Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Info om Scarpa Gea og Dynafit ST søkes
#175853 04/02/2012 10:51 PM
karibu Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking

Jeg har bestemt meg for å konvertere til fast hel og har sett på Scarpa Gea og Dynafit Radical ST. Tenker å handle fra sport conrad, men de har ikke Gea i min størrelse (23,0). De har imidlertid Scarpa Skadi og Euphoria. Disse har jeg imidlertid ikke funnet i butikk, og jeg har derfor ikke fått prøvd disse. Noen som vet hvordan disse er ifht. Gea - er lesten og størrelsen tilsvarende? Jeg har heller ikke skjønt hva som er forskjellen på modellene (bortsett fra at Euphoria har en spenne mindre). Noen som kan forklare meg det?

Åsså var det bindingene: Jeg har hørt enkelte klage over at bakskien blir hengende å dingle ukontrollert i gåmodus (irriterende f.eks. når man skal vende), men at det går an å kjøpe en fjær som skal gi litt hold i bindingen. Hvor viktig er denne funksjonen? Noen som evt. kan fortelle meg hvilke bindinger man kan feste slik fjær på - gjelder det for ST-bindingen? Hvis ikke, hvilke andre bindinger (som man kan feste slik fjær til) passer mitt bruk (kjøring nest utenfor og noe i bakke, samt en og annen topptur, ikke for agressiv kjøring, 168 cm høy og snøtt 60 kg).

Går det forresten an å lengdejustere ST-bindingen?

Re: Info om Scarpa Gea og Dynafit ST søkes
karibu #175854 06/02/2012 11:09 AM
karibu Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking

Ingen som har noe å melde om dette?

karibu #175855 06/02/2012 11:36 AM
Fersking
Fersking

All info du trenger om Dynafit-bindinger finner du på www.wildsnow.com. Her er et utdrag ang fjær:

"The TLT and Tri-Step bindings have no springs built into the binding to pull the ski tail up to the boot while in climbing mode. I know that other AT randonnee bindings have a spring that pulls the ski tail up while you're sidestepping or kick turning. Is this a problem when using the Dynafit?

This is known as a "return spring," and lack thereof is not a problem. Because of the pivot position and light weight of the Dynafit binding, kick turns are just as easy as those with a return spring pulling your ski tail up, and the uphill kick turn known as a "snap turn" might actually be easier without a return spring. Side stepping without a return spring is sometimes a bit more awkward, since it's difficult to move the ski up parallel to the sole of your boot (the tail drops). With practice you learn to give your foot a sort of flick while side stepping, so that the ski tail jumps up to where you want it. For long sessions of side stepping, you can always latch down your heels (frequently the best thing to do with any AT binding if you're facing a long session of side stepping). I've come to prefer AT bindings without return springs (probably because I'm so used to the Dynafit), and I usually remove them from bindings such as the Diamir."

I følge Wildsnow kan Radical justeres 26 mm i lengderetningen.

karibu #175856 06/02/2012 12:36 PM
karibu Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking

Takk, det var nyttig! Da blir det nok radical ST (uten fjær).

Noen som kan fortelle meg noe om Scarpa Skadi og/eller Euphoria?

karibu #175857 06/02/2012 12:47 PM
Medlem
Medlem

Sändt PM med info.