Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Nye topptur og pudderski
#176339 22/02/2012 3:36 PM
Fersking
OP Offline
Fersking

jeg skal ha mine første skikkelige ski som også skal også være de eneste skia jeg skal ha. Skiene jeg er ute etter må være gode pudderski og samtidig være egnet til å gå opp fjell hvor forholdene kan variere.

Skiene jeg står mellom foreløpig er Black Diamond AMP, Line Opus og Line Sir Francis Bacon.

Kan ikke så mye om AMP og er veldig usikker mellom SFB og opus. Skiene skal også brukes i alpinanlegg, men jeg kjører nesten bare i løypa for å komme frem til der jeg kjører ut av løypa. Opus er jeg redd for at er for myk og ustabil mens SFB er jeg redd for at er et litt for, vel.. kjedelig. Lurer også på om 184 i lenge på skiene blir fo kort (jeg er 183).

Re: Nye topptur og pudderski
Oysteinkn #176340 22/02/2012 3:59 PM
Ringrev
Ringrev

Kjedelig er ikke noe jeg hadde beskrevet SFB som, men jeg hadde fjorårets versjon: en svært leken ski.Ingen av skiene er vel noen typisk stabile "gunne" ski...Som eneste ski hadde jeg valgt noe smalere - men smaken er forskjellig.

Oysteinkn #176341 22/02/2012 5:22 PM
Fersking
OP Offline
Fersking

Vil opus og SFB klare se godt på toppturer, eller er de skiene kunfor å kjøre sakte og leke i snøen med? Skiene jeg skal ha må kunne kjøre fort uten at det blir skummelt, men ski som kjører fortere og er stivere har 40m i svingradius og det passer ikke meg helt. Har sett f.eks. på EHP.

Oysteinkn #176342 22/02/2012 7:31 PM
Fersking
Fersking

Det er virkelig ikke bare ski for å kjøre sakte med, men det sies jo at SFB er den mest lekne skien på markedet, og tviler derfor at den er ekstremt fartstabil på hardpack.. Er uenig med skimachine at du bør gå for en smalere ski, men du bør kanskje velge noe stivere.. Det vil naturligvis gå utover lekenheten i skien, men man får aldri en ski som er perfekt til alle forhold.. Selv mener jeg mine egne ski: Amplid cholesterone, som er pro modellen til Cato Legreid fungerer perfekt som en alt mulig ski selv om den ikke er spesielt leken.. Kan jo se på den. Hvis ikke har du en link her fra forumet på Tetongravity som sier litt om forskjellene på Opus og SFB: http://www.tetongravity.com/forums/showthread.php/236486-Line-Opus-or-SFB

Oysteinkn #176343 22/02/2012 8:50 PM
Ringrev
Ringrev

Jeg sa vel ikke at Oysteink burde velge en smale ski - kun at jeg ville ha gjort det....spesielt XXXX(ikke strøket) til en toppturski.Man kan godt dra på med SFB - spesielt hvis det er litt mykt. Hvis man holder de på kant og på skjær fungerer de bra. I motsetning til mange andre så brede ski, så har SFB en del popp pga spennet. Jeg byttet de til Kastle FX104 i år. Grunnen var at jeg fremfor alt ville ha en mer forutsigbar ski med respons. Det er en god ski. Litt traust, men den vil takle alt man hiver til den. Passer hvis du har god kontroll på vektfordelingen din og god snøfølelse - i og med at den ikke har rocker. Dette er en ski jeg bruker til bakke-nær off-piste eller 2-3 timers toppturer. En av de beste skiene jeg har prøvd til kuler.Til toppturer bruker jeg en mustagh ata sl (87mm). God ski, spesielt til litt større svinger - og bred nok til å gi flyt....men ikke bred nok til snowboard følelsen, og heller ikke den beste i bakke og høy fart.(Bruker hovedsaklig andre ski til bakkekjøring)Vurderer kontinuerlig om jeg skal kjøpe en veldig bred ski (120+), men holdes tilbake av at det er så utrolig sjelden jeg får utnyttet en slik ski (bor i Oslo). Hvis jeg kjøper det, er det for å få snowboard-følelse. Til topptur har jeg ikke mye tro på en slik, da vekten vil bli for høy - store feller, tunge bindinger og sko....men hvis de kun skal brukes til pudder så holder muligens lettvektsskoene.Karen i videoen nedenfor bruker pontoon, tlt5p og dynafit (riktig nok låst) :http://vimeo.com/user5269566/noel-2011 Til lange turer bruker han k2 backside.

Oysteinkn #176344 23/02/2012 9:16 AM
Fersking
Fersking

Jeg bruker k2 sidestash for å komme meg opp på toppene, dette er en ski som passer utrolig godt som en allrouder. Brei nok 139-108-(129?)dette gjør at den flyter bra i løssnø og den er heller ikke så tung å gå med. det er heller ikke noe problem å bruke denne i bakke, jeg har ingen problemer med å få den på skjær smile

Oysteinkn #176345 23/02/2012 9:19 AM
Entusiast
Entusiast

Det er en litt tricky kategori du har valgt deg.

Topptur -> vektprioritet (som går på bekostning av fartsstabilitet på varierende føre)Pudderski -> bredde (som medfører bredere feller, mer snømotstand og vekt på toppturen)Skal takle variable forhold -> lengre radius, stivere, tyngre (går på bekostning av lekenhet)

Selv ville jeg lagt meg et sted mellom 100 og 115mm i bredde, avhengig av hvordan du prioriterer de ulike parameterne.

Hva slags bindinger tenker du å ha på de?Støvler?Hva veier du?Kjørestil? (lekent, jibb, kortsving, fart, dropping, skogskjøring?)Hvor skal du bruke de? (region, anlegg, toppturområde)

Lettere å gi konkrete tips om vi vet mer...

Oysteinkn #176346 23/02/2012 1:58 PM
Fersking
OP Offline
Fersking

Jeg tenker å ha Marker Dukes, siden de virker som det beste alternaltivet å få her i byen. Tenker å ha Black Diamond Factor 130 sko. Jeg veier 76, men sluttet akkurat å vokse og jeg skal ha skiene i noen år. Siden dette er mine første skikkelige ski har jeg ikke utviklet noe kjørestil, men driver ikke spessielt med jibbing, men har lyst til å ta 360 og senere backflips, men skiene skal ikke være trikseski. Vil også kunne droppe, men dette er ikke en prioritet siden jeg ikke blir å droppe så høyt ofte. Skiene skal brukes til å gå toppturer, back country og side country. Vil også ta active education sitt opplegg i Chamonix og da blir det skiene jeg kjøper nå som vil bli brukt.

Nå har det seg også slik at de er utsolgt for SFB i byen, men er det verdt å vente på de i forhold til å kjøpe opus (eller en annen ski)? De selger AK JJ til en god pris her, er den noe som høres passende ut?

Oysteinkn #176347 23/02/2012 3:34 PM
Ringrev
Ringrev

Jeg ville ha valgt marker tour fremfor duke, men til backflips er det mulig at duke er et bedre valg. Sparer en masse vekt med tour.Husk også at Factor 130 er "tøffelen" blant 130 skoene...ikke sammenlignbart med stivheten til f.eks. tecnica.Som skikjører er inne på er det ikke noe problem å gjøre alt med brede ski - det er nyanser det går på. Til topptur vinner du veldig mye på lav vekt - men man merker det først når man går sammen med noen med samme form og lettere utstyr. Mitt råd pleier å være: veld det "samme som" kompisen din!Til Chamonix hadde jeg prioritert forutsigbarhet høyt: sidestash, hardside, kastle 105 osv egner seg godt til bratte renner.

Oysteinkn #176348 23/02/2012 5:42 PM
Fersking
OP Offline
Fersking

Nå har jeg lest mer og har lyst til å kjøpe ski snart. Har bestemt meg for å enten kjøpe SFB eller Opus. SFB virker god til alt, menn litt dårligere enn opus i pudder. Det eneste jeg er usikker på med opus er om den er for myk. Ned en fjellside f.eks. vil det da vært vanskelig å kjøre fort?

EDIT: okay, har ikke bestemt meg, men vil ha ski fort. Virker som alle skia jeg snakker om er gode i pudder, men det er jo gøy å kjøre litt fort innimellom og da er det det med opusen jeg er usikker på...

EDIT2: De var utsolgt for SFB og jeg fikk et vanvittig tilbud på opus med bindinger og sko så da slo jeg til laugh