Barna begynner å bli flinke på ski. Den eldste er nå 8 år og hun er straks klar for å bli med far på brede planker opp i fjellet utenfor de oppkjørte løypene.
Jeg har søkt på nett og lest litt om hvilke utstyralternativer til topptur som finnes for barn. Det er selvfølgelig lett å få utstyret på plass hvis prisen har liten betydning men det hele ser dessverre ut til å kunne bli svært kostbart.
Hvis vekt og oppturen generelt ikke er viktig blir en løsning med det ordinære slalomutstyret og Alpine Trekker Jr både billig og greit - men særlig for barnas opplevelse av turen tror jeg det er viktig at det ikke blir ?vaklete? og at de ikke får med seg for mye vekt på hver fot. En ekstra halvkilo som tillegg på allerede tunge bindinger, samt støvler som ikke er laget for ankelbevegelse vil neppe lokke fram den helt store turgleden.
Da må nok i stedet den gamle faren finne frem litt kreativitet og kanskje få litt hjelp av andre med erfaring for å finne en løsning.
Da ser det ut til at jeg må prøve noe slikt:
1. Dynafit kompatible støvler;
2. Dynafit/G3/eller tilsvarende bindinger;
3. noen lette slalomski fra en av de store sportskjedene;
4. klipping og tilpasning av mine gamle turfeller; og
5. Store trinser festet på lette barnestaver. (Teleskopstaver blir vel for dyrt og for tungt)
Dette blir uansett svært dyrt.
1. De minste størrelsene av eldre modeller toppturstøvler kan ofte finnes ganske billig. Dvs. rundt tusenlappen. Ser at VPG har noen aktuelle alternativer til budsjettpris. Dette blir litt romslig til foten, men ikke verre enn at det går bra.
2. Bindinger er kanskje det vanskeligste å få tak i til en rimelig penge. Her har jeg forsøkt å følge med på bruktmarkedet men det er sjeldent å finne lette bindinger som ikke koster flere tusen kroner.
3. Ski det heller ikke enkelt å finne. Jeg har ingen anelse om hva som er å anse som lette ski for barn. Kanskje noen kan hjelpe med eksempler på slike? Her må det da kunne gå an å slippe unna med en tusenlapp?
Totalen burde helst ikke ende så veldig høyt over kr 3000,-, særlig når vi tar med i betraktningen at utstyret sikkert kun blir brukt en håndfull ganger hver sesong. Jeg kan bruke god tid til å lete etter det riktige utstyret - og jeg kan montere alt selv - men dette blir likevel ikke enkelt å få til.
Råd, tips, alternativer, erfaringer eller annet som dreier seg om barn og toppturer mottas med stor takk.