Volkl Aura er så og si samme skien som Mantra. Den er bittelitt mykere fordi de bruker en annen type trekjerne som er litt lettere og mykere enn den som er i mantraen (tror jeg, er ikke 100% sikker her). Men det er likevel titanforsterninger i auraen, som gjør skien veldig stiv og krevende.
Jeg lurer litt på hvike egenskaper fra mantraen du er ute etter? Jeg har litt vanskelig for å forstå hvorfor du vil ha en såpass stiv ski som aura eller mantra til sønnen din når han er såpass lett og du mener at han ikke har muskelstyrken som kreves. En hver ski med titanforsterkninger krever en del mer muskelkraft enn en ski uten. Titanforsterkningen gjør også at skien blir vanskeligere å manøvrere i pudder, og den blir mindre leken.
En ski du burde vurdere er Volkl Bridge i 171 eller 179. Den er 95mm under fot, og er mykere enn mantra og aura. Den har full rocker som gjør at skien får bedre flyt i pudder. Mantra/aura har bare front rocker. Rockeren gjør også at skien vil virke kortere enn det den er når du kjører i bakken fordi du bruker ikke hele kanten når du carver. Derfor er det greit med en ski på 179. Men det er et stort steg å gå fra en ski på 150 til en ski på 170+, så det kommer til å være litt uvant i begynnelsen.
En annen ski du kan se på er G3 Tonic. Jeg har tilsvarende ski, bare med titanforsterkninger (den gikk ut av produksjon i år). Denne skien er mer lik Mantra, da den har early rise, og er ikke like flat under midten som Volkl Bridge. Den er 100 mm udner fot, og er en veldig allsidig ski. Fin flyt i pudder, funker bra i bakken. Er ikke en verdensmester på is, men det kan du ikke forvente av en så brei ski. Dette er egentlig en veldig lett toppturski, så hvis du monterer en marker tour-binding på den, så kan han jo ha den med seg hvor som helst.
To andre ski du kan se på er Salomon Shogun (tinærmet 100mm) eller Atomic Access (100mm). Begge skiene er relativt myke og lekne, bra flyt i pudder, krever lite muskler. Disse ligner i grunn litt på Volkl Bridge, begge to. Disse heves også i midten, så den blir heller ikke like flat som Volkl Bridge under foten. Dette gjør at den carver litt lettere i bakken.
Ingen av disse skiene har titanforsterkninger, så ingen av dem krever vesentlig med muskelkraft. Alle er ganske lettkjørte og morsome ski som fungerer bra i pudder, og som fungerer greit i bakke. Så lenge du ikke er en som kjører slalåm aktivt så har du det garantert gøy på disse skiene.