Har vært rundt i butikker og prøvd flere slalomsko nå, men ser ut til å ende opp med følgende dilemma uansett hvilket merke eller hvilken modell jeg prøver:
Jeg blir anbefalt å kjøpe størrelse 25,5 utfra lengden på mine føtter - men alle støvler i størrelse 25,5 jeg har prøvd til nå kjennes utrolig lave på leggen. Føler jeg får 0 støtte. Kunne like så greit hatt på meg et par Uggs...
Går jeg opp til 26,0 blir jo det samme ytterskall som 26,5 - og da mener selgerne (og jeg ser poenget) at de vil bli for store når skoen er kjørt inn, fordi innerstøvlen vil vies ut ca. en størrelse. Men i denne størrelsen kjennes høyden av støvelen mye bedre fremme ved leggen!
Så hva gjør jeg? Kjøper en sko som er for stor, men gir støtte fremme ved leggen - der jeg kanskje ender opp med å måtte stramme skoen så mye etterhvert for å få den til å sitte at det blir dårlig blodomløp i tærne og jeg fryser? Eller kjøper en sko som har rett størrelse i foten, men der høyden føles så lav at jeg ikke får støtte frem mot leggen?
Må kanskje nevne at det er dame sko jeg har prøvd (herresko ser ikke ut til å passe rundt leggene mine - ikke rart, jeg er jo tross alt kvinne...). Problemet ser ut til å være at jeg er såpass høy (178cm) at vanlige damesko blir for lav for meg fremme ved leggen.
Er IKKE nybegynner, så jeg trenger en sko med flex rundt 80-90 har jeg kommet frem til. Kjører offpiste/ onpiste overalt og liker å kjøre fort. Kjører en ski som er verken spesielt bred eller smal eller stiv eller myk, så skoen bør jo være omtrent tilsvarende: passe stiv.
Noen som vet om det finnes damestøvler som er høyere oppe ved leggen? Eller en herresko som er vid nok til damelegger?
Har prøvd følgende sko som ser ut til å passe i lesten (men altså ikke i høyden): Salomon Quest 8W, Salomon 85CS W; Atomic Hawx W80 (W90 passer nok bedre i flexen, men den er det ingen som har her)
Sko som ikke passer foten min i det hele tatt: Tecnica, Nordica, Dalbello Raya (skal prøve en Mantis senere idag, kanskje den er bedre)
Ble anbefalt Full Tilt, har ikke prøvd de på enda, men må si jeg er skeptisk til sko som det er så mye "hype" rundt.
Mine gamle sko har gjort sitt, det var Salomon Ellipse 9.0 W i 26,0 - som jeg fryser i, noe som forsåvidt stemmer godt med teorien om at det er det som skjer om du kjøper for store sko... (selv om de idag, etter flere sesonger fremdeles ikke kjennes feil i lengden).
Noen som har noen gode råd til meg?