Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Utstyr til topptur for barn
#175980 10/02/2012 4:44 PM
Tarjei Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra

Barna begynner å bli flinke på ski. Den eldste er nå 8 år og hun er straks klar for å bli med far på brede planker opp i fjellet utenfor de oppkjørte løypene.

Jeg har søkt på nett og lest litt om hvilke utstyralternativer til topptur som finnes for barn. Det er selvfølgelig lett å få utstyret på plass hvis prisen har liten betydning men det hele ser dessverre ut til å kunne bli svært kostbart.   

Hvis vekt og oppturen generelt ikke er viktig blir en løsning med det ordinære slalomutstyret og Alpine Trekker Jr både billig og greit - men særlig for barnas opplevelse av turen tror jeg det er viktig at det ikke blir ?vaklete? og at de ikke får med seg for mye vekt på hver fot. En ekstra halvkilo som tillegg på allerede tunge bindinger, samt støvler som ikke er laget for ankelbevegelse vil neppe lokke fram den helt store turgleden.

Da må nok i stedet den gamle faren finne frem litt kreativitet og kanskje få litt hjelp av andre med erfaring for å finne en løsning.

Da ser det ut til at jeg må prøve noe slikt:

1. Dynafit kompatible støvler;

2. Dynafit/G3/eller tilsvarende bindinger;

3. noen lette slalomski fra en av de store sportskjedene;

4. klipping og tilpasning av mine gamle turfeller; og

5. Store trinser festet på lette barnestaver. (Teleskopstaver blir vel for dyrt og for tungt)

Dette blir uansett svært dyrt.

1. De minste størrelsene av eldre modeller toppturstøvler kan ofte finnes ganske billig. Dvs. rundt tusenlappen. Ser at VPG har noen aktuelle alternativer til budsjettpris. Dette blir litt romslig til foten, men ikke verre enn at det går bra.

2. Bindinger er kanskje det vanskeligste å få tak i til en rimelig penge. Her har jeg forsøkt å følge med på bruktmarkedet men det er sjeldent å finne lette bindinger som ikke koster flere tusen kroner.

3. Ski det heller ikke enkelt å finne. Jeg har ingen anelse om hva som er å anse som lette ski for barn. Kanskje noen kan hjelpe med eksempler på slike? Her må det da kunne gå an å slippe unna med en tusenlapp?

Totalen burde helst ikke ende så veldig høyt over kr 3000,-, særlig når vi tar med i betraktningen at utstyret sikkert kun blir brukt en håndfull ganger hver sesong. Jeg kan bruke god tid til å lete etter det riktige utstyret - og jeg kan montere alt selv - men dette blir likevel ikke enkelt å få til.

Råd, tips, alternativer, erfaringer eller annet som dreier seg om barn og toppturer mottas med stor takk.

Re: Utstyr til topptur for barn
Tarjei #175981 10/02/2012 6:27 PM
Fersking
Fersking

Du skriv barna, så eg antek at du har fleire. Eg har sjølv ein del(5) der dei tre eldste er ivrige på telemark. Toppturar blir det fleire av i løpet av året så det har me erfaring med og. Du har heilt rett i at utstyret må vera lett og forholdsvis bevegeleg om ikkje småen skal gje opp for tidleg. Sidan du har fleire som antakeleg vil bruke utstyret så vil mitt forslag vera at du tenkjer at du fordelar utgiften over fleire brukarar. Då bør du leggja litt meir kroner i utstyret slik at kommande unge fjellbrukarar får gode opplevelsar i fjellet.Lite konkret hjelp, men telemarkutstyr går like greit opp som ned:-)

Tarjei #175982 10/02/2012 11:29 PM
Tarjei Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra

Ja, det er to av de, men de er såpass nære hverandre i alder at minstemann neppe finner seg i å arve utstyr. Da blir utskiftingstakten høy.

Telemark er bra opp og det er bra ned, og kombinasjonen av Rottefella med påklinket Kandahar holdt meg på bena i gamle dager, men for barna og - for tilårskomne fedre med gelelår - er det lavere terskel for en randonnevariant.. smile

Tarjei #175983 12/02/2012 9:06 PM
Fersking
Fersking

Ser flere her på Oppdal som bærer med alpinutstyret til barna i sekken (eventuelt ungene bærer skoa i sekken). Mor og far på randoutstyr og ungene går opp på langrennsski. Rigger om på toppen og leker seg nedover. Virker både som den enkleste og billigste løsning. Lett oppover og stabilt nedover ;-)

Tarjei #175984 12/02/2012 9:09 PM
Fersking
Fersking

.

Tarjei #175985 13/02/2012 1:52 PM
Tarjei Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra

Ja, jeg har tenkt på å ta med alpinutstyr i sekken, men da må vi enten finne en godt opptråkket løype til oppturen eller så må barna få seg bredere fjellski/langrennsski med stålkanter i tillegg til "lysløypeskiene".

Jeg husker godt en tur fra jeg selv var barn da jeg gikk på langrennski fra toppen av topptrekket på Vangslia og min far bar alpinskiene mine til toppen av Blåøret. Der var det skuterspor hele veien etter alle snørekjørerne, så der gikk det greit med langrensski.

Jeg klarer å sette sammen en ganske bra løsning med ski og støvler nå. Dette blir en ganske lett løsning til under kr 2000,- med en utgående liten størrelse toppturstøvel og noen lette alpinski. På ett eller annet tidspunkt finner jeg sikkert også noen brukte Dynafit-/G3-/ATK-bindinger.

Da ser det ut til at skred- og sikkerhetsutstyret blir nesten like dyrt som barneskiutstyret. (Må kjøpe skredsøker og oppgradere sikkerhetsutstyret når barna skal være med.)

Tarjei #175986 13/02/2012 2:40 PM
Ringrev
Ringrev

Jeg ville ha klinket til på bindingene - de kan du jo ta med videre til neste par ski.Det virker ikke som om du er veldig bekymret for utløsermekanismen - da kan du gå for rando-race bindinger som knapt veier noe. Jeg kan selv kjøre rolig med disse i "åpen" modus uten å løse ut, så de burde kunne gi en viss utløsning for barn også. Det jeg ville anbefale er å velge en dynafit-kompatibel binding for lette personer slik at bindingene får en utløsning som er tilpasset ungene. Pum XSS virker som de ideelle:http://www.fixation-plum.com/detail-article-fixations.php?idproduit=36&lang=en(Men 419 euro krever nok litt nedbetalingstid/bindingsflytte)

Tarjei #175987 13/02/2012 3:48 PM
Tarjei Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra

Jeg hadde ikke tenkt på utløsermekanismen. Ser nå at denne gjerne begynner på DIN 4 - 5 eller deromkring (3,5 for PLUM-bindingene du lenker til).

Det blir dessverre for dyrt med bindinger som koster over kr. 3000,-. Selv om dette helt klart ser ut til å være idealløsningen - og selv om de eventuelt kan gjenbrukes til neste skipar - tviler jeg på at jeg klarer å overbevise konemor om at dette er en fornuftig investering smile

En løsning kan bli å selv justere ned utløsningen på bindingene (Les: "Metallsløyd" ). Jeg kjenner en verktøymaker som sikkert kan hjelp meg, men jeg vet ikke så mye om selve utløsermekanismene. Er det noen som vet om dette kan skrus fra hverandre og "hackes" eller er det sveiset/klinket/el.l.?

Tarjei #175988 13/02/2012 5:25 PM
Medlem
Medlem

Jeg var på en tur med folk fra Dynafit i vinter og spurte om de hadde tenkt på å lage toppturutstyr for barn. De mente markedet var for lite og viste dessuten til søstermerket (samme eier) Silvretta, som lager en binding som heter Pure Kidz. Den burde ha grei funksjon og kan brukes med vanlige alpinstøvler. Finner ikke noen norsk forhandler, men du ser den her: http://www.telemark-pyrenees.com/en/silvrettapurekidz1112-p-8007.html

Tarjei #175989 13/02/2012 7:03 PM
Tarjei Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra

Takk for tipset om Silvretta. Tror imidlertid ikke dette blir en aktuell løsning. Barnebindingene deres er svært tunge (over 1,5 kg).

Det er kjekt med muligheten for å benytte alminnelige alpinstøvler men jeg tror barna får det bedre med de minste variantene av randostøvler.

Vurderte også Marker F10 for litt siden. Et par XXL-butikker hadde noen liggende til billigpris. De er imidlertid også for tunge for smårollingene.

Har kjøpt et par med Dynafit Zzero4 PX-TF 09/10-modellen på supertilbud fra VPG.no. De veier ca 1,5 kg for strl 27. Da bør de være lette nok i strl. 23.

Fant også et par Head alpinski på 127 cm i boden. De veier 1,5 kg med alpinbindinger. Er dette lett nok eller finnes det billige barneski som er mye lettere?

Tarjei #175990 13/02/2012 10:38 PM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

næ, det må jo være lett nok. tipper bindinga er veldig mye av vekta. tlt comfort ligger på ca 2100,- inkl moms og frakt på t-p. om du venter på vårsalget der bør det være mulig å skaffe billige bindinger. Dynafitbindinger kan stort sett skrus helt fra hverandre, så potensialet for modding av utløser er teoretisk tilstede (skulle tro det bare er å bytte fjær). vpg/7blåner kan kanskje hjelpe deg om du spør veldig pent, evt kjøper bindinger av dem? brukte randorace bindinger er jo som nevnt også en mulighet.

Jeg tror uansett du er på sporet av det ultimate barnetoppturoppsettet. heldige unger gitt.

Tarjei #175991 14/02/2012 12:39 PM
Tarjei Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra

Barna er som de fleste andre barn som vokser opp i Norge; fullstendig uvitende om hvor godt de egentlig har det. Det begynner å bli ille når de ikke finner noe å sette på ønskelisten, annet enn idiotleker som de har sett reklame for på Disney Channel.

Dette løser seg med ski- og fjellutstyr. Her er det ingen grenser for hva de kan ønske seg. Utstyrsjungelen strekker seg langt over tregrensen.

Tusen takk for alle gode råd hittil! Jeg graver fram tråden igjen når bindingene og sikkerhetsutstyret er på plass og når det hele er testet på fjellet. Legg fortsatt gjerne igjen tips og råd hvis dere kommer på noe som er aktuelt.

Tarjei #175992 14/02/2012 2:52 PM
Tarjei Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra

Nå ordnet akkurat onkelen til barna - som driver sportsbutikk - et par Plum XSS til oss for kr. 2000,-! :-D

Det var det dobbelte av budsjettet så farfar hjalp til med finansieringen.

Dermed er det bare postgangen og monteringstiden som gjenstår og vi er forhåpentligvis beredt for den første enkle turen med det eldste barnet allerede neste helg.

Bør jeg bruke epoxy el.l. i skruehullene ved monteringen?

Tarjei #175993 24/10/2014 7:20 PM
Nytt medlem
Nytt medlem

Hei Tarjei, jeg er inne på samme idéen, har en gutt på tretten som jeg gjerne vil ha med meg på fjellet. Hvordan gikk det?

Jeg er på leiting etter tips til sko/ski -  ca 155 høy, veier vel ca 40kg, så skoene kan ikke være for stive tenker jeg. Så tenkte jeg å gå for et par lette pudderplanker for jenter - kanskje line pandora - og Marker F10 siden hovedbruken vil være i og rundt anlegg. Jeg håper med dette at det femine designet blir et større problem enn vekta, men om noen har tips til en ski/sko-kombo + begrunnelse er jeg veldig takknemlig for all input! Er det f.eks noen som har erfaring med Völkl Shiro jr? han kjører idag Gotama jr, som begynner å bli korte, ellers er han fornøyd, men pappa ønsker noe bredere for ham :-)

Tarjei #175994 24/10/2014 10:52 PM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

Hallo,

Jeg har vært på toppt... nei, jeg mener alpin skitur, med ungene (5 og 8) et par ganger (i oppdalsområdet), og da gjør vi det enkelt og greit sånn: Mor og far går på randoski og brøyter spor, pappa har begge ungenes slalåmstøvler og slalåmski i sekken, mamma bærer mat og drikke, og ungene går på langrennski med sånne billige, smale feller. Det er jo ikke sånn at vi går verken lange turer eller i særlig komplekst terreng, så å bære to par slalåmski på vei opp og to par langrennski på vei ned er null stress.

Jeg benytter meg også av trikset å legge igjen alle ambisjoner om å tøffe meg hjemme, her er nøkkelen til opplevelsen at ungene skal ha det fett, og ikke at jeg skal drive med voksenskikjøring.

Jeg syns for øvrig også, og det er litt mer prinsipielt, at det er fint å signalisere et visst måtehold overfor ungene i forhold til å kjøpe så voldsomt mye (spesial)utstyr.

God tur!

Tarjei #175995 27/10/2014 1:41 PM
Nytt medlem
Nytt medlem

Hei.Vi har hatt med ungene (7 og 9) på tur noen ganger til Turufjellet i Hallingdal, (der Olav Thon vil ha skitrekk), og ser at truger gjør susen. Vi slipper å brøyte vei, da vi ser at det er ungene som må vente på mor og far. :-) Vi bærer utstyret deres opp og trugene tar mindre plass i sekken på vei ned. Viktig å ta lette turer og la det være på barnas premisser. God tur!

Tarjei #175996 01/01/2015 4:32 PM
Nytt medlem
Nytt medlem

Hei, takk for svar (og takk for sist til deg Tore, hvis du var blant friflyt-gjengen som havna i Val di Fassa/Canazei i énmeters dumpet de hadde i begynnelsen av februar)Er helt enig med dette med måtehold, men siden jeg tidvis går litt amok på innkjøp, og på den måten går foran med et så dårlig eksempel for egen del, tenkte jeg at gutten må få noe fint en gang iblant, han også :-) Har vel egentlig ikke funnet noen kjempeløsninger, så jeg tenker det blir marker tour + ganske standard utstyr, til tross for vekta - blir sikkert ikke så ofte jeg får ham med meg. Men dette med å hjelpe med vekta/bæringa virker som en veldig god idé, og da hørtes egentlig truger ut som en lovende løsning. Ønsker dere en snerik vinter!

Mest lest på FRIFLYT.NO
Fri Flyt utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Henning Reinton | Nettredaktør: Tore Meirik
Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen | Salgskonsulent: Magnus Utkilen | Prosjektleder: Lisa Kvålshaugen Bjærum
Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt | Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå