Jeg har for få turer med Nunataq til å være kategorisk. Men jeg har følgende vurderingerg/erfaringer. Hardt føre er så mye.
- Vindpakket + fast/hardt underlag med 1-2 cm mykere (ikke is) på toppen går helt greit med Nunataq. Når det er sagt, er smalere ski bedre generelt på hardt føre pluss enklere å traversere med i bratt terreng. Kanting med brede ski på hardt underlag er slitsomt og du har mindre kontroll. Brede ski sitter imidlertid veldig godt på fellene i bratt terreng og det er ikke alltid nødvendig å kante skiene så mye på veien opp. På topptur med variabelt føre - lite løst - men ikke isete og veldig hardt, er Nunataq bra, men Nanuq vil kanskje være mer egnet og Mantra ennå bedre. Smalere og stivere ski gir bedre grep på hardt føre. - hard skare med partier glassert is på skare - Dette føret egner ikke Nunataq seg spesielt godt til. Det samme kan sies om andre ski med lik bredde, selv om stivere ski kan ha noe bedre kantgrep. - Mykt, men variabelt og tidvis vindpakket: Her er Nunataq veldig bra- Løssnø, her er Nunataq suveren.
Du får ikke en ski som passer alle forhold. Jeg har selv vurdert om Nunataq + Nanuq er det ideelle toppturparet for henholdsvis myke dager og hardere dager med toppturer. Dersom du ikke har en smalere ski i størrelse Mantra/Nanuq ville jeg supplert Nunataq med en slik ski. Jeg har 2 par Mantra (Tele+ Rando) og benytter de på toppturer på harde dager. Mantraen vil nok ha noe bedre kjøreegenskaper på disse dagene enn Nanuq, men prisen du betaler er 700 gram mer vekt opp. Er det panserskare, vil ennå smalere ski være å foretrekke.
Så om det er overkill med et ekstra par toppturski i tillegg til Nunataq vil jeg svare nei på. Går du mye topptur kan du enten velge en smalere ski enn Nunataq og klare deg med en ski som flyter mindre i løssnøen, eller velge Nunataq + en smalere ski for å ha best mulig ski også til de hardeste dagene. Du vil klare deg bra bare med Nunataq, men på de hardeste dagene vil du måtte konsentrere deg mye i nedkjøringene. Det koker vel ned til hva du er villig til å betale. Snakker vi vekt er det forøvrig Ski+feller+bindinger+ støvler som er interessant. For bindinger og støvler er det også snakk om kompromisser mellom vekt oppover og stivhet for kjøreegenskaper nedover.
Fjellfalk