Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Kuro vs Shiro
#176063 13/02/2012 5:37 PM
bapmon Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking

Er i ferd med å kjøpe nye ski, men er litt i tvil. Søker derfor råd fra noen som kan mer om dette enn meg.

Jeg er en viderekommen skikjører og liker å tenke på meg selv som en pudderhund. Har de siste årene kjørt Vølkl Katana, og vært kjempefornøyd med disse. Synes de er supre å kjøre knallhard i løssnøen. Synes også de fungerer knallbra i bakke. Opplver dog at de er litt tungkjørte i skog, og her er problemet.

Etter en liten analylse er realiteten at jeg ofte kjører skog/pudder, og er lite på høyfjellet. I tillegg blir det noen dager med familien i bakken (stort sett lek i kantene, skogskjøring, kuler o.l) Dvs jeg er ute etter ski som er fantastiske i kombinasjon pudder/skog - de må være raske og lekne - og som fungerer greit i bakken.

Jeg er en Vølkl mann av sjel, og innser naturlignok at det er mange andre gode merker, men jeg bor et mindre sted hvor en lokal sportsbutikk nå gir meg 40% på ski binding fra Volkl

Jeg er 182 og veier 88 kg.  Katanae som jeg har kjørt på er 190.

Jeg vurderer nå om jeg leve ut drømmen om Kuro (eller om dette blir katastrofalt på familiedagene) eller om jeg skal gå for mellomløsningen som Shiro.

Noen med erfaring fra disse skiene?? Setter pris på en kommentar....

Re: Kuro vs Shiro
bapmon #176064 13/02/2012 7:47 PM
Fersking
Fersking

Hei. Har stått på Shiroen i noen mnd og er superfornøyd! Leken i skogen, samme gode egenskapene i bakken - som Katana, plenty med flyt. Kjøp! Skien er som du sikkert vet, litt mykere enn Katana. Har ikke opplevd dette som noe problem. Har anbefalt den til alle som vil ha en ski til alt...

bapmon #176065 13/02/2012 8:43 PM
bapmon Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking

Takker for positivt svar.

Ser jo at Shiroen er godt omtalt, og mye av det som beskrives passer jo med mine ønsker. Kjører du lengde på skien = egen høyde?

Noen som har forsøkt begge skiene??

bapmon #176066 13/02/2012 10:01 PM
Fersking
Fersking

Kjører Katana + Kuro men prøvde Shiro på Norspo på Geilo mars 2011. Synes at Shiro virker som en veldig god melloting. Ikke fullt så god som Katana i bakken, men vesentlig bedre enn Kuro som er en mer ekstem løssnø ski. Samtidig er Shiro mer leken enn Katana.

bapmon #176067 13/02/2012 10:19 PM
bapmon Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking

Takk for bra svar.

Vil det si at du bruker Katanane dine som allround ski og Kuroene når det er mye pudder??

I og med at jeg har Katanaer idag og synes de er fantastiske til sitt bruk (med unntak av skogskjøring) vurderer jeg også om disse skal beholdes, og at et par Kuroer kjøpes inn for skogs/pudder kjøring.

Jeg kjører egentlig ganske lite carving i bakke (til det finnes det jo helt andre type ski også). Er mest opptatt av å leke meg i det som er rundt bakken (småhopp, skog og off-pisteomrpåder)

Hva med lengde? lik egen høyde til skogskjøring?

bapmon #176068 13/02/2012 11:40 PM
Fersking
Fersking

Analysen din er helt lik min egen!Mitt råd er; behold Katana og kjøp Kuro! Mye mer leken i pudder og i skogen;-) Selv så beholdt jeg Black Crows Navis når jeg kjøpte Kuro. I praksis så bruker jeg Kuroene 90% av tiden da jeg stort sett alltid leter etter urørt snø og Kurodagene bare blir fler og fler...15 cm pudder føles som 50 cm. Utrolig flyt i pudder og fantastisk artig å svinge mellom trærne og ta små og store dropp ned skogsliene.

Kjøp 195 cm for økt fartsstabilitet og bedre støtte i bakskia ved dropp. Gå for 185 cm hvis du ønsker maks lekenhet og en ski du kan svinge på en femøre med. Selv så kjører jeg på 195 cm, og er 190 cm høy/100 kg tung....perfekt-har ikke hatt det så gøy på ski på 30 år!!

bapmon #176069 14/02/2012 8:26 AM
JLB Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra

Kjører Katana + Kuro men prøvde Shiro på Norspo på Geilo mars 2011. Synes at Shiro virker som en veldig god melloting. Ikke fullt så god som Katana i bakken, men vesentlig bedre enn Kuro som er en mer ekstem løssnø ski. Samtidig er Shiro mer leken enn Katana.

Kan man tolke det dit hen at forskjellen mellom Shiro og Katana i bakke er av svært liten betydning? Er Shiro den beste allround-skia?

bapmon #176070 14/02/2012 11:23 AM
Fersking
Fersking

Skal du ha bare en ski, velg Shiro. Shiro vil mangle litt av den store flyten Kuro har og råheten Katana har, men er som sagt en god mellomting. Jeg er 175cm høy og kjører Katana på 183 og Kuro på 185, og synes det er perfekte lengder. Shiro som jeg prøvde på Geilo var 183, og virket også riktig.Vil du ha flere par ski; er Kuro, Katana + et par gode carving ski for bakken f.eks Fischer Progressor 900 som jeg har nå. Lykke til med skivalget.

bapmon #176071 14/02/2012 5:34 PM
bapmon Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking

Da klinte jeg til, og gikk for Kuro. Må bare leve ut Kuro drømmen..........

Takk for gode innspill

bapmon #176072 14/02/2012 9:59 PM
Fersking
Fersking

Lykke til med Kuro. Du får nok mye moro med dem;-))

bapmon #176073 15/02/2012 10:24 AM
JLB Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra

Skal du ha bare en ski, velg Shiro. Shiro vil mangle litt av den store flyten Kuro har og råheten Katana har, men er som sagt en god mellomting.

Hvor mye råhet er det snakk om? Eksempelvis de største skiene i K2s Backside-serie fungerer forbausende bra i preparert løype, er Shiro på høyde med f.eks Sidestash? Eller litt "slappere i fisken" ala Comba/Coomback? Andre relevante sammenligninger?

Vh nysgjerrig maskråke :-)

bapmon #176074 19/02/2012 8:13 PM
Nytt medlem
Nytt medlem

Hei!Jeg er relativt nyfrelst når det gjelder pudderkjøring og har nå kjørt Volkl The Grizzly i 2 år er mega fornøyd med skiene. De PLØYER virkelig igjennom det meste av humper i en oppkjørt bakke og klarer seg relativt bra i minder mengder løssnø. kom nettopp igjen fra en tur til Verbier, og fikk der opp øynene for virkelig løssnø kjøring. En kompis av meg hadde flesket til med K2 pontoon ski og kjørte fletta av resten av oss. Jeg fikk selv lyst på noen fete planker selv. Har falt for volkl Kuro, men begynte å tenke litt på om det er lurt å brenne alt krutt på en ski som kanskje kan brukes ett par dager i året. Hvor stor er forskjellen på Shiro kontra Kuro? Hører bra ting om Gotama som allround ski men føler i og med at jeg har grizzly som funker greit som dette at jeg bør gå for en mer rendyrket løssnø ski. Eller fungerer Gotama bra som pudderplanke? Har Gotama nok rocker? Noen som har prøvd Gotama og Kuro?? Jeg er 178cm høy og veier 70 kg. hvilken lengde bør jeg velge? Takk for innspill!!

bapmon #176075 21/02/2012 11:51 PM
Nytt medlem
Nytt medlem

Hei!Jeg er relativt nyfrelst når det gjelder pudderkjøring og har nå kjørt Volkl The Grizzly i 2 år er mega fornøyd med skiene.........

Ble positivt overrasket av Gotama(186) første gang jeg prøvde den. Ikke for brei til at den blir ubrukelig i preppa løype og veldig lettkjørt. Har flere kompiser som kjører på gotama og er strålende fornøyd med den. Fin flyt om du ikke er altfor tung. Du spør om det er nok rocker i gotama, det hadde ikke skadet med litt mere, men da ville nok skien mistet en del av sitt allround-preg.

Kjøpte meg kuro før denne sesongen i 195. Fikk de grisebillig av en kollega, så måtte slå til. Hadde muligens gått for de i 185 om jeg hadde kjøpt nytt (jeg er 180). Etter første tur i pudder var det ingen tvil om at jeg har funnet min ski. Helt rå i pudder, men blir såkart litt mer tungkjørt i preppa løype enn gotama.

Det virker som du er innstilt på å beholde Grizzlyene dine. Da hadde jeg ikke vært i tvil om å gått for kuro (185). Om du kvitter deg med Grizzlyene burde du kanskje vurdere gotama (186) .

bapmon #176076 22/02/2012 11:59 AM
Nytt medlem
Nytt medlem

Takk for bra innputt!! 

Mest lest på FRIFLYT.NO
Fri Flyt utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Henning Reinton | Nettredaktør: Tore Meirik
Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen | Salgskonsulent: Magnus Utkilen | Prosjektleder: Lisa Kvålshaugen Bjærum
Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt | Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå