Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Hemsedal: Været den siste tiden? (skredfare)
#176351 23/02/2012 8:59 AM
Fersking
OP Offline
Fersking

Hei,

Jeg har planlagt topptur i Hemsedalområdet på lørdag.

Varsom.no (http://www.varsom.no/no/Snoskredvarsler/Snoskredvarsling/Hemsedalfjella/) vurderte mandag skredfaren til 2. 

Etter værmeldingen virker det ikke som at det skal være noe særlig vind og nedbør, i tillegg blir det kaldere. Så da skal vel skredfaren iallefall ikke bli større.

Det gikk jo skred nylig på Svarthetta. Så vidt jeg ser så var det i nord/øst-sida. Min vurdering (basert på værmelding og artikler i media) er at vest/sør-siden er det tryggeste. Om det er like kaldt som yr.no sier (http://www.yr.no/sted/Norge/Buskerud/Hemsedal/Skogshorn/) vil vel det medføre at den løse (tung løssnø?) fryser og bygger et trygt lag? Her trenger jeg innspill fra noen som har vært der og kjenner snøforhold og været. 

Er det noen som har lokalkjentskap og kan gi meg litt mer info om hvordan været og snøen har vært de siste dagene/ukene? Om du har vindretning/temperatur/nedbør hadde det vært veldig flott!

Det skal være en enkel topptur, da noen av deltakerne ikke er erfaren med topptur. Jeg har selv gått Nibbi flere ganger og den er aktuell. I tillegg ser jeg på Svarthetta som aktuell. Opp og ned sørsida. Topper langs veien i Mørkedalen er også aktuelle. Vestsida er vel tryggest. Kom gjerne med anbefalinger til toppturer og vurdering av dem med tanke på skred.

På forhånd takk!

Mvh

Claus

Re: Hemsedal: Været den siste tiden? (skredfare)
CoombaClaus #176352 23/02/2012 2:33 PM
Fersking
Fersking

Hekter meg på denne. Skal også på tur lørdag, og ville være takknemlig for tips om hvilke sider som er bra for tiden. Ser det skal blåse stiv kuling fra vest i morgen, er det håp om å finne noe snø på østsiden av Skogshorn, f.eks?

CoombaClaus #176353 23/02/2012 2:54 PM
Entusiast
Entusiast

Med vind fra vest så kan det hende det legger seg no snø i "renna" ned fra Nibbi. Nibbi er jo en topp som ofte regnes som safe, men man må selvfølgelig ta sine forhåndsregler.

CoombaClaus #176354 25/02/2012 9:57 PM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

Stabile forhold på Kvitingatn idag. Hardt på fjellet men tidvis fint i skogen !

CoombaClaus #176355 25/02/2012 10:16 PM
Fersking
OP Offline
Fersking

Ble Nibbi, da vi hadde med oss en debutant. Stål hele veien. Medførte en avreven dynafit-binding. Blåste heftig på toppen. Bortsett fra "renna"/dalen var det nesten ikke snø. Vinden har tydeligvis vært brutal.

CoombaClaus #176356 26/02/2012 1:46 PM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

Har ikke vært i Hemsedal denne uken, men det har vært svært kraftig vind i Buskerud i fjellet denne uken - spesielt fredag og det har medført markant skredfare flere steder. Var på Norefjell dag og så 3 skred som var et par dager gamle. Det ene skredet var ganske stort. Felles for skredene var at de alle gikk i sørøstlig fjellsider der det har bygget seg opp mye snø. Bruddkantene gikk rett oppunder skavlene/toppene med 40-90 cm bruddkanter over 50-100 meters bredde. Hold dere unna sørøstlige fjellsider der snøen har hopet seg opp er mitt råd.Fjellfalk

CoombaClaus #176357 06/03/2012 12:14 PM
Fersking
Fersking

Noen som kan si noe om forholda i disse traktene nå? Vurderer tur på Skogshorn/Nibbi i helga.

Tar også i mot tips om andre fine turer i området om noen skulle ha det.

Fri Flyt utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Henning Reinton | Nettredaktør: Tore Meirik
Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen | Salgskonsulent: Magnus Utkilen | Prosjektleder: Lisa Kvålshaugen Bjærum
Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt | Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå