Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Tips til utstyr (Bindinger og sko)
#176496 27/02/2012 11:36 PM
Nytt medlem
OP Offline
Nytt medlem

Skal nå investere i nytt utstyr og trenger derfor tips. 

Har igrunn bestemt meg for å kjøpe K2 HellBent 2012 ski. Men har null peiling på hvilke sko og bindinger jeg skal gå for, det eneste jeg vet er at jeg ønsker randoneebindinger. 

Setter stor pris på anbefalinger og tips smile

Re: Tips til utstyr (Bindinger og sko)
Sjohansen #176497 29/02/2012 10:20 AM
Fersking
Fersking

halla!hadde de første hellbent-skia som kom, og de er konge i pudder...og kan ikke se annet enn at de har blitt råere i pudder i forhold til at de er blitt litt bredere og stivere! de er lekne:-D i forhold til at du skal ha gåbinding, og at skiene er såpass brede ville jeg personlig klart gått for grove bindinger og sko siden det er mye ski som skal opp på kant, og du kan komme borti vekslende føret! selv kjørt med Marker duke i tre sesonger, og Black Diamond Factor 130flex to sesonger... dette er tungt oppsett, men solid og suverene kjøreegenskaper til så brede ski! til info, så har jeg ikke kjørt med gåbinding på hellbent, kun alpinbinding...

uansett, lykke til med valget og bruk tid på støvlen og finn de riktige til foten din...

Sjohansen #176498 29/02/2012 8:45 PM
Fersking
Fersking

jeg har marker f12 og er utrolig fornøyd med denne. denne er kraftig forbedret fra forrige modell og er lett ( i forhold til andre marker bindinger) samtidig som den er like kraftig. jeg kan også anbefale tecnica cochise som er en støvel som er lett, veldig stiv i skaftet og god gåfunksjon ( 120 flex) dette er et oppsett jeg er veldig fornøyd med og det funker knall.. du kan sjekke ut salomon quest 14!

som tidligere nevnt burde du bruke tid på å finne rett støvel, og la den bli varmetilpasset til foten din smile lykke til!

Sjohansen #176499 03/03/2012 7:20 PM
Nytt medlem
OP Offline
Nytt medlem

Takker for svar!Har bestemt meg for Marker Duke bindingen. har også funnet et par forskjellige, og som dere sier så skal jeg prøve meg fram til jeg finner en som passer. Sykt stoka nå:D

Sjohansen #176500 04/03/2012 5:50 PM
Entusiast
Entusiast

Marker Duke er ett veldig godt valg! Du blir nok veldig fornøyd. Med Salomon Quest eller med en av Technica sine blir nok pakken kjempegod! smile

Sjohansen #176501 06/03/2012 6:35 PM
Fersking
Fersking

jeg har marker duke og er kjempe fornøyd, det er en bra og solid binding.jeg har hørt at salomon quest er upresis og at strammingen er dårlig.det er en ganske myk sko, men fra det jeg har hørt er den dårlig. du burde heller gå for en sko som passer din fot og som du liker. jeg har selv en Marker Duke binding og bruker vanlige jibbesko med 95-85 i flex. det funker bra for meg, men jeg er lett så skoene kan bli for myke hvis man er tung.

Sjohansen #176502 06/03/2012 10:50 PM
Entusiast
Entusiast

jeg har marker duke og er kjempe fornøyd, det er en bra og solid binding.jeg har hørt at salomon quest er upresis og at strammingen er dårlig.det er en ganske myk sko, men fra det jeg har hørt er den dårlig. du burde heller gå for en sko som passer din fot og som du liker. jeg har selv en Marker Duke binding og bruker vanlige jibbesko med 95-85 i flex. det funker bra for meg, men jeg er lett så skoene kan bli for myke hvis man er tung.

Da har eg andre erfaringer enn deg. Kjenner flere som har den og som ikke har klagd, men du kan ha like mye rett. Først og fremst bør du ha en sko som passer foten din perfekt som han sier ja, men eg ville tatt en titt på Technica.

Sjohansen #176503 05/04/2012 9:52 AM
Medlem
Medlem

Salomon Quest kommer i många modeller, dom billiga är crap mens Quest 14 är en bra stiv stövel .Tung.

Sjohansen #176504 06/04/2012 6:27 PM
Fersking
Fersking

Nordicas racingsko i en litt mykere modell, ca 110-130 flex er sinnsykt bra. De sitter bedre på foten enn noen annen sko og har et ganske rakt skall som gjør at man står ganske rett opp og ned på skia. Synes det er en fordel spesielt i løssnø fordi man får bra støtte på baksiden av leggen og det føles ikke som om man "faller" fram i skoen.

Sjohansen #176505 06/04/2012 9:09 PM
Fersking
Fersking

[...] det eneste jeg vet er at jeg ønsker randoneebindinger. [...]

Du ønsket rando-bindinger og ender opp med Marker Duke? Den kan neppe kalles rando-binding, den er derimot en dønn solid kjørebinding som også har gå-funksjon. Følgelig er den temmelig tung. Og vil føles enda tyngre å gå med siden du løfter størsteparten av bindingen for hvert steg.Trenger du DIN 16? Kan du klare deg med Marker Baron og DIN 13? Sistnevnte er vel 150g lettere....ikke at det har så mye å si, men igjen: dumt å betale både i vekt og kost for noe du ikke trenger. Baron står forøvrig ikke tilbake for duke i funksjon - samme binding essentially.