Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Nybegynner - hvilken binding og skisko passer til skia?
#176286 20/02/2012 11:14 PM
margas Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking

Litt om meg: 183-185 cm, 85 kg, bruker 44-45 i sko og er nybegynner på ski

Er litt usikker på hvilke typer ski som er mest nødvendig å ha for meg.

Har stått litt på snowboard tidligere, og kan vel betegnes som en pudder/offpistekjører. Hopper nesten aldri i park. Sliter litt med skrekken der.

Det står mellom disse skia:

Vølkl Shiro 183 cm- for løssnøkjøring

Rossignol Strato 7 162 cm- carvingski

Salomon N Suspect 181 cm eller Salomon N Threat 176 cm - twintipski (?)

Re: Nybegynner - hvilken binding og skisko passer til skia?
margas #176287 21/02/2012 12:06 AM
margas Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking

bump

margas #176288 21/02/2012 12:45 PM
Medlem
Medlem

Når det kommer til skoene ser jeg at du kun lister opp Dalbello sko, og Salomon spk. Nå vet jeg ikke hvorfor du gjør det, men dersom Dalbello eller Salomon ikke passer foten din, så har du et stort problem. Sko er den mest kritiske delen av utstyret, og du bør derfor gå i en butikk og finne ut hvilken sko som passer best.

På ski og bindinger spørs valget veldig på hva slags type kjøring du skal gjøre.

Skal du kun kjøre preparert, gå for carvingskia.Skal du kun kjøre preppet og park, gå for parkskia.Skal du utenfor løypene, velg shiro.

Velger du carving eller park vil enten griffon eller jester være det beste valget (jester er litt kraftigere bare), men dersom du velger shiro må du ta stilling til hvorvidt du skal gå topptur.

Skal du ikke gå topptur, gå for griffon/jester.Skal du gå topptur en gang iblandt, gå for baron/duke.Skal du gå litt mer, gå for f12 tour.Skal du gå en del topptur, gå for Dynafit, men da må du også ha rando-støvel som passer til den type bindinger.

Men hvorfor har du låst deg så veldig til valget av utstyr? Det finnes mye andre bra bindinger og sko, og på skisiden hadde du valgt ut tre vidt forskjellige ski, som overhodet ikke kan sammenlignes egentlig.

margas #176289 21/02/2012 7:03 PM
margas Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking

Takk for fyldig tilbakemelding, EJacobsn!

Kommer iallefall til å gå for Shiro 183cm, så skal jeg velge om jeg vil ha carvingskia eller twintipskia.

Til shiroskia vil jeg ha muligheten til å gå topptur, selv om det sikker blir bare en gang i blandt. Så da går jeg får baron eller duke. Hvilken variant skal jeg gå for? Ser de har ulike varianter (S og L?)

Hvilke av de Dalbello skoa er gode og har et godt rykte? Skal prøve de i butikk først men lurer på om det er noen store forskjeller. Er salomon skoa gode?

Hvilken størrelse trenger en på 44-45 i vanlige sko?

Takk!

margas #176290 21/02/2012 7:34 PM
Medlem
Medlem

Vet lite om dalbello sine modeller, men det kan sikkert folkene i butikken hjelpe deg med. Salomon sine sko er gode de, så lenge de passer deg. Mine SPK-sko er for store, så da er de ganske kjipe, men skoen er det i utgangspunktet ikke noe galt med.

Størrelsen på bindingene avhenger av hvor stor sko du ender opp med, men dersom du er 44-45 ender du sikkert opp med en L. (jeg er 43-44, og mine 28.5 sko er akkuratt for store til S) Dette regner jeg også med at folkene i butikken sørger for at du får riktig.

margas #176291 22/02/2012 7:39 AM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

Kjøp en Hendryx ski, så får du ei ski med svær flyteflateog sinnsjuke carvingegenskaper i samme pakke (Hendryx Cash is king 188). Nei, de er ikke BEST på carving, og kanskje ikke BEST i budder, men jo, de er det :DBindinger? Marker Duke på hvis du har tenkt å bruke skia til litt toppturing, og Marker Jester hvis du IKKE skal toppture. Støvler? FullTilt. Ingen over, og jaggu ingen ved siden heller laugh

Tipper du ble forvirret nå? Lykke til laugh

www.hendryxskis.se

margas #176292 22/02/2012 10:53 PM
margas Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking

Takk for engasjementet, men som sagt er det kun de skiene jeg har listet opp i første innlegget som gjelder. Har du noen kommentarer på de, tar jeg de gjerne i mot ;-)

margas #176293 23/02/2012 6:36 AM
Medlem
Medlem

Margas: dra til en ordentlig skibutikk og få hjelp med støvlene. Kjøper du dem i butikken får du masse velvilje i forhold til å få dem til å passe, så det utvalget du har lagt ut tror jeg du skal se bort fra enn så lenge. Du trenger verken Duke eller Jester til vekta og ferdighetene dine, det holder lenge med Baron eller Griffon (begge din 13), for du er ikke spesielt tung, og den totale nybegynnerstatusen din krever ikke huckedin på 16. Skia har jeg ingen formening om, rådene ovenfor gjelder.

Og til Trixter: Hendryx er vel strengt tatt ikke noe å anbefale for nybegynnere? Har aldri kjørt dem selv, men hører at de er fantastiske ski til kjørere med rendyrket, god teknikk.

margas #176294 23/02/2012 8:25 PM
margas Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking

Dro i dag til en lokal sportsforhandler og fikk prøvd sko. Da jeg fortalte selgeren at jeg vurderte å kjøpe meg shiro+baron/duke fortalte selgeren min at det ikke var nybegynnerutstyr.

Han anbefalte Dalbello V.I.R.U.S og jeg prøvde denne. Den satt kjempebra i størrelse 290 mondo.

Til Arild Er Best 3: Vil Duke gjøre det vanskeligere for meg å bli bedre på ski enn Baron?

margas #176295 23/02/2012 9:15 PM
margas Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking

Da er pakken bestemt: Shiro+Baron+Dabello Virus. Dette er en pakke man skal kunne kjøre en del i løssnø med, men som man kan bruke til topptur en gang i blant.

Så har jeg et spørsmål:

Er Rossignol Strato 7 i 162 cm høyt nok for meg som er 183? Har lest at carvingski kan være 20 cm mindre enn føreren.

margas #176296 24/02/2012 12:06 PM
Fersking
Fersking

Jeg ville ha gått for en carvingski som rekker det til et sted mellom nesen og toppen av panna, så kanskje noe rundt 175. Mine carvingski er 2 cm kortere enn meg, men nå liker jeg lange og stive ski. En kortere carvingski gjør svingene kortere og lettere i begynnelsen, men etter en sesong så tror jeg de fleste vil nyte en lengre ski bedre, så gå for noe midt i mellom. Hvis du liker å kjøre fort og store svinger så går du for en lang og stiv ski. Hvis du liker å kjøre fort og korte svinger så går du for en kort og stiv ski med lav svingradius. Hvis du liker å kjøre sakte, gå for en kort og myk ski. En stiv ski krever mer av deg enn en myk.

Du kan få en viss anelse av stivheten på skien ved å sjekke om det er titanforsterkninger i den. Dette pleier å stå på produsentene sin nettside.