Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Beinhinne betennelse pga. dårlig støvler!
#175507 25/01/2012 12:05 PM
Fersking
OP Offline
Fersking

Jeg har kjørt med vonde salomon spk støvler en stund nå, og det har gjort veldig vondt i leggen hver eneste gang jeg har kjørt, har hatt bedøvelse på leggen og har tatt tabeletter for å lindre smerten.

Til slutt har dette utviklet seg til beinhinne betennelse!

Alle jeg snakker med om dette, sier at jeg burde kjøpe Diabello eller Full tilt. 

Så hvilken av dem er da best for veldig spinkle legger som gjør vondt????? laugh

Re: Beinhinne betennelse pga. dårlig støvler!
Mikkijib #175508 25/01/2012 1:58 PM
Entusiast
Entusiast

Du må prøve begge sko typene, dalbello e 1 mm smale over risten enn fulltilt, mens jeg synes dalbello sine sko er mer behagelige å ha på enn fulltilt sine. men jeg anbefaler begge to. e verdt pengene smile

Mikkijib #175509 25/01/2012 2:18 PM
Fersking
OP Offline
Fersking

Takk laugh

Mikkijib #175510 26/01/2012 10:27 PM
Fersking
Fersking

er bare å prøve seg frem, begge disse merkene lager sko som passer til de med lav rist. lykke til!

Mikkijib #175511 27/01/2012 9:29 AM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

Det at støvelen ikke passer til deg betyr ikke at den er dårlig for alle.

Enig med de som skriver at det kan hende Full Tilt eller Dalbello(med 3 skall konstruksjon) kan være bedre for deg. De stivere modellene fra disse produsentene har smal lest, og passer ikke for de med høy vrist. Er du ikke stor og tung kan du velge en mykere støvel som f.eks Dalbello Voodoo. Denne er litt romsligere i lesten.

Mikkijib #175512 27/01/2012 3:36 PM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

Du kan også kjøpe Shintronic til å sette på leggen. Det funker kjempe bra! Selges på Rå, VPG, Torshov og Dropp.

http://manoove.com/

Mikkijib #175513 28/01/2012 12:19 PM
Fersking
Fersking

Har hatt samme problemet som deg tidligere i år og gikk til innkjøp av Salomon SPK 90. Jeg har også en ganske small legg, noe som fører til at det gjerne skapes et tomrom som kan skape trykkskader fremme på leggen! Valgte SPK modellen pga. at tungen kan snøres igjen slik at den holdes mer tight til leggen. Viss du ikke har bred fot passer Hot Doggers deg sikkert godt, men de er jo dessverre også svært vanskelig å få tak i/testa (få butikker som tar de inn). Gikk også gjennom Diabello modellene med de passer meg dessverre ikke så godt. Test alle slags støvler (gjerne også freeride viss du kjører hardt) og velg de som passer best! Er du liten og lett bør du ta hensyn til flex (gjerne mykere).

Mikkijib #175514 28/01/2012 12:27 PM
Medlem
Medlem

Skal sies at sko er veldig individuelt da... Så er egentlig bare å prøve seg fram til den som er best for deg! smile

Mikkijib #175515 28/01/2012 5:42 PM
Fersking
Fersking

Hadde akkurat same problem. Kjørte med salomon SPK ei stund helt til jeg fikk kraftig legghinne betennelse. Til slutt bytta jeg sko til Full Tilt Booter, og angrer ikke i det hele tatt. Nå har jeg nesten ikke vondt i legen i det hele tatt, men jeg anbefaler og prøve skoene før du kjøper dem wink

Mikkijib #175516 21/02/2012 11:27 PM
Fersking
Fersking

som sagt tidligere her så er sko veldig individuelt. har legg hinnebetennelse. og min fysiterapaut og lege sa at i di aller felste tilfeller er muskelen i leggen for kort. og blir irritert når den kommer i alpinstøvler. et tips er å tøye mye både på framsiden og baksiden av leggen så ofte man kan (øvelser kan man finne på olympiatoppen sine hjemmesider). og kanskje ta en voltaren kur. har brukt spk pro, ace of spades og il moro. for meg funket ace of spades best. eller en foaming liner på spk. men som sagt, det er veldig individuelt. noen får det for støvelen er for myk og andre for at den er for stiv. men billigste måten og prøve på er å tøye masse en ukes tid.

Mikkijib #175517 22/02/2012 11:26 AM
Fersking
Fersking

Tips til folk som sliter med shinbang/smerte på forsiden av leggen ved kjøp av nye sko er å passe på at leggen har kontakt med tunga hele veien. Får du presset en finger på forsiden ned i støvelen etter du har strammet er det nok til å skape trøbbel. Har du tynn legg er du særlig utsatt for dette pga. de fleste jibbestøvlene er svært brede på toppen.

Mikkijib #175518 22/02/2012 11:44 AM
Entusiast
Entusiast

Har erfart selv at hvis du har romslige støvler øverst og ikke får kontakt med tunga så kommer beinhinnebetennelsen veldig lett..

Selv kjørte jeg randostøvler ( Garmont Endorphin) stive som bare det... Skar til noen gummiremser som jeg la nedover forran på leggen og det bedret seg..

Nå så har jeg skaffet meg noen andre støvler som sitter mye strammere på leggen + at flexen er mye mykere.. Har ikke merket noe mer til beinhinnebetennelse etter dette.

Kjørestilen min var vel ørlite bakpå tidligere.. Nå så forsøker jeg ihvertfall å stå mer i balanse både i løypa og på hopplandingene.

Mikkijib #175519 22/02/2012 5:34 PM
Nytt medlem
Nytt medlem

En kamerat av meg som har prøvd FullTilt-sko av en annen kamerat forteller at han ikke kan ha dem siden han er for tynn i beina...(Gjelder visst alle modellene)

Er selv ikke veldig tynn, men ikke kraftig, jeg bruker Dalbello Voodoo 2010/11, de funker supert! smile

Mest lest på FRIFLYT.NO
Fri Flyt utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Henning Reinton | Nettredaktør: Tore Meirik
Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen | Salgskonsulent: Magnus Utkilen | Prosjektleder: Lisa Kvålshaugen Bjærum
Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt | Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå