bruk.
|
|
|
|
Fersking
|
Fersking
jeg kan også anbefale deg k2 sidestash, en god ski til pudder og den er lett å få på kant 139-108-127. den er relativt lett samtidig som den er stiv mtp på evt dropp lykke til med valg av ski!
|
|
|
|
Fersking
|
Fersking
Völkl Nunataq er en super toppturski for flyt, og den sitter forbausende godt på hardt føre. Den vant toppturtesten til Fri Flyt, og er en utrolig stabil og lettkjørt ski.
|
|
|
|
Fersking
|
OP
Fersking
Tusen takk for gode svar. Når det gjelder binding, hva burde jeg gå for der? Eller har dette noe å si med hva slags ski jeg velger?
|
|
|
|
Fersking
|
Fersking
Jeg er på jakt etter nøyaktig det samme som Hallohei, men er jo litt avskrekket av priser. Kom over butikken fast-bikes.no ,som visstnok sponser det norske randonnelandslaget. De har noen supre priser, men ski og bindinger jeg aldri ser bli nevnt her på forumet. Er det noen som vet noe om disse? Er det trygge kjøp? Hjemmesida virker jo også litt "hjemmelaga".
|
|
|
|
|
|
|
Ringrev
|
Ringrev
Hagan er helt greie ski, og en av de virkelig store aktørene på rando-markedet i Europa. Har hatt det selv. Typisk er det ski som egner seg til kontrollerte ski i moderat fart. De er laget for alpefolk som kan kjøre på ski. Slettes ingen dum ingangsport til randoverden. De har typisk litt smalere midje enn de det som er populært her....henger muligens sammen med at man ikke trenger så brede ski for å kjøre de aller fleste toppturer. Bor man på vestlandet e.l. og tar mange toppturer vinterstid er saken en annen. Hvis man sliter med offpisten hjelper også litt bredde.Bindingene er også også bra greier - spesielt ATK RT. Kjøpte selv nye randoski på lørdag, og ATK RT var svært aktuelle - selv om jeg har kjørt i over 12 år på dynafit. (Det ble et par movement bond og dynafit radicalt ft fra rå)Vedr. bredde på ski, har jeg gradevis beveget meg mot smalere ski. Startet på 75mm for lenge siden, gikk opp til 105mm for nå gå for 83mm. Grunnen er at jeg ikke ser behovet for noe bredere på topptur, og det er greit å slippe å drasse med ekstra vekt, traversere bedre og glid bedre. Brede ski medfører behov for tyngre bindinger, støvler og feller...eller eventuelt at man offrer noe av kjøreegenskapene. (Har riktig nok et par med 104mm midje også for midtvinterbruk).
|
|
|
|
Fersking
|
OP
Fersking
Snakket med forskjellige folk og ser ut som jeg går for Vølkl Nanuq. Har tenkt å bruke Scarpa Maestrale sko og dynafit binding. Men hvilken dynafit binding burde jeg få for? Bruksområdet er beskrevet lenger oppe i posten.
|
|
|
|
Fersking
|
Fersking
Har hørt at dynafit radical st skal være bra
|
|
|
|
Nytt medlem
|
Nytt medlem
Hei. Har i år hatt følgende randoski: Völkl Nunataq 186 (årets), G3 Zenoxide 177 (gml mod.), Movement Random 175 (gml mod.), Atomic Drifter 182 (årets). Har også hatt dagsturer på 4FRNT Turbo (årets) og 4FRNT Hoji 186 (som kommer neste år). Sko jeg har hatt i år er Dynafit TLT 5, Dynafit Titan og Scarpa Maestrale. Har også hatt dagstur på neste års firespenners Dynafit Vulcan i carbon utg. Mitt valg pr dd er uten tvil Atomic Drifter og Scarpa Maestrale. Skiene er en super combo av flex og flyt. 95 mm under foten gir både kantgrep og nok flyt i fjellet her i Oppdal. Og de er lette nok:) Skoene er lette; drygt 1500 gram, men samtidig en stødig og stiv nok sko. Men ikke for stive. En randorigg til fjellbruk skal være allsidig. Det er denne riggen. Tåler is og "papp-snø" pluss flyter god i puddern, når du finner denne:) Hvorfor ikke de andre skiene eller skoene?: Nunataqen ble for myke og daue for meg. Random for smale (76 mm), Zenoxiden for dårlige på hardt (105 mm), Turboen for tunge (over 4,5 kg......) og Hojien for mye rocker bak og for bred (112 mm). Skoene; TLTn gav meg følelsen av å kjøre på sandaler. For "spede" for meg. Titan for tunge (ca 2000 gram). Vulcan ble alt for stive. Alle var gode å gå med. Så om du ønsker en allsidig, lettgått, og lettkjørt allroundrigg, gå for Drifter (en camber-ski med tip-rocker, samt stiv bak-ski) og Maestrale. Du blir garantert fornøyd:) Alle ski er brukt med Dynafit Radical-bindinger. Jeg er 183 cm høy og 80 kg tung til opplysning:) Lykke til.
|
|
|
|
Ringrev
|
Ringrev
Var det tlt5 mountain eller performance du kjørte med?
|
|
|
|
Fersking
|
OP
Fersking
Takk for fyldig og godt tips. Enda mer å velge imellom, enda vanskeligere valg. Noen som vet forskjellen mellom Nanuq og Nunataq? Hvordan er disse to på pudder, hardt føre og påskeføre sett opp mot hverandre? Hvis man kjører sånn midt på treet aggresivt, hvilken ski passer best da?
|
|
|
|
|
|
|
Fersking
|
OP
Fersking
Takk for fyldig og godt tips. Enda mer å velge imellom, enda vanskeligere valg. Noen som vet forskjellen mellom Nanuq og Nunataq? Hvordan er disse to på pudder, hardt føre og påskeføre sett opp mot hverandre? Hvis man kjører sånn midt på treet aggresivt, hvilken ski passer best da?
|
|
|
|
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Har ikke Nanuq, men Mantra som er samme form bare ikke så lett. Har også Nunataq som jeg har prøvd kun et par turer foreløpig. Min erfaring er: Mantra/Nanuq er mer all round ski på all slags føre. Nanuq er litt mykere enn Mantra, men jeg tror forskjellen ikke er veldig stor: Sitter svært godt på hardt føre, veldig god i blandet føre og god i pudder når du har litt fart. Nunataq er mer en pudderski sammenlignet med Mantra/Nanuq. Flyter mye bedre i pudder og mykt gjennomslagsføre på våren. Det du mister er de gode egenskapene på hardt føre i bratt terreng. Det er vanskeligere å kante 107mm ski enn 98mm ski både i traversering og bratt nedkjøring. Min konklusjon er: Nanuq/Mantra er mer en all round ski for fjellet i all slags føre.Nunataq er en super ski for pudder og de dagene med mykt føre. Det avhenger litt om du skal bare ha en ski eller to for toppturer og hvilket føre du kommer til å bruke skiene i. For ordens skyld: Mantra har jeg kjørt på i mange år - Telemark + litt Randonee. Nunataq er nyinnkjøpte og brukes til Telemark.Fjellfalk
|
|
|
|
Nytt medlem
|
Nytt medlem
Takk til NATURvis for meget bra info. Hadde G3 Saint (superlett rando) og WhiteDot Redeemer (pudderplanker) fra før, og trengte en mellomting. Egentlig en allround ski. Har testet både Hoji og diverse andre ski, men gikk for tipset til oppdølingen; Atomic Drifter med Dynafit Radical og Scarpa Maestrale RS-støvler til totalt 8300,- (www.telemark-pyrenees.com), og det så bare helt rått ut da jeg fikk alt sammen denne uka. Gleder meg skikkelig til å teste drømmeriggen. :-)
|
|
|
|
|