Må slenge meg på her med en påstand om at det er fullt mulig å kjøre dypt, og jeg syns ikke NTN i seg selv er noen grunn til å "rette opp" kjørestilen. Man kjører ut fra egen fysikk og ferdigheter, terreng, snøforhold, hastighet og utstyr, og hvis du liker å drive NTN-utstyret dypt og det funker best for deg så fortsett med det. Dessuten vet alle vi oldschoolere at det der high-stance telemarkgreiene bare er ubrukelig tull og jåleri 
Men når det er sagt, min erfaring er likevel at FOR dyp og hard kjøring kan belaste støvler og bindinger mye. Du får f.eks mer slitasje rundt tåen på støvlene, og tåjernet kan i verste fall bøyes og brekke av på sidene, som vist her og her (rappet fra tt-forumet som har et par tråder om dette).
Erfarte dette selv med begge bindingene mine etter to sesonger og tok kontakt med Rottefella. Gjorde dem også oppmerksom på at jeg kjører dypt og hardt med alle mine 90 kg, men de svarte bare at "sånn skal det ikke være" og erstattet de uten mer spørsmål, så da må vel dyp stil være greit likevel
Respekt til Rotte for bra service!
Og til slutt, NTN er et aktivt system som krever det man kaller "drive the cuff", dvs. at bakfoten flekses ved å sette skikkelig trykk mot støvelen (i motsetningen til å bare løfte hælen), som kort beskrevet her.