Sett ovnen din på 90-120* grader og legg innerstøvelen inn i ovnen. Husk å ta ut sålen hvis det er såle i den. Det kan også være lurt å dekke varmeelementene i ovnen med sølvfolie for å unngå at du svir innerstøvelen.
Mens du venter på at du baker innerstøvelen, fikser du polstring til foten din. Det kan være lurt å lage ei tåkappe til tærne og teipe på polstring der du vet at støvelen trykker (eller sannsynligvis kommer til å trykke). Har du ikke tåkappe, kan du klippe av tåpartiet på noen gamle raggsokker og sette på. Plasterteip og brettet tørkepapir funker fint som polstring. Når du føler at du har polstra ferdig, tar du på deg innersålen (hvis du har) og den sokken du sannsynligvis kommer til å bruke når du står på ski. Ja, innersålen innenfor sokken slik at den legger seg rett i forhold til foten din.
Ta ut innerstøvlene etter ca 10* minutter og sett de på føttene. Kjør dette ned i ytterskallet og stram godt til, slik du ville gjort hvis du skulle stått på ski. Pass på at ingenting krøller seg. Du vil føle at føttene kokes i starten - det gjør ingenting. Du skal nå stå i støvlene i 15-20* minutter. Helst skal du stå i den posisjonen du kjører i mens du venter, men for å lette dette, kan du plassere noen bøker under tærne slik at ventinga blir mer avslappende.
Dette er slik jeg gjør det. Tar forbehold om at jeg muligens har glemt noe, men dette skal ikke være så langt unna sannheten. Fint hvis noen med mer peiling kommer med innspill hvis det er noe som ikke stemmer.
PS! Gjør du det feil, er det bare å gjenta hele prosessen, med mindre du svir støvlene (men det skal litt til). Jeg tar selvfølgelig ikke noe ansvar.
* Tallene er cirkatall. Sjekk i bruksanvisninga til innerstøvelen om du finner mer presise grader og tider.