Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Varmetilpassing av innerstøvel.
#175945 08/02/2012 8:54 PM
Kane Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking

Heisan. Er det noken som veit å høg temeratur som

blir bruka når innerstøvelen blir varmetilpassa?

På forhånd takk

Mvh Aslak

Re: Varmetilpassing av innerstøvel.
Kane #175946 08/02/2012 8:59 PM
Medlem
Medlem

Mellom 90 og 120 grader er vel vanlig. Ta det lavt hvis du vil være helt sikkert på å ikke brenne lineren.

Kane #175947 08/02/2012 9:05 PM
Kane Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking

Takk for det :-)

Kane #175948 09/02/2012 12:17 AM
Medlem
Medlem

Sett ovnen din på 90-120* grader og legg innerstøvelen inn i ovnen. Husk å ta ut sålen hvis det er såle i den. Det kan også være lurt å dekke varmeelementene i ovnen med sølvfolie for å unngå at du svir innerstøvelen.

Mens du venter på at du baker innerstøvelen, fikser du polstring til foten din. Det kan være lurt å lage ei tåkappe til tærne og teipe på polstring der du vet at støvelen trykker (eller sannsynligvis kommer til å trykke). Har du ikke tåkappe, kan du klippe av tåpartiet på noen gamle raggsokker og sette på. Plasterteip og brettet tørkepapir funker fint som polstring. Når du føler at du har polstra ferdig, tar du på deg innersålen (hvis du har) og den sokken du sannsynligvis kommer til å bruke når du står på ski. Ja, innersålen innenfor sokken slik at den legger seg rett i forhold til foten din.

Ta ut innerstøvlene etter ca 10* minutter og sett de på føttene. Kjør dette ned i ytterskallet og stram godt til, slik du ville gjort hvis du skulle stått på ski. Pass på at ingenting krøller seg. Du vil føle at føttene kokes i starten - det gjør ingenting. Du skal nå stå i støvlene i 15-20* minutter. Helst skal du stå i den posisjonen du kjører i mens du venter, men for å lette dette, kan du plassere noen bøker under tærne slik at ventinga blir mer avslappende.

Dette er slik jeg gjør det. Tar forbehold om at jeg muligens har glemt noe, men dette skal ikke være så langt unna sannheten. Fint hvis noen med mer peiling kommer med innspill hvis det er noe som ikke stemmer.

PS! Gjør du det feil, er det bare å gjenta hele prosessen, med mindre du svir støvlene (men det skal litt til). Jeg tar selvfølgelig ikke noe ansvar.

* Tallene er cirkatall. Sjekk i bruksanvisninga til innerstøvelen om du finner mer presise grader og tider.

Kane #175949 09/02/2012 10:46 AM
Entusiast
Entusiast

NB!! legg innerstøvelen på bakepapir i stekeovnen spesielt hvis lineren må ligge litt på skrå for å få plass i ovnen.. bakepapir på steder som lineren vil berøre i ovnen.

Jeg tabbet meg ut på dette. Lineren stod direkte på metallet i bunn av ovnen, med det resultat at sålen på linerne mine smeltet.

Kane #175950 09/02/2012 12:30 PM
Fersking
Fersking

Så dere plasserer lineren rett på "gulvet" inni ovnen, ikke på plate eller rist? Men med bakepapir i mellom?

Kane #175951 09/02/2012 7:53 PM
Entusiast
Entusiast

Vet ikke hva andre gjør, men jeg ødela ihvertfall mine pga at jeg ikke hadde noe i bunnen.. Bakepapir gjør jo det samme ved vanlig kakebaking.. Dvs den hindrer at bunnen blir svidd mot underlaget, noe vi ikke vil i dette tilfellet og metall vet vi holder mer varme enn lufta rundt.. tror det er litt avhengig av over/under varme.. Jeg hadde på over-under varme samtidig derfor svidde jeg mine i sålen.

Kane #175952 09/02/2012 8:15 PM
frh Offline
Fersking
Fersking

søk på "cooking with big tim"! Jeg følgte den anvisningen og den funket bra!

Kane #175953 20/02/2012 12:48 PM
Nytt medlem
Nytt medlem

Noen som vet om det går an å bake støvelen flere ganger? Har Crispi XP som jeg bakte i forkant av forrige vinter, men føler at de har viet seg ut ganske masse siden da, leggen er grei bortsett fra at det trykker litt ubehagelig, men føler at jeg har litt for mye plass rundt begge føttene selv når jeg strammer helt inn som jeg alltid gjør, også når jeg ikke har på meg støvlene.Jeg bruker ikke noen innersåle siden jeg ikke følte at det var plass til det da støvlen var ny.Burde jeg bake den på ny med ny innersåle? Og i så fall, hvilkene innersåler egner seg til telemark?

Kane #175954 20/02/2012 1:55 PM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

Om plassering i ovnen:

Jeg ble rådet til å plassere innerstøvelen på bakepapir, på rist med så god avstand som mulig til varmeelementene - dvs. midt i ovnen dersom du har både over- og undervarme.

Hvis du har varmluftsovn bør åpningen på innerstøvelen om mulig plasseres slik at ovnsviften blåser inn i støvelen. Det er innsiden du først og fremst vil varme opp og det er ønskelig med jevn varme så sirkulasjon med varmluft gir bedre resultat enn sterk og ujevn varme fra elementene i topp og i bunn. 

