Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Skitips for konvertitt
#175683 30/01/2012 10:09 AM
karibu Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking

Er det noen som har tips til ski for en "lett øvet" skikjører som har lyst til å feste hælen? Grunnet familiesituasjonen kommer jeg meg ikke så ofte på ski, men når jeg får det til drar jeg helst ut i løssnøen. Det kan imidlertid ikke utelukkes at skia tas med på topptur eller en tur i bakken også (satser derfor på rando-oppsett). Jeg har sett på Völkl Aura. Noen andre tips? Hva med bindinger og støvler? Jeg har relativt små og smale føtter (str. 36).

Re: Skitips for konvertitt
karibu #175684 31/01/2012 2:30 PM
karibu Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking

Ingen som kan hjelpe meg asså?

Jeg er vel ikke den som kjører mest agressivt, men håper å få opp trøkket og tempoet når jeg får festet hælen. Jeg har vurdert Marker Tour 10. Blir det for mye for meg/mitt bruk (veier i underkant av 60 kg)? Burde jeg heller gå for f.eks. Dynafit? Vil den gjøre jobben i og utenfor bakken?

karibu #175685 31/01/2012 2:55 PM
Entusiast
Entusiast

Valget mellom Tour og Dynafit går mer på at dynafit er bedre å gå med, lettere, men krever egnede støvler. Tour kan du kjøre med vanlige alpinstøvler, den løser ut sikrere enn dynafit, men er mye dårligere å gå med.

Ved valg av ski gjelder mye hva som er din preferanse (lang/kort radie, stiv/myk fleks, hvor stor prioritet har turen opp kontra turen ned, etc.)

karibu #175686 31/01/2012 6:48 PM
Medlem
Medlem

Nå har jeg ikke testet selv, men jeg har hørt fra flere hold at Marker sine tour-bindinger er av ganske skral kvalitet.

Selv kjører jeg med Marker Duke, som er kraftigere, men den blir også tyngre deretter.

karibu #175687 31/01/2012 8:47 PM
Medlem
Medlem

Det stämmer att marker hade problem med tour f12 förra året, men det har blivit fixat och främre delen av bindningen är helt ombyggt. Dynafit ST skulle passa völkl aura och dina 60kilo ganska bra, ski och bindning kan du vänja dig till men en stövel måste passa just din fot. Scarpa gea/blink och Dynafit tlt5 women är alla bra stövlar till din vikt. tlt5 är sjukt bra att gå med.

karibu #175688 01/02/2012 9:27 AM
karibu Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking

Takk for tipsene! Det blir nok Dynafit radical ST bindinger. Lurer bare på hvilken betydning det har at de ikke har noen oppbygning nå som jeg i tillegg skal ha breiere ski. Blir det vanskelig å få skia på kant?

Prøvde Dynafit tlt 5 i butikken, men synes innerskoen virket veldig tynn og slapp.

Når det gjelder ski har jeg også sett på Atomic Accsess og Affinity Storm. Begge er vel mer lettkjørt en Aura, men Access er mye ski (100 cm midjemål og 3 cm lengre enn meg). Noen som har noe formening om hvordan denne takler vanskelig toppturføre? Er det litt mye ski for meg? Affinity Storm er mindre (84 cm på midten og ca. min høyde). Er dette nok til å flyte i pudderet?

Mine preferanser er forøvrig heller kort enn lang radie og en ski som er morsom i pudderet samtidig som den takler vanskelig føre. Stabilitet ved høy fart er ikke topprioritet. Vekt er heller ikke topprioritet, men innenfor rimelighetens grenser.

karibu #175689 01/02/2012 11:36 AM
Medlem
Medlem

Affinity storm är väl en bakke ski? Access är en klar favorit till mig själv =) 100cm i midja är lite brett men 100mm som access har är en bra allround bredd. Access har något som heter taper i sin form detta medför att skidan känns betydligt kortare och mer leksam. Den har även en god del rocker som gör att du håller dig ovanpå snön. 3cm längre än dig gör ingenting på en sådan skida. Det kommer inte att bli några problem att kanta skidorna med Radical ST. TLT5 är en kanon sko men den måste passa din fot innerskoen är väldigt tunn som du säger så värmetillpassning gör inte så mycket med den skoen. Enda sättet att få den att passa sen är att blocka den.Testa scarpa mod som jag nämnde ovaför.

karibu #175690 01/02/2012 12:40 PM
karibu Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking

Takk for supre tips! Da blir det nok Access med Radical ST. Jeg får ta en runde å prøve støvler når det kommer inn i min størrelse (Sportslageret hadde ingen inne i min størrelse uavhengig av merke, håper ikke det blir et problem).

karibu #175691 01/02/2012 12:52 PM
karibu Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking

Jeg mente forresten Elysian, ikke Affinity Storm..