Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Freeride-ski til junior: Lengde? Type?
#176321 22/02/2012 12:29 AM
Flyt! Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra

Guttungen fyller 13 år, og nærmer seg 170 cm. Han kjører i dag på et par Völkl Gotama Jr 151cm som han liker kjempegodt, men de har jo blitt for korte, for å være ærlig... Han er dessuten litt missunnelig på mine ski som gir bedre flyt off-piste. Hva tror dere? Må jeg over på "voksen-ski"? Har vurdert Völkl Shiro Jr som et litt fetere alternativ, men lengste junior-lengde er 163 cm. Er det langt nok? Gotama Jr er 80mm under fot. Shiro Jr er 100mm, så de vil gi mye større flate selv om lengden ikke øker med mer enn 12 cm. Egentlig hadde det vel passet best med et par "dameski", men det vil han ikke ha (selvfølgelig). Han vokser noe j..lig om dagen, så jeg regner med å måtte bytte ganske ofte, så økonomisk er det jo mye å spare dersom han fremdeles klarer seg med Jr-ski...Noen forslag? 

Re: Freeride-ski til junior: Lengde? Type?
Flyt! #176322 24/02/2012 4:44 PM
Medlem
Medlem

Må nok ha voksenski...

Flyt! #176323 24/02/2012 5:17 PM
Fersking
Fersking

Brukte voksenski, til han er ferdig utvokst ?

Flyt! #176324 24/02/2012 6:59 PM
Fersking
Fersking

Jeg har en sønn som er 12 år 160 og noe, å som til jul fikk K2 Kung Fujas169cm m Marker F12Tour, fujasen er 102mm på midten, å gutten min elsker å kjøre på de skia, fungere like bra i parken ,i bakken og han elsker å ta de ut i pudderet, sjekk de ut, tidligere så hadde han K2 Bad seed 88mm på midten, gikk veldig greit å gå over til Fujasen, Så anbefale Fujasen på det varmeste!

Flyt! #176325 24/02/2012 10:06 PM
Flyt! Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra

Hei! Takk for tips! Grunnen til at jeg er skeptsik på voksenski er faktsik ikke prisen, selv om det er relevant nok, men om han er for lett og har for lite muskelstyrke, og for spede sener til å håndtere en ski beregnet på en voksen mann som definitivt har en annen styrke, selv om de egentlig har samme høyde. Tenkte at en "dameski" kanskje er mer tilpasset fysikken til en ung guttekropp som ennå ikke er utvokst. Jeg skal defintivt sjekke ut Kung Fujas, men er åpen for flere innspill...

Flyt! #176326 24/02/2012 10:51 PM
Fersking
Fersking

Kanskje en av de mykere "herreskiene" kan gå ? bare funderer... En ski som er relativt myk, til en voksen mann kan jo virke som en midstiff ski for en som har litt mindre/lettere kroppsbygning ?

Flyt! #176327 24/02/2012 11:08 PM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

Armada JJ 175cm med Marker Tour bindinger om han skal gå. JJ er ein forholdsvis lett ski, kort svingradius(12m). Den svinger rundt i skog og i bakke som baaare det! smile

Kjøpte sjølv for 2 år sidan JJs i 185cm med Marker F12(Før forrige sesong). Var da 165-170cm. Hadde K2 Bad Sed elns før den tid, overgangen gikk smooth for seg! Var da 14 år.

Ellers så er årets Sir Francics bacon 107 på midten. God all-mountain ski. 

Flyt! #176328 25/02/2012 12:10 AM
Flyt! Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra

Har JJ's selv. Enig! Fin ski, men blir nok litt for radikal for ham. Tror noe a la Mantra, men lurer på om den er lettkjørt nok for en guttunge. Lurer derfor på Aura, som er jentevarinten av Mantra, men så var det det med jenteski da... Fikk forsåvidt et tips. Kjøpe en jenteski, og legge på folie over fabrikk-dekoren...

Flyt! #176329 25/02/2012 11:41 PM
Fersking
Fersking

Jenteski er ikke mindre krevende enn gutteski, men har en litt annen konstruksjon grunnet kjøremåten til jenter (vi har litt annet tyngdepunkt enn guttene). Men personlig så merker jeg lite forskjell på dette. Har for øyeblikket 2 par "gutteski" og 2 par jenteski, veier i overkant av 50 kg og er i underkant av 170 høy. Jeg har null problemer med en "gutteski" på 175 cm.

Hvis du vil ha en ski som krever mindre muskler så går du for en mykere ski. Ikke en jenteski.

I tillegg burde skiene være minst like lange som ham.

Flyt! #176330 26/02/2012 12:20 AM
Flyt! Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra

Hei "banan". Takk for tips. Jeg er på jakt etter et par ski med "mantra-egenskaper".... Gjerne Mantra, dersom den er myk nok. Trodde Aura ville vært samme ski, bare softere satt opp, men kanskje Mantraen er myk nok? Vurderer den i 177. Tror uansett at du har en mer robust fysikk enn en 13 åring som vokser med turbofart, selv om dere er like tunge og like høye. Tips om ski? Navn, merke, lengde?

Flyt! #176331 26/02/2012 11:07 AM
Fersking
Fersking

Volkl Aura er så og si samme skien som Mantra. Den er bittelitt mykere fordi de bruker en annen type trekjerne som er litt lettere og mykere enn den som er i mantraen (tror jeg, er ikke 100% sikker her). Men det er likevel titanforsterninger i auraen, som gjør skien veldig stiv og krevende.

Jeg lurer litt på hvike egenskaper fra mantraen du er ute etter? Jeg har litt vanskelig for å forstå hvorfor du vil ha en såpass stiv ski som aura eller mantra til sønnen din når han er såpass lett og du mener at han ikke har muskelstyrken som kreves. En hver ski med titanforsterkninger krever en del mer muskelkraft enn en ski uten. Titanforsterkningen gjør også at skien blir vanskeligere å manøvrere i pudder, og den blir mindre leken.

En ski du burde vurdere er Volkl Bridge i 171 eller 179. Den er 95mm under fot, og er mykere enn mantra og aura. Den har full rocker som gjør at skien får bedre flyt i pudder. Mantra/aura har bare front rocker. Rockeren gjør også at skien vil virke kortere enn det den er når du kjører i bakken fordi du bruker ikke hele kanten når du carver. Derfor er det greit med en ski på 179. Men det er et stort steg å gå fra en ski på 150 til en ski på 170+, så det kommer til å være litt uvant i begynnelsen.

En annen ski du kan se på er G3 Tonic. Jeg har tilsvarende ski, bare med titanforsterkninger (den gikk ut av produksjon i år). Denne skien er mer lik Mantra, da den har early rise, og er ikke like flat under midten som Volkl Bridge. Den er 100 mm udner fot, og er en veldig allsidig ski. Fin flyt i pudder, funker bra i bakken. Er ikke en verdensmester på is, men det kan du ikke forvente av en så brei ski. Dette er egentlig en veldig lett toppturski, så hvis du monterer en marker tour-binding på den, så kan han jo ha den med seg hvor som helst.

To andre ski du kan se på er Salomon Shogun (tinærmet 100mm) eller Atomic Access (100mm). Begge skiene er relativt myke og lekne, bra flyt i pudder, krever lite muskler. Disse ligner i grunn litt på Volkl Bridge, begge to. Disse heves også i midten, så den blir heller ikke like flat som Volkl Bridge under foten. Dette gjør at den carver litt lettere i bakken.

Ingen av disse skiene har titanforsterkninger, så ingen av dem krever vesentlig med muskelkraft. Alle er ganske lettkjørte og morsome ski som fungerer bra i pudder, og som fungerer greit i bakke. Så lenge du ikke er en som kjører slalåm aktivt så har du det garantert gøy på disse skiene.

Flyt! #176332 26/02/2012 8:26 PM
Flyt! Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra

Se det, ja... Tusen takk, frøken (fru?) Banan. Akkurat det jeg var ute etter :-) Konkrete tips! Det jeg var ute etter av "mantra-egenskaper" var fleksibiliteten og allround-egenskapene. Virker som om dine forslag er midt i blinken! Skal definitivt sjekke ut forslagene. Takk igjen :-)

Flyt! #176333 27/02/2012 12:08 AM
Fersking
Fersking

Kjøpte selv voksenski til min 13-åring for noen uker siden. Det ble brukte K2 Obsethed 179 cm, som er 184 cm i praksis. De var nok i lengste laget nå, men vil være perfekt neste år siden han også, som du sier, vokser noe for j.... Han er 170 cm nå, men vil nok nærme seg 180 cm neste vinter.

Når det gjelder Obsethed så er de lettkjørte i pudder da de har en medium rocker foran og bak, har en liten camber under for kantgrep i preppet bakke, er middels stive og vil være mer lettkjørte enn Mantra som jo er stiv pga titanplaten oppå. Jeg har hatt Mantra tidligere og opplevde de nesten som en bred bakkeski.....ikke lekne, ikke god flyt, ikke lettkjørte, men stabile og rå i pisten.

Jeg kjøpte 2010-modellen av Obsethed som er 105 mm bred, årets modell er 117 mm bred og har mye mer rocker og ingen camber under.

Ellers så støtter jeg resonnementene og tipsene til "banan" og ville ha sjekket ut Bridge, Kung Fujas og Obsethed :-)

Mest lest på FRIFLYT.NO