Jeg har for øvrig også hørt at noen forvarmer ovnen, for deretter å slå den av og kun bake innerstøvelen i restvarmen. Da unngår du risikoen for at elementene fyrer seg skikkelig opp underveis og at termostaten, som ikke er plassert der støvelen ligger, er litt sent ute med å registrere varmen.

Kane #175955 20/02/2012 10:51 PM
Kane Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking

Hei Cristopher.  Ang. varming av innerlineren. Det er bare og varmetilpasse den fleire gonger. Når du spenner skoen med innerlineren varm, kan det lønne seg og ikkje spenne den for mykje der du nå har litt for god plass. Har litt meir å gå på då. :-)

Mvh Kane

Kane #175956 21/02/2012 2:27 PM
Fersking
Fersking

Kanskje for sent men...bruk støvel litt uten å tilpasse den først!! Jeg la linerne rett i ovnen etter kjøp med den konsekvens at linerne ble for vide. Har Crispi Evo som flere har hatt problemer med ettersom jeg har forstått. Opplever også at jeg ikke har den sammen effekt når jeg varmer den opp på nytt - vil ikke gå tilbake i sin opprinnelige form. Jeg må kjøpe nye linere :-(

Kane #175957 21/02/2012 3:41 PM
Medlem
Medlem

Det er forskjell på innerstøvler. "Cooking with Big Tim" forholder seg til Intuitions innerstøvler, som finnes i blant andre (men i hovedsak) i Full Tilt, Dalbello ID og Scarpa. Finnes nok fler.

Det er overhodet ingen god idé å sette støvlene på bunn av ovnen. 100-110 grader, innerstøvelen midt i ovnen, ca 7-9 minutter (gå etter lukta). Bruk forvarme, over-/undervarme og vent 5 minutter etter at termostaten har stilt seg inn på angitt temperatur før du hiver inn støvelen. Visuelt sett vil støvelen se ut som en diger, oppest hette - da er den varmet lenge nok. Ser den fortsatt ut som en innerstøvel har du ikke varmet lenge nok. Ellers; stram hardt der du har det trangt nå, padd som en jævel om du har noen presspunkter, ha slakere spenner der du vil ha støvelen tightere. Det er ikke så mye verre enn som så.

Støvelen skal bli kald på foten før du tar den av. Følg ellers de andre rådene (men skipp de som sier at du skal sette støvelen på bunnen av ovnen).

Turbotom: Det har ingen hensikt å bruke støvelen før oppvarming, da det lille foten gjør mot innerstøvelen går ut igjen uansett når du varmer opp. Prøv en ny forming, om du er usikker gjør du det hos de proffe.

Kane #175958 22/02/2012 11:48 AM
Fersking
Fersking

Har som sagt bare erfaring med Crispi sine innersko men min erfaring er i hvert fall at de ikke går tilbake til sin opprinnelige form ved tilpassing nr 2 eller 3. Jeg polstret og paddet litt for mye ved første tilpassing og det straffet seg. Jeg kommer til å kjøpe Intuititons innersko til min Evo...hører de er bedre.

Kane #175959 22/02/2012 2:22 PM
Fersking
Fersking

... Visuelt sett vil støvelen se ut som en diger, oppest hette - da er den varmet lenge nok. Ser den fortsatt ut som en innerstøvel har du ikke varmet lenge nok....

Mottar mine Scarpastøvler i morgen, og skal gjøre dette, men finner ingenting ellers på nettet om at de skal ese noe særlig ut? Stemmer det?

Kane #175960 22/02/2012 6:05 PM
Fersking
Fersking

De skal ikke ese ut....de skal bliå formelige og myke. Materiale i støvelen utvider seg noe men "ese ut"...nei. Følg anvisning fra scarpa...pass på at du ikke polstrer alt for mye og at det ikke blir noen bretter når du klemmer igjen spennene. Spesielt oppover leggen.

Kane #175961 22/02/2012 7:13 PM
Medlem
Medlem

Turbotom: Jo, intuition sine skal ese ut. Det er hele poenget med dem. De eser ut og tar opp plass der du fra før har tomrom, og blir tynne der du trenger det (med nok padding og slikt). Nøkkelen er å følge med på dem, og ikke forlate ovnen. Begynner de å ryke, har du driti på draget, for da har du brent innerstøvelen, og du mister da noen som helst sjanse for å forme dem der de har blitt brent. Har for ordens skyld gjort dette noen ganger, med både snowboard- og alpinstøvler, og har aldri fått noe annet enn perfekt passform. Sist gang ble det likevel gjort i butikk, da jeg ønsket meg innleggsåle, og tenkte jeg like gjerne kunne fått innerstøvelen formet til dette først som sist (selv om intuitions innerstøvler er gode, mister de gjerne støtten under vristen etter en god sesong).

Kane #175962 22/02/2012 10:37 PM
Fersking
Fersking

Ok....følte bare et behov for å nyansere bilde litt:-) Ese ut = ballong.....?Lykke til Kane...

Kane #175963 23/02/2012 6:37 AM
Medlem
Medlem

Nyansering er bare tull! wink

Mest lest på FRIFLYT.NO