I dag ville jeg ha valgt en av følgende bindinger - samtlige fungerer som langrennsbindinger oppover:1. Dynafit Vertical ST: Hvis man ikke er veldig tung eller skal kjøre veldig hardt , så er dette en velprøvd binding, som er grei i bruk.2. ATK RT - som dynafit men lettere...har ikke brukt den selv...men den virker bra.3. Dynafit Vertical FT med powerplate. Hvis man virkelig trenger mer enn DIN 10 - dvs veier 100 eller mer eller er veldig godt trent med masse muskler.4. Dynafit Radical ST/FT - dynafits nye binding. Ville heller valgt vertical da det har vært noen startproblemer med denne.5. Marker Tour (2012) - har selv denne på dundreskiene. Enkel og grei, men litt tung, og ikke like god å gå med som dynafit. Irriterende lav ramp (dvs jeg skulle ønkse at tåen var litt lavere når jeg kjører...men det er pirk). 2011 versjonen hadde masse kvalitetsproblemer. Jeg satset på at disse er løst i 2012.6. Fritcshi (diverse). Enkel og grei. Fungerer til alt og er enkel i bruk. At den er enkel i bruk ser jeg på som hovedfordelen fremfor de over.6. Alpinbindiner + alpine trekkers. Alpine trekkers er en adapter du putter i alpinbindiner for å få langrenn-mode. På vei ned fjerner man denne. Høres veldig bra ut, men fungerer er tung, og det blir litt som å gå med stylter. Bruker denne selv hvis jeg drar på ferie med alpinski, og egentlig ikke tror at det kommer til å bli noen tur....eller hvis jeg skal gå kort fra en heis e.l.8. Marker Duke - en alt for tung binding for de med veldig gode leddbånd. Mange bruker denne som toppturbinding, men jeg synes vekten ødelegger både opp og ned. Den blir ikke like god som en alpinbinding ned, og ikke god som de andre (bortsett fra alpine trekker) opp. Veldig få trenger din 16.
Fritschi, Marker Tour og Marker duke kan brukes med alpinbinding, det kan ikke dynafit og atk (og plum) - der må du ha egne topptursko.
(Plum som nevnt over er også et alternativ, men jeg liker stoppere, noe den ikke har...så da utgår den):