Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Völkl Mantra vs. Gotama vs Nunataq
#176506 28/02/2012 9:29 AM
margas Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking

Hvilke av de völkl skiene i overskriften ville du brukt som del av et toppturrigg? har sett litt på mantra sjøl, men lurer på om noen her har erfaringer?

Re: Völkl Mantra vs. Gotama vs Nunataq
margas #176507 28/02/2012 10:42 AM
Fersking
Fersking

Kan gi deg tilbakemelding på Gotama etter High Camp Hemsedal, men i utgangspunktet er det vel Nunataq som er de mest utpregede toppturskiene av disse tre?

margas #176508 28/02/2012 1:21 PM
Fersking
Fersking

Nunataq er kort fortalt en Gotama uten metaltopp og hvor baktuppen er tatt bort. Resultat: lettere enn Gotama med veldig gode kjøreegenskaper. Kanskje den beste toppturskia i sitt segment!?

Mantra og Nanuq har omtrent samme historien som Nunataq/Gotama. Nanuq er også veldig god, men passer bedre når det er litt hardere eller vårsnø.

Hvis du skal ha toppturrigg, sats på Nanuq eller Nunataq.

margas #176509 28/02/2012 1:45 PM
margas Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking

Ok. Ble litt småforelska i Mantra jeg, uten å ha prøvd den MÅ SIES. Den er vel lettere enn de to andre siden den er smalere? Hva er hensikten med mantra? All-mountain?

Er det overkill å ha et toppturoppsett(nunataq) og et løssnøoppsett(kuro) eller bør jeg gå for mellomløsningen shiro (120mm?)

margas #176510 03/03/2012 8:15 AM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

HeiMantra er en veldig god allround ski for fjellet + bakke. Den flyter bra i pudder om du har litt fart og har svært godt kantgrep. Ikke en rendyrket toppturski og ikke en rendyrket bakke ski, men en fin ski for norske fjell. Ikke rart at det er Volkls suverent mest solgte ski de siste årene. Årets versjon har tip rocker (den har jeg ikke prøvd) som gjør at den flyter ennå bedre.Nunataq er som nevnt av en annen her nesten identisk med Gotama. En fantastisk toppturski som gir super pudderflyt. Sitter greit på harde fjellsider, men der er Mantraen bedre. Det er ikke fordeler med for brede ski under traversering eller nedkjøring på hardt føre. De dagene det er veldig hardt foretrekker jeg Mantra som toppturski. De dagene med mykere forhold eller pudder, er det lite som slår Nunataq. Gotama er tyngre, men sikkert noe mer solid. Den blir imidlertid for tung etter mine meninger for litt lengre toppturer. Jeg har ikke prøvd Gotama.Nanuq er en lett utgave av Mantra og også en suveren toppturski. Jeg har ikke kjørt den men har mange års erfaring med 2 Mantra og har nettopp tatt i bruk en Nunataq som toppturski. Ingen ski dekker alle forhold 100%, så du må finne ut hvilket bruk du vil ha, hvor du vil kjøre og under hvilke forhold. Satser du på flere ski og ønsker en ren toppturski, ville jeg valgt Nunataq eller Nanuq (eller tilsvarende toppturski fra for eksempel K2). Hvis du skal ha en ski for bruk til både topptur og bakke, ville jeg valgt Mantra. Gotama er en suveren ski som nå produseres i Tyskland. Bedre enn Mantraen i løssnøen, men etter min mening for tung som ren toppturski.Fjellfalk

margas #176511 03/03/2012 1:03 PM
Fersking
Fersking

Nunataq er en god del lettere enn Mantra og Gotama. Nunataq har samme innsving og rockerlinje som Gotama, men 6cm av baktuppen er kuttet bort slik at den ikke har stor baktupp. Hverken Gotama eller Nunataq har metallplater, og trekjernen i Nunataq er mye lettere enn i Gotama. Nanuq har nesten samme sidecut og rocker som Mantra, den er 2mm smalere og uten metallplater, og er vesentlig lettere. Nunataq vant Fri Flyt sin test av breie toppturski, og Nanuq ble en sterk toer i testen av de smale skiene, testvinneren var over en cm smalere, så egentlig en helt annen type ski.Har du en Shiro/Katana og en Nunataq/Nanuq, er du rustet til alle forhold.

margas #176512 08/03/2012 12:37 AM
margas Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking

Takk for veldig fine svar.

I utgangspunktet ønsker jeg meg et rent toppturrigg siden jeg har ski til andre formål, som f.eks Kuro til løsnøkjøring og Afterbang til park+piste.

Er det overkill å gå for både nanuq og nunataq sånn at jeg har en toppturski til hardt føre og en til mer nedfart i løssnø, eller er nunataqen god nok nedover på hardt føre?

margas #176513 08/03/2012 6:28 AM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

Jeg har for få turer med Nunataq til å være kategorisk. Men jeg har følgende vurderingerg/erfaringer. Hardt føre er så mye.

- Vindpakket + fast/hardt underlag med 1-2 cm mykere (ikke is) på toppen går helt greit med Nunataq. Når det er sagt, er smalere ski bedre generelt på hardt føre pluss enklere å traversere med i bratt terreng. Kanting med brede ski på hardt underlag er slitsomt og du har mindre kontroll. Brede ski sitter imidlertid veldig godt på fellene i bratt terreng og det er ikke alltid nødvendig å kante skiene så mye på veien opp. På topptur med variabelt føre - lite løst - men ikke isete og veldig hardt, er Nunataq bra, men Nanuq vil kanskje være mer egnet og Mantra ennå bedre. Smalere og stivere ski gir bedre grep på hardt føre. - hard skare med partier glassert is på skare - Dette føret egner ikke Nunataq seg spesielt godt til. Det samme kan sies om andre ski med lik bredde, selv om stivere ski kan ha noe bedre kantgrep. - Mykt, men variabelt og tidvis vindpakket: Her er Nunataq veldig bra- Løssnø, her er Nunataq suveren.

Du får ikke en ski som passer alle forhold. Jeg har selv vurdert om Nunataq + Nanuq er det ideelle toppturparet for henholdsvis myke dager og hardere dager med toppturer. Dersom du ikke har en smalere ski i størrelse Mantra/Nanuq ville jeg supplert Nunataq med en slik ski. Jeg har 2 par Mantra (Tele+ Rando) og benytter de på toppturer på harde dager. Mantraen vil nok ha noe bedre kjøreegenskaper på disse dagene enn Nanuq, men prisen du betaler er 700 gram mer vekt opp. Er det panserskare, vil ennå smalere ski være å foretrekke.

Så om det er overkill med et ekstra par toppturski i tillegg til Nunataq vil jeg svare nei på. Går du mye topptur kan du enten velge en smalere ski enn Nunataq og klare deg med en ski som flyter mindre i løssnøen, eller velge Nunataq + en smalere ski for å ha best mulig ski også til de hardeste dagene. Du vil klare deg bra bare med Nunataq, men på de hardeste dagene vil du måtte konsentrere deg mye i nedkjøringene. Det koker vel ned til hva du er villig til å betale. Snakker vi vekt er det forøvrig Ski+feller+bindinger+ støvler som er interessant. For bindinger og støvler er det også snakk om kompromisser mellom vekt oppover og stivhet for kjøreegenskaper nedover.

Fjellfalk