Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Rutevalg topptur på Gullfjellet?
#175488 24/01/2012 8:22 PM
Fersking
OP Offline
Fersking

Da har jeg fått nytt randonee utstyr smile   Det tenkte jeg å prøve i helgen, på Gullfjellet.   Jeg tenkte å gå fra Parkeringsplassen på nordsiden av Osavatnet. Jeg har kun gått til Redningshytten herfra en gang. Så jeg lurer på hvor man skal/bør gå for å få den enkleste turen opp og den enkleste nedkjøringen.   Jeg har skervet to forslag på kartet jeg har lagt ved. Den ene turen har jeg kalt "Tur 1", og lurer på om dette er den rette/enkleste nedfarten over austlifjellet?   Den andre turen har jeg kalt "Tur 2", og den går helt til toppen på gullfjellet, og jeg lurer på om dette er den enkleste veien til toppen fra osavatnet? Og hvilken vei jeg bør benytte ned igjen til osavatnet?  

Jeg fikk ikke til å legge ved kartet! Så her er en link til kartet med inntegnet ruteforslag:

http://fjellforum.net/download.php?id=28409

Takker på forhånd for svar smile

Re: Rutevalg topptur på Gullfjellet?
mindviruz #175489 24/01/2012 11:27 PM
Fersking
Fersking

Som alltid, så spørs det hva som er formålet...

Om det bare er for å få seg en tur for testing, så er rute 1 helt ok. Rimelig flatt med noen små kneiker, en liten opp til Redingshytten og fra Redningshytten og de første 200m ellerså. Nedfarten er rimelig slak den også - med ett unntak. På kartet, hvor det det står 'va' som i 'Osavatnet', er det en kneik som ruller utover i alle retninger (konveks...?). Du har ikke lyst til å komme for langt til venstre. Til høyre er ikke så kult det heller. Rett frem, så kommer du frem, men ganske bratt. Ta en titt på den fra parkeringsplassen før du starter. Etter det er det bare småplukk ned - som du også kan inspisere før du går oppover. Ellers er det ikke uvanlig at man går rute 1 i motsatt retning - for så å renne ned hvor ferdighetene måtte passe.

Når det gjelder rute 2, så er det den standard/kjedelige ruten til toppen. Om målet er å labbe opp for å renne ned, så finnes det så uendelig mange andre muligheter, men du må som regel forbi 'korketrekkeren' som ligger omtrent ved 'n' i 'Hestabotn'. Om målet er å gå, så kan du ta rute 2 en gang, så kan du ta alle andre ruter som du måtte finne på etter det - du vil neppe angre på det :-)

Jp

mindviruz #175490 25/01/2012 8:36 AM
Fersking
OP Offline
Fersking

Hei, takk for svar smile

Virker som du er litt kjent på Gullfjellet. ?

Ja, det var jo litt testing som var formålet ja. Selv om jeg synes at rute 1 virker litt kort når jeg først er ute. Men det ser jeg litt an på føre og form når jeg kommer opp til redningshytten tenkte jeg.

For en litt mer erfaren, er det sikker lett å se hvor man kan kjøre ned. Men jeg har lyst å begynne med ett par godt utprøvde trygge ruter. Jeg er nemlig ganske god på slalomski i bakken og har kjørt i over 20 år, men dette med randonee og kjøring utenfor løype er ganske nytt.Så hvis jeg tar rute 2 opp til toppen, har du ett konkret eksempel på hvor det kan være fint å kjøre ned kanskje? smile

Jeg har også gått opp fra gullbotn langs varderekken på sommerstid to ganger, og der er jo noen ganske bratte kneiker. Jeg vet det er flere som går opp fra gullbotn på ski også, men jeg lurer litt på hvor de går opp og ned igjen. Noen som vet det? :)Ser for meg at å følge sommerstien langs vardene blir meget meget vanskelig på ski.. ?

mindviruz #175491 25/01/2012 10:17 PM
Fersking
Fersking

Det er mye toppturfolk som følger varderekken fra Gullbotn og kjører ned samme vei. Det er bratt, og kan være litt skredfarlig under spesielle forhold.. Fra Osavatn er det flere alternativ. En kort og direkte rute er opp mellom Småhaugane og Stuthaugane, via Ronamannen til toppen. Litt bratt, så også denne kan være utsatt for skred.

mindviruz #175492 25/01/2012 10:34 PM
Fersking
OP Offline
Fersking

Takk for det tipset :)Hvis man er i god form kommer man seg nok kjapt opp der ja wink

Jeg ser litt på kartet, og går ut i fra at det enkleste kan være å følge ryggen som går nedover retning sørvest fra Ronamannen. Er vel kanskje det du mener? Dette kan kanskje være en bra rute å stå nedover på?

Jeg ser det er en del små vann i området, og små elver. Er disse noe man må passe spesielt på å ikke havne utpå? Eller er de så tydelig at det er lett å se de under snøen kanskje?

mindviruz #175493 26/01/2012 3:51 PM
Fersking
Fersking

Det er en rygg/hylle som følges ja. Du ser det med en gang du er der. Dvs hvor det er naturlig å gå. Det er sansynligvis andre spor der også.

Det er i grunnen bare komme seg ut å se. Mulighetene dukker opp etterhvert.

Fri Flyt utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Henning Reinton | Nettredaktør: Tore Meirik
Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen | Salgskonsulent: Magnus Utkilen | Prosjektleder: Lisa Kvålshaugen Bjærum
Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt | Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå