Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Vanlig alpinstøvel eller jibbestøvel?
#175433 20/01/2012 11:13 PM
Fersking
OP Offline
Fersking

Hei!

Dette blir visst mitt første spørsmål her på forumet. Jeg trenger nye støvler til twintip skiene mine. Jeg liker meg både i park og i skogen utenfor løypene.

Jeg har mulighet til å skaffe meg et par Atomic Hawx 85 i Polen (studielandet mitt) for 1.900 NOK. Jeg finner ikke Hawx 85 i norske nettbutikker, men Oslo sportslager har Hawx 80 10/11 til 1.979 NOK, noe som vel betyr at Hawx 85 er verdt mer? Jeg vet ikke om det er 10/11 modell eller 11/12 modell de selger på tilbud her nå, men... 11/12 modellen av Hawx 80 koster faktisk 2.700 NOK i Norge...

Eller burde jeg faktisk heller kjøpe en "jibbestøvel"? Hvor mye merker man "dempingene" ved hopp og landing?

Kan man kjøpe støvler over nettet eller br man prøve i butikk, uansett?

Noen nettbutikker som tilbyr 100% fornøyd garanti?

Håper at noen kan hjelpe meg ganske fort, mtp. Hawx 85 støvlene. Jeg drar tilbake til Norge på Onsdag, så hvis jeg vil ha de må jeg kjøpe de innen da...

Re: Vanlig alpinstøvel eller jibbestøvel?
Sailfish #175434 21/01/2012 2:30 AM
Medlem
Medlem

Støvler MÅ prøves. Alpinstøvler kommer i så mange forskjellige passformer, at det å kun gå etter skostørrelse kan gjøre at du ender opp med en veldig kjip støvel som ikke passer i det hele tatt.

Sailfish #175435 22/01/2012 11:39 AM
Fersking
OP Offline
Fersking

Støvler MÅ prøves. Alpinstøvler kommer i så mange forskjellige passformer, at det å kun gå etter skostørrelse kan gjøre at du ender opp med en veldig kjip støvel som ikke passer i det hele tatt.

Ok, greit nok, men hva med Hawx 85 støvlene til 1.900 NOK skal jeg gå for de eller er det for mye flex (for lav flex-verdi) eller for lite demping til bruk som en jibbestøvel?

Sailfish #175436 22/01/2012 12:17 PM
Medlem
Medlem

Hvor mye veier du?

Jeg har kun prøvd årets Hawx 90, grunnet flexområdene på underskallet og i tilleg myk fleks i skaftet synes jeg de var helt ubrukelige, sikkert fine til folk som kjører preppa bakke en gang i blandt. Veier selv 80kg og disse ble alt for myke.

Sailfish #175437 22/01/2012 1:23 PM
Fersking
OP Offline
Fersking

Hvor mye veier du?

Jeg har kun prøvd årets Hawx 90, grunnet flexområdene på underskallet og i tilleg myk fleks i skaftet synes jeg de var helt ubrukelige, sikkert fine til folk som kjører preppa bakke en gang i blandt. Veier selv 80kg og disse ble alt for myke.

Jeg veier ca. 80 kg også. Ser bort ifra Hawx støvlene da. Takk for innspillet!

Noen andre gode forslag folkens? smile

Sailfish #175438 21/02/2012 11:39 PM
Fersking
Fersking

mye av forskjellen på en frikjøringsstøvel og en jibbestøvel er design. Salomon Spk pro har en god gel demping under lineren. flexen ligger på rundt 100. men her er det også veldig forskjellig. jobber i sportshop i hemsedal, her har vi 150 forskjellige modeller, og har kjent på tre ulike salomon modeller med samme oppgitt flex. og de kan ikek sammenlignes på flex området i det hele tatt. noe som er bra er en støvel med 3 skall. da har man som regel en tunge foran man kan bytte ut i stivere eller myke flex. som full tilt, dalbello rampage, il moro eller nordica sine ace of spades, double six og dead money. det viktigste er å prøve en støvel som passer foten din. om du har høy vrist, bred fot eller kuler ut fra foten. snakk med noen personal som vet hva di driver med og vil finne den beste støvelen for deg. kanskje du betaler noen 100 lapper mer, men da får man som regel en bedre service og en god støvel som passer til ditt bruk!

Fri Flyt utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Henning Reinton | Nettredaktør: Tore Meirik
Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen | Salgskonsulent: Magnus Utkilen | Prosjektleder: Lisa Kvålshaugen Bjærum
Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt | Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå