Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Løssnøkjøring vs. løypekjøring. Tyngdepunkt, skiavstand...?
#176209 19/02/2012 9:32 PM
Fersking
OP Offline
Fersking

Heisann! smile

Jeg har kost meg med mine nye K2 Coomback i bakken på voss i dag, og i en del løssnø utenfor løypene. Veldig gøy i forhold til mine gamle carvingski smile

Jeg er ganske god på kjøring i løypene, men jeg sliter litt med teknikken i løssnø, og kjenner ingen som kan lære meg :(Det kan være greit å få noen teknikktips slik at jeg ikke legger meg til stygge uvaner som kan være vanskelig å legge fra seg senere.

Noen ting jeg lurer på er:1: I løypene holder jeg alltid maks press på ytterskien for å få til en skarp sving. Skal man gjøre dette også i løssnø, eller skal man holde mer likt press på begge skiene i en sving?2: Skal man holde bena mer samlet, eller mer spredt ved kjøring i løssnø i forhold til løypekjøring?3: Skal man holde vekten frampå, midt på, eller bakpå skien når man kjører i løssnø. Når jeg skal få til skikkelig skarpe svinger i løypen så holder jeg nemlig tyngden litt frampå skien. Jeg synes ikke dette funket så bra i løssnø, og ble liggende en del bakpå. Er det riktig?4: Hvordan får man til sånne kjappe korte frem og tilbake svinger som enkelte gjør i løssnøen. Det ser nesten ut som de hopper fram og tilbake. Hva er trikset for å gjøre dette riktig, og få det bra til? Tyngdepunktet langt bak og hoppe og vri eller? Det ble en del faceplants i dag når jeg prøvde meg fram nemlig :p5: Hvordan får man best mulig til å begrense farten i løssnø uten å skrense? Det gikk litt fort av og til, og det er ikke like enkelt å skrense i løssnø som i løypene wink

Jeg setter veldig stor pris på om noen kan komme med noen tips, slik at jeg kan få øvd meg litt.Takker på forhånd for hjelpen smile

Re: Løssnøkjøring vs. løypekjøring. Tyngdepunkt, skiavstand...?
mindviruz #176210 19/02/2012 10:56 PM
Fersking
Fersking

har akkurat det motsatte problemet som deg.eg e god i løssnø men ikke så god i løypene.mitt beste tips e å ha mye vekt helt bak. nor det jelder svinger så holder jeg vekten sonpasse på begge skien men når du skal inn i en sving ta lit mer vekt på den ytterste og bruk kroppen lit.for bergrense farten uten å skrense så bare gjør som normalt men hold vekten bak.

mindviruz #176211 19/02/2012 11:19 PM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

1: Holde balansepunktet meir likt på begge skia.2: Spørst kor bratt det er der du køyrer. Blir det veldig bratt så blir det meir skrensing og litt breiare. Er det flatare samlar eg beina meir.. Usikker på korleis det er i forhold til løypeteknikk.3: Mest mulig rett over skia, midt på. Len deg heller framover enn bakover. Grunnen til at det ikkje fungerte så godt i laussnøen for deg, er kanskje at du ikkje holder god nok balanse på begge skia. Du presser den eine lenger ned i snøen.4: Skjønner ikkje den - har du ein video av det?5: Hurtigstopp: Press/trykk bakskia ned og press dei framover. Går også å gjer det i moderate mengder..

Håper du fekk litt ut av det. Ellers så har jo FriFlyt teknikkurs i eine bladet sitt.. Hugsa ikkje nunmeret, men det kan eg finne i morgon smile

ARMER ER VIKTIG. BRUK DEI AKTIVT. FINN RYTMEN!

http://www.youtube.com/watch?v=b9--GlXD1JU Gå til 1:20. Der viser han aktivt armbruk og god rytme!

mindviruz #176212 20/02/2012 8:34 AM
Ringrev
Ringrev

Heisann! smile

Jeg har kost meg med mine nye K2 Coomback i bakken på voss i dag, og i en del løssnø utenfor løypene. Veldig gøy i forhold til mine gamle carvingski smile

Jeg er ganske god på kjøring i løypene, men jeg sliter litt med teknikken i løssnø, og kjenner ingen som kan lære meg :(Det kan være greit å få noen teknikktips slik at jeg ikke legger meg til stygge uvaner som kan være vanskelig å legge fra seg senere.

Noen ting jeg lurer på er:1: I løypene holder jeg alltid maks press på ytterskien for å få til en skarp sving. Skal man gjøre dette også i løssnø, eller skal man holde mer likt press på begge skiene i en sving?2: Skal man holde bena mer samlet, eller mer spredt ved kjøring i løssnø i forhold til løypekjøring?3: Skal man holde vekten frampå, midt på, eller bakpå skien når man kjører i løssnø. Når jeg skal få til skikkelig skarpe svinger i løypen så holder jeg nemlig tyngden litt frampå skien. Jeg synes ikke dette funket så bra i løssnø, og ble liggende en del bakpå. Er det riktig?4: Hvordan får man til sånne kjappe korte frem og tilbake svinger som enkelte gjør i løssnøen. Det ser nesten ut som de hopper fram og tilbake. Hva er trikset for å gjøre dette riktig, og få det bra til? Tyngdepunktet langt bak og hoppe og vri eller? Det ble en del faceplants i dag når jeg prøvde meg fram nemlig :p5: Hvordan får man best mulig til å begrense farten i løssnø uten å skrense? Det gikk litt fort av og til, og det er ikke like enkelt å skrense i løssnø som i løypene wink

Jeg setter veldig stor pris på om noen kan komme med noen tips, slik at jeg kan få øvd meg litt.Takker på forhånd for hjelpen smile

1: Ytterski skal ha mest trykk i både bakke og løssnø.  Også i bakke skal man kjøre på to ski.  Hvis du ikke får til kraftige nok svinger så kan du prøve å ha mer trykk på forskia.  Jeg har en tendens til å kjøre med for mye trykk på ytterski i løype, og får pes av treneren min for det....

2. Kjør sånn som det er naturlig for deg uansett.  Når du kjører mer på to ski vi du automatisk kjøre bredere.

3. Man skal aldri kjøre bakpå - heller ikke i bakke.  Det blir tungt og man mister lett kontrollen.  Ha heller for mye vekt fram enn tilbake. 

4. Det gjør du ved å avlaste.  Det er det samme som gjelder i SL- portkjøring.  Mellom svingene avlaster du skiene og lar de skli under kroppen inn i neste sving.  Tyngdepunktet må være sentrert eller forover.  Dette kan du trene på i bakken.  Ta korte svinger der du avlaster på to ski.  Det vil føles som om du hopper fra kant til kant. Hvis du klarer å gjennomføre det uten hopp så vil du ha mer kontroll.   Stavisett hjelper med å få rytme.

5. Få tyngden frem.  Da får du kontroll.  Henger du bakpå blir du med skiene på tur - det er skiene som skal være med deg.  Hvis det er du som tar med skiene på tur vil farten føles mer behagelig.   Hvis du får til punktet over er det en ypperlig måte å begrense farten på.  Hvis det er veldig bratt er stemsvinger en annen.   "Step-up" svinger er også en måte. 

mindviruz #176213 20/02/2012 2:28 PM
Medlem
Medlem

har akkurat det motsatte problemet som deg.eg e god i løssnø men ikke så god i løypene.mitt beste tips e å ha mye vekt helt bak. nor det jelder svinger så holder jeg vekten sonpasse på begge skien men når du skal inn i en sving ta lit mer vekt på den ytterste og bruk kroppen lit.for bergrense farten uten å skrense så bare gjør som normalt men hold vekten bak.

Å holde vekten bakpå skia er vel noe man strengt tatt ikke bør gjøre med mindre man har a) for korte ski eller b) for midtmonterte ski (som ikke er konstruert for pudder). Å holde seg bakpå er et sikkert tegn på at man har for dårlig teknikk, har for korte ski, eller kjører så sakte at man ikke oppnår flyt.

mindviruz #176214 20/02/2012 4:52 PM
Fersking
OP Offline
Fersking

Takk til dere alle for gode tips :)Hvis det er noen flere tips til løssnøkjøringsteknikk er det bare å komme med den smile Jeg er ikke spesielt god i løssnø :p

<blockquote>

Å holde vekten bakpå skia er vel noe man strengt tatt ikke bør gjøre med mindre man har a) for korte ski eller b) for midtmonterte ski (som ikke er konstruert for pudder). Å holde seg bakpå er et sikkert tegn på at man har for dårlig teknikk, har for korte ski, eller kjører så sakte at man ikke oppnår flyt.

</blockquote>

Hva mener du egentlig med for midtmonterte ski?Jeg har K2Coomback med Dynafit Radical ST bindinger, og Scarpa Maestrale støvler. Det er egentlig Toppturer de er ment brukt til, men det fungerer bra i løypen også. Bindingen tror jeg står montert ganske midt på skien. De monterte de for meg på Sport1 Outdoor i Bergen.Mener du at biningene ikke burde ha blitt montert midt på skien?

.

Så ser jeg at en del litt flinkere folk setter staven i snøen når de svinger, og svinger rundt denne. Hva skal det egentlig hjelpe for?

mindviruz #176215 20/02/2012 6:13 PM
Entusiast
Entusiast

Hvis de er montert hos Outdoor så tipper jeg de er montert ganske så rett i forhold til ditt bruk.

Stavisett, som det heter når man svinger rundt staven, er noe man bruker for å markere inngangen til en ny sving. I tillegg hjelper det når man skal holde riktig posisjon på skiene("keeperstilling", altså armene fram, aggressiv stilling med trykk framover).

Jeg synes forøvrig det "Skimachine" skriver er veldig fornuftig.

Hvis det er kortsvinger du vil bli god på, så er det en stor fordel å øve en del i preparert bakke på forhånd for å få inn teknikken. Så gjør du stort sett nøyaktig det samme når du kommer utenfor løypene. Husk trykk frampå skien!

mindviruz #176216 21/02/2012 9:01 AM
Medlem
Medlem

Takk til dere alle for gode tips :)Hvis det er noen flere tips til løssnøkjøringsteknikk er det bare å komme med den smile Jeg er ikke spesielt god i løssnø :p

<blockquote><blockquote>

</blockquote>

Hva mener du egentlig med for midtmonterte ski?Jeg har K2Coomback med Dynafit Radical ST bindinger, og Scarpa Maestrale støvler. Det er egentlig Toppturer de er ment brukt til, men det fungerer bra i løypen også. Bindingen tror jeg står montert ganske midt på skien. De monterte de for meg på Sport1 Outdoor i Bergen.Mener du at biningene ikke burde ha blitt montert midt på skien?

.

Så ser jeg at en del litt flinkere folk setter staven i snøen når de svinger, og svinger rundt denne. Hva skal det egentlig hjelpe for?

</blockquote>

Var ment som svar til Zimmer, som ga et delvis tullete råd. Coomba er vel en ski som er montert forholdsvis langt bak (om montering på anbefalt), så du bør heller holde vekt forholdsvis lengre frem (som på gammeldagse bakkeski - altså, bøy i knærne og press på fremdelen av støvelen) og jevnt fordelt på begge skia.De er nok midtmontert (relativt sett) i forhold til innsvingen/skjæret på skia, men ikke i forhold til hva en jibber ville kalt midtmontert - med boot center nøyaktig midt på skia.

Stav-i-sett som du beskriver i siste avsnitt er en teknikk for å holde moment, fart og svingdynamikk kontrollert. Det handler ikke så mye om det faktum at du setter staven i snøen, det er mer bevegelsen kroppen gjør for å sette staven i snøen som hjelper til her. Fri Flyt har hatt en veldig fin artikkelserie i vinter, som heter frikjøringsskolen. Er usikker på om den dekket stav-i-sett, eller om det var i en artikkel forrige sesong. Finnes sikkert noe på youtube også, og i alle fall kan du studere litt skifilmer med mye pudder i, og forsøke med en etterligning av det de gode gutta driver med i dypsnøen.

mindviruz #176217 21/02/2012 11:04 AM
Nytt medlem
Nytt medlem

Hei.Ta ein time eller to med laussnøkøyring i Skiskulen. Snakk med Einar Raa Nilsen dersom du er på Voss Resort, eller Jilla dersom du er i Myrkdalen. Då får du svar på alle spørsmåla dine og meir til. Når du har investert i so mykje flott og dyrt utstyr, blir kostnadane i Skiskulen små i forhold til skigleden du får tilbake.

mindviruz #176218 21/02/2012 11:57 AM
Nytt medlem
Nytt medlem

1. Hold fokus på keeperstilling, altså vekten ganske godt over skiene så er det mest sannsynlig at du kan takle det som måtte komme av utfordringer. Da har du mulighet til å justere deg både litt frem og tilbake avhengig av hva du møter på. Står du bakpå har du ingen justeringsmuligheter bakover og står du frempå har du ingen justeringsmuligheter fremover. Altså litt bøy i knærne, passe fremoverlevnt og hendene opp og frem. Dette er egentlig veldig logisk når du tenker på hvordan du står mest mulig stødig på et gulv. Det er vanskeligst å dytte en person overende når han står i keeperstilling, fremfor å stå litt bakoverlent eller for fremoverlent. Dette gjelder for både offpiste og i bakke, du skal ikke endre stilling når du går offpiste.

2. Hvordan unngå vibrerende ytterski? Vibrerende ytterski kommer av at det er store krefter i sving og at lårene ikke helt klarer å holde skiene med konstant trykk mot bakken. Ett tips her er å legge mye kraft i starten av svingen, da motstanden på skiene er minst i løpet av svingen. Dersom du legger kraften/trykket senere i svingen, er det mere kraft i sving og du vil måtte jobbe mer for at ytterskien ikke skal vibrere

3. Overkroppen din skal vende mest mulig i fallretningen av fjellsiden, ikke den veien skiene peker. Altså husk dalvending!

4. Fartsbegrensning i pudder. Her er det viktig å bruke riktig teknikk med tanke på stilling og det er viktig å legge mye trykk i starten av svingen for å få retningsendring. Ønsker du å holde farten veldig nede er det viktig med mye retningsendring.

(punktene er ikke direkte relatert til spørsmålene)

Kan anbefale Oppdal sin Freeride Camp med Eirik Finseth for å få bedret offpiste-teknikken. Han er "gammel" storslalomkjører, og den teknikken de bruker i storslalom er grunnteknikken for alle skikjøring.

Ikke vær redd for å ta et kurs!

Fri Flyt utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Henning Reinton | Nettredaktør: Tore Meirik
Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen | Salgskonsulent: Magnus Utkilen | Prosjektleder: Lisa Kvålshaugen Bjærum
Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt | Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå