Norrøna, kvalitet og reklamasjon
|
Fersking
|
OP
Fersking
Jeg kjøpte bukse og jakke i Lofoten-serien rett før jul. Har etter ca. 5 helgers bruk fått hull, fargeforandring og opplevd at en knapp har falt av. Reklamerte på jakken hos Norrøna Concept Store tirsdag denne uken. Får på onsdag vite at manglene og feilene ikke dekkes av garantien. Har bedt om skriftlig redegjørelse for hvorfor manglene og feilene ikke omfattes av garantien, og hvorfor manglene og feilene eventuelt ikke er relevante etter forbrukerkjøpsloven. Avventer tilbakemelding fra hovedkontoret innen en ukes tid, før jeg vurderer ytterligere skritt i saken. Jeg akter å oppdatere reklamasjonssaken på herværende side og på Norønnas facebook side, da den kan ha interesse for flere. Mvh. Torben Flo Haugaard (jurist og advokat). På Norønnas facebook side fikk jeg idag følgende kommentar (Norønna har nå gjort mitt innlegg med kommentaren usynelig for andre brukere av Facebook...): Hei Torben, Vi har fem års garanti på våre produkter, som du kan lese mer om her: http://www.norrona.com/ Service/Product-guarantee . Denne dekker produksjons og materialfeil, men ikke slitasje. VI kan ikke si noe konkret om din saken her, ...og du vil dermed få svar fra vår serviceavdeling, som ser på saken. Normalt vil garantien dekke evt fargeforandring av betydning etter så kort tid. Det samme gjelder normalt en trykkknapp som har falt av. Normal slitasje, skader, material/fargerandring over tid etc vil kunne oppleves på alle produkter, avhengig bruk, og dette dekker derimot ikke vår garanti. For eksempel vil en rift i en bukse etter fall på stein ikke dekkes, men vi tilbyr reparasjon av dette til en rimelig pris. Vi lager våre produkter for å være så slitesterke som mulig til sitt bruksområde, og fukuserer både i utvikling, produksjon og service på at produktene skal vare så lenge som mulig.
|
|
|
 Re: Norrøna, kvalitet og reklamasjon
|
Entusiast
|
Entusiast
Bra, hold oss oppdatert, gjerne med bilder av skadene. Mtp pris, vekt, norrønas egen beskrivelse av produktet og materialvalg burde skadene du beskriver aldeles ikke kunne beskrives som slitasje. Det er produktfeil om ei slik bukse ikke tåler røff bruk over lang tid.
|
|
|
|
Entusiast
|
Entusiast
TOHA: Du sier ikke noe om hvordan hullet oppstod eller hva som førte til at knappen datt av. Annet enn at jakken "har fått hull, fargeforandring og opplevd at en knapp fallt av". Av egen erfaring så vet jeg at fjellklærne mine ikke bare får hull. Det er som regel en eller annen form for ytre påvirkning som har sørget for hullet. som trær, stein eller stålkanter man har kommet borti. Jeg er enig i at det var vel tidlig å se faregeforandringer i plaggene. For the record: Jeg jobber ikke i Norrøna og mener at klær til den prisen vi må ut med for Lofoten serien skal tåle røff bruk, men jeg syns du gir et lite nyansert bilde av hva som har ført til problemene med klærne. At Norrøna velger å skjule innlegget ditt på Facebook syns jeg er rart, da de ved å være til stede på Facebook også må ha tatt høyde for at folk ikke bare legger ut bilder og kommentarer som setter Norrøna i et godt lys. Spent på fortsettelsen 
|
|
|
|
Fersking
|
OP
Fersking
Takk for kommentarene. Jeg har ikke sagt noe om hvorfor manglene og feilene oppstod, fordi jeg rett og slett ikke vet hva årsakene kan være. Jeg har faktisk bare brukt jakken i forbindelse med bakkekjøring i 5 helger, og det var en stor overraskelse da jeg oppdaget dem. Dette er tross alt en jakke til rundt 5000 kroner, den er toppmodellen til Norrøna og dessuten markedsført som topp kvalitet og soliditet. Jeg vil oppdatere så snart det er noe nytt i saken! Mvh. Torben
|
|
|
|
Entusiast
|
Entusiast
|
|
|
|
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Sjekket Norrona sine sider på Facebook.. og eg ser forsatt innlegget ditt der.Godeste Facebook har en tendens til å sortere på det Pagen legger ut. Så det vil si at dersom en er innom Pagen så Står det markert Wall og så Norrona.Ved siden av dette så kan en velge Everyone (Top Post) eller Everyone (Most Recent).Når eg da velger Everyone (Most Recent) så får eg ditt innslag dersom eg blar ned til Onsdagen. Så det er bare det fansye guiet til Facebook som gjemmer meldingen din og ikke Norrøna selv.Eg selv har hørt om andre produsenter som sletter negative kommentarer på Facebook sidene sine.Og slikt syns eg veldig lite om. Men lykke til med reklamasjonen.. eg vil følge med på denne da eg vurdere om eg har en slitasje skade på min Norrøna Lofoten One-Piece der bunnen av foten har den limede sømmen på innsiden begynt å gå opp.
|
|
|
|
|
|
|
Nytt medlem
|
Nytt medlem
Hei Torben (og andre interesserte), Vi har mottatt jakken på vårt reparasjonssenter, og har vurdert jakken. Det er selvfølgelig beklagelig at en knapp faller av. Vi utbedrer selvfølgelig dette. Utover dette får du direkte tilbakemelding fra oss på det som eventuelt ikke dekkes av garantien. Jeg ser at bruker F33d3r spør etter bilder, det har vi for så vidt tatt, men ønsker ikke å publisere dette uten Torbens samtykke. Vi har ikke gjort saken din usynlig på vår Facebook side. Den ligger tilgjengelig der for alle som ønsker å følge saken. Jeg har også kommentert denne. Mvh,Bjørn Fjellstad (Siviløkonom og midl. leder for Kundeservice og Reparasjon hos Norrøna Sport AS)
|
|
|
|
Entusiast
|
Entusiast
spydx: I mine ører høres liming som går opp ut som en åpenbar reklamasjon.
|
|
|
|
Nytt medlem
|
Nytt medlem
Hei Spydx, Jeg ville definitivt fått saken vurdert. Du kan enten sende inn til vårt reparasjonssenter på Hvalstad, eller levere inn heldressen til Norrønas Flagship Store i Oslo. Les mer her: http://www.norrona.com/Service/Product-guarantee
|
|
|
|
Fersking
|
OP
Fersking
Jeg ser at Norrøna stadig henviser til sin garanti, men det sentrale er her hvorvidt manglene og feilene omfattes av forbrukerkjøpsloven. Jeg ønsker ikke å forhåndsprosedere saken på denne nettsiden, men jeg kan si såpass at det er åpenbart at manglene og feilene omfattes av forbrukerskjøpslovens § 16 jf. 15 bokstav b, hvoretter det hitsettes følgende: "Tingen skal være i samsvar med de krav til art, mengde, kvalitet, andre egenskaper og innpakning som følger av avtalen. Hvis det ikke følger noe annet av avtalen, skal tingen ......b) svare til det som forbrukeren har grunn til å forvente ved kjøp av en slik ting når det gjelder holdbarhet og andre egenskaper .... " Som nevnt ovenfor har jeg bedt om en skriftlig tilbakemelding fra Norrøna på hvorfor manglene og feilene ikke skulle omfattes av forbrukerkjøpsloven, og ikke bare den avtalerettslige garantien. Jeg avventer fortsatt tilbakemeldingen, før jeg vurdere ytterligere skritt i saken. Forøvrig forventer jeg at Norrøna benytter juridisk bistand i forbindelse med tilbakemeldingen. Mvh. Torben Flo Haugaard
|
|
|
|
Fersking
|
OP
Fersking
Ofte gir leverandører av varer og tjenester bedre rettigheter forbindelse med mangler og feil enn det som følger av forbrukerkjøpsloven. Dette kalles som regel garantier. Norrøna gjør nøyaktig det motsatte. Norrønas ?garanti? gir dårligere rettigheter enn det som følger av forbrukerkjøpsloven, og det er denne ?garantien? de forholder seg til ved reparasjon og utbedring av mangler og feil. Bruk av begrepet ?garanti? er derfor misvisende. Kunden har berettiget forventing om at garantien innebærer noe ?mer? enn forbrukerkjøpsloven, og mange vil således slå seg til ro med reparasjonen etter ?garantien?. Risikoen er imidlertid at kunden ikke oppnår den varen han har krav på etter forbrukerkjøpsloven. Han kan risikere at mangler og feil ikke blir utbedret fordi det er henhold til ?garantien? - dette til tross for at han kan ha krav på 100% utbedring etter forbrukerkjøpsloven. Eller at han har krav på hevning av kjøpet og pengene tilbake fordi det er åpenbart at rettingen eller omleveringen ikke kan bringe frem en kvalitet han har grunn til kunne forvente for produkttypen og prisen (kvalitetsmangel). Jeg fikk en tilbakemelding fra Norrøna den 27. januar som illustrerer ovennevnte på en eksemplarisk måte. Det fremkommer at selskapet kun har foretatt en utbedring av knappen som spratt ut. Når det gjelder fargeforandringene og hullet spekuleres det i faktum for å undra seg ansvar fra sin ?garanti?. Det tas heller ikke stilling til forbrukerkjøpsloven som jeg tidligere har bedt om: ?Hei Torben! Viser til dine henvendelser via Facebook, Fri Flyts forum og registrering av sak. Vi reparerer jakken og håper du blir fornøyd med dette. Når det gjelder flekken på jakken er ikke dette et fargeavvik, men det virker som det er sølt med fettlignende væske. Det lille riftet skyldes nok at du har vært borti en liten spiss gjenstand. Knappen er ferdig reparert.? Norrønas ?garanti? gir ikke bare dårligere rettigheter enn forbrukerkjøpsloven og risiko for rettighetstap for kunden - den innebærer også at kunden må betale for sine henvendelser i tiden selskapet behandler reklamasjonen. Jeg siterer fra servicemeldingen, mottatt per e-post 27. januar: ??.Ved henvendelser innenfor vår behandlingstid på 10 virkedager, viladministrasjonsgebyr lik timepris påløpe?..? På denne bakgrunn kan jeg forsikre leserne om at denne saken ikke er ferdig fra min side. Mvh. Torben Flo Haugaard
|
|
|
|
Medlem
|
Medlem
Hold oss gjerne oppdatert, Torben. Det virker jo helt virkelighetsfjernt å hardnakket hevde sin rett når varen man har kjøpt åpenbart ikke tåler belastninger man normalt må regne med at den skal utsettes for. Har vurdert en stund å kjøpe selebukse fra Norrøna til hardkjøring, men saker som denne får meg til å helle mot ArcTeryx, som har et fantastisk omdømme for kundebehandling og garantisaker.
|
|
|
|
|
|
|
Entusiast
|
Entusiast
Jeg har selv skiklær fra norrøna og har brukt disse omkring 100 dager på ski. Det har oppstått flere rifter, men disse er jeg selv ansvarlig for. Det er urimelig å anklage norrøna for produksjonsfeil pga rifter som har oppstått ved bruk. Rifter oppstår ikke uten at det er bakgrunn for det. Enten du er klar over det eller ei så har du nok vært i kontakt med en eller annen form for skarp gjenstand. Du henviser selv til forbrukerkjøpslovens § 15 og til dels § 16. Tingen skal være i samsvar med art, mengde, kvalitet andre egenskaper som følger av avtalen. Dersom det ikke følger annet av avtalen skal tingen svare til det forbrukeren har grunn til å forvente ved kjøp av samme type ting når det gjelder holdbarhet og andre egenskaper. Etter min mening kan man ikke stille krav til at skiklær skal ha egenskaper som beskytter dem fra den type skade du beskriver (rifter). Det er ikke en mangel. Det er for øvrig enkelt å reparere disse riftene selv. Om du ikke har tid (noe som virker lite sannsynlig) kan du sende dem inn til norrøna og få dem til å reparere dem for deg mot en billig penge. PS: misfargingen som du beskriver kan jeg si meg enig i at er en mulig reklamasjonssak, men uten bilder er det vanskelig å si noe om det. Norrøna hevder jo at dette er en flekk, så det blir ord mot ord. Legg ut bilder (?)
|
|
|
|
Medlem
|
Medlem
Ja, legg ut bilder. Vanskelig å være kategorisk mot Norrøna uten å ha sett beviset.. 
|
|
|
|
Fersking
|
Fersking
Har sendt deg en PM Torben, Hadde en sak med noen likhetstrekk i begynnelsen av januar. Sender gjerne kopi av mailkorrespondansen! Min erfaring tilsier at dersom du sender jakken til norrøna sitt servicesenter direkte og ikke går på concept store møter man mye bedre servicevilje!
|
|
|
|
Entusiast
|
Entusiast
Det hadde vært veldig interessant å sett bilder av skadene som både Rasmus. B og arilderbest3 sier.
|
|
|
|
Entusiast
|
Entusiast
@ Rasmus B: Jeg har 4 år gamle Bergans Sirdal jakke og bukes som jeg har brukt i omtrent 400 dager. Jeg er veldig hard på utstyret og har ikke vært forsiktig med tøyet i det hele tatt. Likevel er det ingen rifter (eller andre skader for den del) i jakke eller bukse (utenom helt i botnen av buksen grunnet at bukser har blitt klemt mellom stålkant og skisko, denne skaden har ingenting å si for funksjon da den er langt under gamasjen). Norrøna er betydelig dyrere enn Bergans og har et betydelig bedre rykte, jeg vil derfor mene det rimelig at deres mest ekstreme skijakke og bukse skulle tåle minst like mye som en betydelig billigere modell fra Bergans...
|
|
|
|
Entusiast
|
Entusiast
@ F33d3r: Greit nok. Alle har subjektive erfaringer og behandler tøyet på ulike måter. Jeg burde kanskje ikke skrevet mitt innlegg så objektivt som det fremstår, men som sagt har jeg flere rifter i mine skiklær, både på jakken og på buksen. Disse har jeg fått på samme måte som jeg har fått riper i glasset på skibrillene mine. Riftene har oppstått ved skogskjøring, kontakt med stålkantene på skiene og lignende. Trådstarter forteller at han har brukt klærne 5 helger på ski i bakken, det er ikke mye, men allikevel kan han ha vært uheldig og fått en rift på en eller annen måte uten at han er klar over det. Jeg syns det er merkelig å reklamere på noe slikt. Jeg undres om han ville gjort det samme dersom han hadde fått riper i glasset på skibrillene. I mine øyne er dette like banalt. Riften var der ikke da han kjøpte jakken. Trådstarter beskriver ikke i detalj hvor riften har oppstått. Ettersom jakken har vært inne hos norrøna tror jeg ikke at riften har oppstått i sømmen på jakken. Dersom den hadde det tror jeg at trådstarter ville ha nevnt det OG norrøna ville nok ha sendt ham en ny jakke eller fikset det gratis. Gore-tex er gore-tex, det er ikke kuttsikkert på samme måte som diverse vekter- og politi jakker, man må derfor forvente at det kan oppstå rifter om man kommer i kontakt med noe skarpt. Jeg er ganske sikker på at trådstarter har kommet borti ett eller annet uten at han er klar over det. @trådstarter: dette er som sagt lett å ordne med en spesiell type lim eller med gaffateip (midlertidig løsning) :PMisfargingen er dog kjiip og jeg skjønner godt at trådstarter er fortvilet etter å ha brukt 5 k på jakken. Hvis det ikke er en flekk som norrøna hevder så er det dårlig service. Lykke til videre
|
|
|
|
|
|
|
Entusiast
|
Entusiast
Appropo bruk har jeg og kraftige riper i briller og på hjelm samt andre "trofeer" fra å hele tiden brøyte skog. Jeg ha og totalt gitt opp Gore-Tex hansker fordi jeg tar hull på membranen i løpet av noen få dager. Jakka og buksa har overlevd alt dette uten problemer. Det du skriver om rifter du har fått gjør at jeg ikke akkurat får lyst til å kjøpe Norrøna når jeg ser meg forfengelig nok til å bytte ut Bergans klærne.
|
|
|
|
Entusiast
|
Entusiast
insinuerer du at jeg reklamerer for norrøna? jeg reklamerer hverken for norrøna eller noe annet merke. Jeg er fornøyd med norrøna og mener at klærne har topp kvalitet. Dersom du liker bergans ser jeg ikke noen grunn til å bytte vekk fra det. Smaken er som baken.
|
|
|
|
Entusiast
|
Entusiast
Nei, jeg insinuerer heller det motsatte! Ut i fra dine opplevelser med Norrøna får jeg inntrykk av at de ikke holder den kvaliteten jeg ville forventet. Jeg reklamerer ikke for Bergans (som jeg ikke liker grunnet mye dilldal på klærne, høy vekt, dårlige tekniske løsninger og kjedelig design), kun brukte det som målestokk på hva jeg forventet av holdbarhet. Så neste gang jeg skal kjøpe skiklær virker både Bergans og Norrøna uaktuelle.
|
|
|
|
Nytt medlem
|
Nytt medlem
@TOHA hvordan gikk det egentlig med saken?
|
|
|
|
Ringrev
|
Ringrev
Jeg har fått veldig bra service fra Norrøna - blant annet utbedret de noen slitasjeskader gratis (innergammasjer som var slitt etter nær 300 dager på ski). Det har gjort at jeg i ettertid har forsatt å kjøpe Norrøna.
|
|
|
|
Nytt medlem
|
Nytt medlem
Jeg har samme erfaring som skimachine, altså gode. Fått en jakke byttet pga bobler i membranen, og en bukse reparert til en fordelaktig pris. Dette gjør at Norrøna vi fortsette å være med i vurderingen neste gang skitøy skal anskaffes...
|
|
|
|
|
|
|
Fersking
|
Fersking
jeg bulka bilen og speilet datt av tilfelle? Lurer på hva det ble til. Alltid gøy med folk som drar fram visittkortet (Som om det skulle gjøre noen forskjell) Det skal sies at de-laminering er godt grunnlag for å reklamere på et produkt, men dette kan som regel utbedres. Jeg har også god erfaring med "systua" i lillegrensen!
|
|
|
|
Fersking
|
OP
Fersking
@AndreasW: Norrøna reparerte hullet og knappen, og mente fargeforandringene skyldtes møkk som kunne vaskes vekk i maskinen. Den reparerte knappen spratt imidlertid etter hvert ut av stoffet noen dager senere, og vaskingen fjernet ikke fargeforandringene. Jeg valgte å få en profesjonell reparatør av klær til å fikse knappen. Han kunne fortelle at knappen som løsnet var dårlig festet og feildimensjonert for stoffet. Han monterte derfor kraftigere knapper som skulle holde for bruken. Jeg valgte å ikke gå videre med saken - selv om det etter min mening forelå et åpenbart misforhold mellom pris og kvalitet, og således en mangel etter forbrukerkjøpsloven. Men folk skal merke seg at det er forskjell på "garantier" og rettigheter etter forbrukerkjøpsloven. Hva som oppfattes som "god service" fra Norrønas side er ikke nødvendigvis av samme kvalitet som kjøper kan kreve etter forbrukekjøpsloven. Dette bør folk være klar når de stadig må til "systua" for å utbedre feil, når de istedet kan ha krav på omlevering, prisavslag, erstatning eller hevning etter loven. Avslutningsvis må jeg jo si at jeg bruker klærne idag, og har hatt mange skidager med dem uten at noen nye feil og mangler har oppstått. Funksjonalitet og design synes jeg er veldig bra. Det skal Norrøna ha. Men det synes å mangle noe på kvalitetssiden - noe min erfaring tyder på. Mvh. TorbenFH
|
|
|
|
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
jeg bulka bilen og speilet datt av tilfelle? Lurer på hva det ble til. Alltid gøy med folk som drar fram visittkortet (Som om det skulle gjøre noen forskjell) Det skal sies at de-laminering er godt grunnlag for å reklamere på et produkt, men dette kan som regel utbedres. Jeg har også god erfaring med "systua" i lillegrensen! Hehe :-) Mine erfaringer med Norrøna er heldigvis gode, men det innrømmes dog at det i vennekretsen har blitt "murret" over kvaliteten et par gangerI det store og hele har jeg et generelt inntrykk av at Norrøna leverer, både på kvalitet og eventuelle reklamasjoner, men det vil selvsagt allid de som opplever det stikk motsatte (gjelder vel uansett produkt)
|
|
|
|
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Jeg har samme erfaring som skimachine, altså gode. Fått en jakke byttet pga bobler i membranen, og en bukse reparert til en fordelaktig pris. Dette gjør at Norrøna vi fortsette å være med i vurderingen neste gang skitøy skal anskaffes... Jeg reparerte selv et lite rift i Lofoten-buksa, med slikt et gore-tex lappesett de hadde på Skandinavisk. Limte denne på på innsiden, og det har funket. Men som sagt, det var en liten skade, 1-2 cm rift max
|
|
|
|
|