Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Ny ankelskade - avrevet leddbånd - Hard trening?
#176261 20/02/2012 7:08 PM
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra

Etter et komplisert ankelbrudd for 5-6 år siden på høyre side, er det nå venstre ankel som fikk medfart i løssnøen etter en hekt. Forrige gang trente jeg mye tøffere enn alle anbefalte og jeg fikk like bra flex og styrke som før bruddet - selv om det hele tok ett år.Etter røntgen og MR fikk jeg nå konstantert at ytre leddbånd i ankelen var revet helt av - totalruptur lig. talofibulare anterior. Det er 6 uker siden, men jeg står på ski fremdeles. Vridning gjør vondt - ellers går det ganske bra. Noen som har hatt slik skade og trent seg opp? Spørsmålet er hvor tøft jeg skal trene, Jeg vet ballansetrening er viktig - men det er vinter og snø... Fjellfalk

Re: Ny ankelskade - avrevet leddbånd - Hard trening?
fjellfalk #176262 24/02/2012 11:36 AM
Fersking
Fersking

Man må jo bare elske telemarkbindinger som ikke løser seg ut når du går på tryne!

For litt over ett år siden klarte jeg å revne alle leddbåndene i ankelen min (ikke tvers av, som deg). Da var det snakk om litt under 2 uker på krykker, så rehabilitering derfra. Slik gjorde jeg det:

Fra uke 2 begynte jeg å balansere på den skada foten så ofte jeg hadde muligheten. I kø, når jeg pusset tennene, når jeg så på tv, etc. Jeg brukte vel en 20-30 min hver kveld hvor jeg balanserte på en pute eller madrass. Når jeg hadde tilgang til balansebrett, brukte jeg det.

Etter 7-8 uker prøvde jeg meg på en tur i bakken, men det ble bare til at jeg ble ordentlig god til å stå på én ski. En telemarksving var det ikke snakk om. Stortsett så hang bare foten der og dingla fra side til side, så hvordan du, med din skade, klarer å stå på ski, nei det lurer jeg veldig på.

Etter 9 uker begynte jeg å jogge lett i ujevnt terreng. Dette var veldig skummelt fordi jeg følte at det skulle veldig lite til for at jeg skulle ende opp på krykker igjen. Men her var det viktig å være forsiktig.

Jeg gjorde alt dette i ca 5 måneder. Etter det roa jeg ned en del på balansetreningen, men stoppet ikke helt. Jeg bruker fortsatt balansebrett opptil flere ganger i uken, og jogger jevnlig i terreng (skog/snø/is).

Det tok ca 3 måneder før all hevelsen, blåmerkene og smerten var borte. Den dag i dag fungerer ankelen min helt fint. Den duger til alt. Men jeg merker fremdeles at balansen ikke er helt den samme som i den andre foten min, men dette går ikke ut over noe.

Jeg føler ikke jeg kunne ha trent noe hardere/mer uten at det skulle gått ut over mitt daglige liv. Men er jo bare å trene så mye du får tid til. Det er ikke akkurat noe tung trening.

Re: Ny ankelskade - avrevet leddbånd - Hard trening?
fjellfalk #176263 25/02/2012 9:15 AM
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra

Takk for informativt og åpent innlegg Banan.Godt å høre at du ble bra etter hard og god trening.Telemark blir litt risiko med eller uten NTN-utløser bindinger. Å tighte til Cobra R8 eller tilsvarende bindinger innebærer risiko ved hekt. Jeg har flere par ski - ett med  egne utløserplater. Det var de jeg benyttet da jeg hektet og røk leddbåndet. Kreftene er store, og selv med utløserbindinger vil det kunne skje ankelskader. Mine bindinger løste ut men med enorme krefter. Det er jo kun ren sideveis kraft som utløsningsmekanismen er ment å takle. Opptreningen du skisserer er veldig lik det jeg har vært igjennom og holder på med nå. Imidlertid er min fot/ankel ganske stabil selv med helt avrevet leddbånd. Ved ankelbruddet - etter 6 uker med foten høyt uten belastning -var det først forsiktige øvelser inkludert sykkel på NIMI men etter ytterligere 14 dager startet jeg et omfattende treningsopplegg med balansetrening, sirkelbevegelser (rokkering uten rokk - ja det så teit ut:-)). Hadde også daglige tøyninger til det gjorde skikkelig vondt. Jeg målte fleksen hver dag. Mye av treningen var å balansere, gå, og etter hvert løpe, i kupert terreng, gjerne fjell med 15-25 grader helning, steiner mm. Fleksen og styrken i ankelen kom tilbake etter noen måneder med 2-3 timer daglig trening. Prognosen var da "regn med stivere ankel og ikke som før skaden". Etter 3/4 år var jeg like bra som før skaden. Jeg brøt alle anbefalinger og trente mye hardere enn anbefalt. Leddbåndskaden nå har ikke gitt mye hevelser og stabiliteten er ganske god. Treningen min nå er først og fremst daglig balansetrening på en fot -hele dagen - i alle situasjoner. Jeg går ca 15-20 minutter i trapper om dagen og balanserer på tærne på venstrefoten. Jeg småløper i trapper. Jeg står og jobber isteden for å sitte mens jeg vipper på en fot. Poenget er å bygge opp småmusklene, få blodsirkulasjonen i gang og få god leddsans. Det reduserer sjanse for å rive opp skaden. Jeg går og står på ski - men der bommet jeg jo på å stå i løssnøen noen uker etter avrivningen - noe som medførte at et delvis grodd leddbånd ble revet helt opp igjen. Jeg må unngå ukontrollert vridning. Jeg vet ikke når og om et helt avrevet leddbånd gror ordentlig på plass, men innbiller meg at jo mer jeg trener (uten ukontrollert vridning) jo bedre er sjansen.