Hei sveis!
Jeg har tidligere stått aktivt på slalåm, og har stått på det som er av forskjellige skityper. Kjøp deg en jukse-GS-ski. Altså en "racing"-ski som ikke er FIS-godkjent. De er bygd opp som en ren racing ski, bare at de har en del lavere svingradius. For all del, styr unna rene racing-ski, de tar virkelig mye plass (har ofte en svingradius på minst 24).
Et annet alternativ er å kjøpe en performance-ski (type fischer progressor 900, eller lignende). Disse er igjen bygd opp som racingski, men har enda litt lavere svingradius (15 m vs 17). Disse har også titanforsterkninger, som racing ski, som gjør dem stive (ofte er de bittelitt mindre stive en racingskiene). Jeg kjører selv på denne typen og har gjort det siden jeg la racingskiene mine på hylla for 3 år siden. Disse krever litt mindre fra meg enn racingskiene, så jeg kan stå hardt en hel dag, og fortsatt ha krefter igjen til after-skien. De er raske og henger godt på isen. I tillegg er de mye mindre kranglete når du skulle forville deg inn i en skog eller i en kuleløype. Men ikke missforstå, disse skiene er mer enn stive nok altså.
Og når det står mellom SL og GS (SSL), gå for GS ski siden du sier at du skal kjøre fort med dem. Kjøp en ski som er lengre enn det du er (165-172 funker sikkert bra) siden da er de mer stabile når du skal kjøre fort. Så har det ingenting å si om skien er for damer eller menn (eller unisex, som de fleste ski er). De fleste produsentene lager jukse-racing-ski som kommer i korte lengder.
Så til slutt, produsentene. Alle de store lager bra racingski. Fischer og Head sine ski er en del stivere enn resten (med mindre de har endret seg drastisk de siste årene). Atomic lager ski med cap-konstruksjon, som noen liker og andre ikke liker. Kort sagt så tåler sidewall-konstruksjon mer enn cap-konstruksjon, og som oftest har du bedre grep (i isen) med sidewall-konstruksjon (dog det er lettere å få grep med cap i en mykere ski).
Håper det hjelper! Lykke til =)