Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Råd til allroundski
#175930 08/02/2012 1:28 PM
Ripipip Offline OP
Nytt medlem
OP Offline
Nytt medlem

Hei, ny på forumet, og planlegger å gå over til alpint fra telemark. Men hvilket utstyr skal jeg kjøpe? Jeg er ikke i den typiske kategorien FriFlyt lesere antar jeg, men prøver likevel.

Jeg er et par og førti år, har kjørt telemark de siste 15 årene eller no sånt. Nå er det på tide å bytte ut de gamle telemarkskia, og har lyst å prøve meg litt på slalom. Jeg bor i Rogaland for tiden, og det gjør jo at det stort sett blir kjøring i relativt kjipe bakker. Jeg liker meg best utenfor løypene, litt hopping og leking. Men uten at det er for krevende og ikke i veldig stor fart. Jeg er ca 176 cm og 75 kilo. Ønsker meg ski/bindinger/sko som er den ultimate kombinasjon av løssnø og bakke til en rimelig penge... Antar det kan være vanskelig, men det er jo derfor jeg spør her. Gode forslag til utstyr? hvor lange ski trenger jeg?

Re: Råd til allroundski
Ripipip #175931 10/02/2012 11:57 AM
Fersking
Fersking

Det er jo et hav av ski der ute, så å komme med en spesifikk ski er vanskelig. Men siden du egentlig sier at du vil ha den ultimate all-round-skien så ville jeg ha gått for følgende:

Lengde: En ski som er ca like lang som deg, gjerne opptil 5 cm lengreBredde: 85-100 mm under fotStivelse: Middels, helst uten titanforsterkninger da du for det første ikke skal kjøre så fort, og du for det andre ønsker å leke med denSvingradius: Rundt 20 mKonstruksjon: Sandwitch sidewall

Noen forslag:Kästle BMX88Völkl Bridge

Hvis du vil skille deg ut: Salomon BBR 8.9

Ripipip #175932 10/02/2012 1:46 PM
Fersking
Fersking

Jeg kan sterkt anbefale K2 Sidestash! Dette er en veldig lettkjørt ski som flyter bra i pudderet samtidig som det er lett å få den på kant, jeg har brukt denne Skien en del sjøl og er veldig fornøyd med den som en allrounder! Målene på denne skia er 138-108-127 trur jeg. Denne kan jeg sterkt anbefale!

Ripipip #175933 10/02/2012 5:53 PM
Fersking
Fersking

Jeg var ute etter ski i samme kategori for et par uker siden. Jeg endte opp med Line Prophet 98. Var litt skeptisk til lange ski, men fikk sterkt anbefalt 186cm lengde. Jeg er 184 høy, og jeg er rett og slett superfornøyd med de skia så langt. Så de anbefales :-)