Jeg har denne vinteren søkt på flere forum og salgshjemmesider på randoutstyr og da spesielt lengden på skiene som blir solgt..
Det er en stor overvekt med ski fra 180 - 190 cm lengde på de skiene som folk vil selge.
Er det en endring i markedet eller ideell lengde på ski i pudder som gjør seg gjeldende??
Jeg er selv 178 cm høy og med ski på 183 cm lengde..
Etter å ha brukt samme ski i hele 5 år føler jeg at skiene mine er ganske tunge og treige og manøvrere både i bakke og pudder.. Riktig nok blei de litt bedre ved å flytte bindingene litt bakover..
Nå vet ikke jeg hvor høye folk er som selger disse skiene, men det virker på meg at folk foretrekker kortere ski i tillegg at Marker Duke og Marker Baron bindinger er UT!
At folk går bort fra Marker-bindingene kan jeg forstå.. Kjører selv på diamir bindinger og har til nå foretrukket denne også til bruk i bakke og pudder da utløsing av gåfunksjon er genial da også i heisen da jeg pleier å løse ut gåfunksjonen for å løse litt opp i leggmuskelen..
Mye har kanskje forandret seg på design,kurver, spenn, rocker osv. på pudderski på 5 år.
Registrerer at stadig flere kjører med fete pudderski i bakkene selv om det aktuelle skianlegget kanskje ikke har store muligheter for pudderkjøring innenfor skiområdet..
Jeg trekker den konklusjon at folk kjøper kun et par ski og støvler og da går dem for pudderski og rando-støvler til bruk både i bakke og pudder..
Jeg har en østerisk kamerat som har randonnee utstyr fra seint 90-tallet med smale ski, han mente at å bruke toppturskiene sine i bakken ødela spennet eller konstruksjonen i skia..
Personlig har jeg kjørt skiene i 5 år hardt både i bakke på alle slags underlag til pudder uten å merke forskjeller i hvordan skiene oppfører seg på både det ene eller det andre føret.
Hva sier ekspertisen om dette??
Det ser udiskutabelt litt fett ut med ski med opptil 160 mm bredde, men har de fleste behov for slike ekstreme bredder?? Mine ski er på små pene 127-99-117 mm og funker jo helt greit i pudderet.
Det jeg har lagt merke til er at for å ikke ripe opp skia må jeg ha opp mot metern i dybde med snø i trekledde sider.. ihvertfall der jeg pleier å stå.. Denne vinteren har det ikke blitt noe kjøring i disse furuskau traseene pga. for lite snø.
Stor bredde ser jeg kommer til sin rett på råtten vårsnø der en trenger ski som ikke skjærer seg ned i snøen, noe jeg fikk erfare med et par normale carvingski.. de skar seg selvfølgelig ned i snøen og det endte i katapult fremover..
På feks. Gaustatoppen har jeg ikke opplevd at jeg har hatt behov for de helt ekstreme breddene selv med topptur der så seint som 17. mai et år med ordentlig våt slusj og sugeføre, men overaskende kompakt snøkonsistens. Hmm!!
Kom med innspill folkens!!