Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Ny one quiver | Rossi S7 vs Vökl shiro vs Vökl gotama vs 4FRNT CRJ
#175288 16/01/2012 10:47 PM
Fersking
OP Offline
Fersking

Hei,

jeg skal ha meg et par one quiver ski. Altså ett par jeg kan bruke overalt. Viktigst er at de er gode i pudderet, men mulig å kjøre litt løype mellom pudderet uten å være ustabil i fart. Det skal ikke være en charge ski, men vil ikke at de skal være unødvendig ustabil i fart.

Foreløpig er det crj, S7 og shiro som ser mest interessant ut.

Har hørt at S7 er ustabil i fart og egentlig ganske treg. Hørt at shiro er god i pudderet og funker i løypa. CRJ er vel den som ser mest interessant ut, men vet lite om de. Er det noen som har noen erfaringer eller anbefaliniger. Er veldig usikker på hva jeg skal kjøpe. Skiene skal forøvrig sannsynligvis ha marker dukes og brukes til å gå opp fjell på toppturer i tillegg til å kjøres litt i anlegg.

Skia: 

http://www.rossignol.com/NO/NO/s7_RA1QC02_product_ski-men-skis-freeride.html

http://volkl.com/ski/skiis/models/shiro

http://www.4frnt.com/skis/crj

http://volkl.com/ski/skiis/models/gotama

Re: Ny one quiver | Rossi S7 vs Vökl shiro vs Vökl gotama vs 4FRNT CRJ
Oysteinkn #175289 16/01/2012 10:53 PM
Fersking
Fersking

Prøv heller super s7 fra Rossignol, istedenfor den vanlige s7en.. Mye mer fartstabil, og funker faktisk utmerket i bakke også..

Oysteinkn #175290 16/01/2012 11:01 PM
Fersking
Fersking

Hei,

Kan bare si noe om CRJ da jeg har disse selv. Dette er en ski som passer bra på alle forhold så å si, selv om de kan være litt vanskelig å få på kant når det blir ekstremt hardt. De har også veldig lite innsving så for meg som var vant til å kjøre på ski med mye innsving var det uvant i starten. Men etter en stund ble jeg bare mer og mer fornøyd. Funker bra hvis du er ute etter en passe myk ski som også tåler fart. Så disse kan jeg absolutt anbefale.

Tipper noen her inne kommer til å anbefale deg Armada JJ som den perfekte one quiver skien. Har ikke prøvd disse selv men de får mye skryt så de er jo et alternativ.

Oysteinkn #175291 16/01/2012 11:22 PM
Fersking
OP Offline
Fersking

Har sett på super S7 og JJ. I utgangspunktet var det JJs jeg ville ha, men de er ikke å finne i Tromsø. Og super S7 (for såvidt også JJs) er litt over busjettet mitt. Alle de andre skiene er til en ok pris i byen. S7 tror jeg er ganske ustabil, men virker deilig å kjøre i pudder. Shiro og CRJ virker mest sannsynlig atm, men å finne noen JJs til en ok pris hadde vært awesome..

Oysteinkn #175292 17/01/2012 12:01 AM
Fersking
Fersking

Se rundt etter fjorårsmodellen, tror ikke de har forandret noe særlig på årets modell. Shiro er en ski uten camber under foten så vil tro de ikke er like bra egnet til hardt føre som en ski med camber.

Oysteinkn #175293 17/01/2012 12:19 AM
Fersking
OP Offline
Fersking

virker som det blir CRJ da, med mindre jeg finner JJs. Vet ikke helt hvor jeg skal lete, har en butikk igjen å sjekke her i byen, men ellers blir det vel en del søking på nettet. Si ifra hvis dere ser noen wink

Kan vel forsåvidt ta en til titt på shiro også, så ikke så mye på de i butikken. Er det noen som vet hvordan S7 er sett mot JJ og CRJ? Hva er sorskjellene i hva de egner seg til?

takk for svar btw laugh

Oysteinkn #175294 17/01/2012 6:58 AM
Fersking
Fersking

Jeg kan kun uttale meg om Volkl Shiro da det kun er denne jeg har kjørt på. Til gjengjeld har jeg denne sesongen hatt mange dager på denne skia, i alt fra hardpakket, bakke til deilig pudder. Og skia funker til alt. Jeg kjøpte Shiro primært for pudder og her må jeg si at jeg er veldig fornøyd; skia er morsom og kvikk og har litt mer bakski enn mine øvrige pudderplanker. Veldig fartstabil, og god flyt. Og overraskende nok går det helt greit i bakke også. En ski som jeg virkelig anbefaler. Er selv 185 og 85 kg, og har Shiro i 193. Du bør definitivt ta Shiro i nærmere øyesyn - ihvertfall blitt min favorittski med god margin.

Oysteinkn #175295 17/01/2012 7:15 AM
Entusiast
Entusiast

DPS Wailer 112RP gir deg alt du ber om i én pakke. Ut i fra det du skriver bor du i Tromsø og kan titte på disse på Friluftsbutikken f.eks. Hybrid-modellen er vel gunstigst skal de ikke brukes mye til tur.

Oysteinkn #175296 17/01/2012 10:30 AM
Fersking
Fersking

Er ikke DPS skia veldig stiv? For å ikke snakke om den stive prisen.

Oysteinkn #175297 17/01/2012 10:45 AM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

virker som det blir CRJ da, med mindre jeg finner JJs. Vet ikke helt hvor jeg skal lete, har en butikk igjen å sjekke her i byen, men ellers blir det vel en del søking på nettet. Si ifra hvis dere ser noen wink

Har sett JJ på Pyramiden i tromsdalen. 

Oysteinkn #175298 17/01/2012 10:50 AM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

Eller hva med Line Opus? Den er jo veldig lik JJ. Finnes på MX sport.

Oysteinkn #175299 17/01/2012 12:02 PM
Fersking
OP Offline
Fersking

Så på Line Opus på nettet nå og skal stikke innom MX etter skolen. Skal også se om jeg kommer meg bort på pyramiden i løpet av dagen. Og DPS skia er supre, men for dyre. Med mindre Opus er veldig lovende ser det ut som om det blir CRJ, selv om jeg fremdeles tenker på shiro. (Sett at ikke JJs er å få til en grei penge)

Hvordan gjør opus det når man får litt fart?

Oysteinkn #175300 17/01/2012 12:33 PM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

MX har både CRJ og Opus, så da kan du jo sammenligne. Jeg har hatt CRJ, men solgte de ganske fort. Men det var for at de ble for korte og myke for meg (191 cm, 83 kg.) Vil ellers tippe at både JJ, Opus og CRJ har ganske like kjøreegenskaper.

Oysteinkn #175301 17/01/2012 1:18 PM
Entusiast
Entusiast

Så på Line Opus på nettet nå og skal stikke innom MX etter skolen. Skal også se om jeg kommer meg bort på pyramiden i løpet av dagen. Og DPS skia er supre, men for dyre. Med mindre Opus er veldig lovende ser det ut som om det blir CRJ, selv om jeg fremdeles tenker på shiro. (Sett at ikke JJs er å få til en grei penge)

Hvordan gjør opus det når man får litt fart?

Basert på håndfleks så er Opus mykere enn CRJ. Begge er kjempegode bc-jibbeski men ikke en "one ski quiver" i mine øyne. Blir DPS'ene for dyre - selv i hybridversjon - så ville jeg tatt en titt på Rocker2 som også er i samme gate som S7, JJ og W112RP.

Oysteinkn #175302 17/01/2012 5:01 PM
Fersking
OP Offline
Fersking

Var nettopp innom MX og så på salamon rocker2, opus og crj. Tror både opus og crj er hakket for myke. Salamonsa må vurderes though. Men fremdeles tror jeg hvis jeg finner noen JJs så blir det de. De er stivere enn CRJ og ut ifra det jeg har lest om de så passer de for meg, men er usikker om de faktisk er litt for jibbefokusert. De skal likevel funke bra til alt etter hva jeg har hørt da laugh

EDIT: De selger ikke hybrid versjonen av DPS'ene på friluftsbutikken.

Oysteinkn #175303 17/01/2012 5:40 PM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

Sjekk www.bodoadventure.no der får du tak i Rocker 2 både 115 og 122 i 2013mod.

Oysteinkn #175304 17/01/2012 6:37 PM
Fersking
OP Offline
Fersking

Virker som alle alternaltivene er god i pow. Så spør heller hvilke er best til charging av: S7, JJ, Rocker2 og faktisk AKJJ som ser attraktiv ut?

----------------------

EDIT: Var innom Sport1 på pyramiden i kveld og der hadde de inne AKJJ og Wailer112 (hybrid). DPS'ene er fremdeles litt stive i prisen, men verd å vurdere i hybrid. Ellers ser AKJJ enda mer attraktiv ut enn vanlige JJs for meg og tror nesten det blir de jeg kjøper laugh

Oysteinkn #175305 17/01/2012 11:10 PM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

Skiene som du vurderte opprinnelig er meget forksjellige ski tildels så du bør gjøre gode og nøye avveinger før du gjør ditt valg. Jeg har hatt både JJ 185 og S7 bl.a..Jeg angret på salget av JJ som allround ski, men ville ikke betale full pris og kjøpte en ski som liknet dvs S7 188cm brukt. Det viste seg at dette er ski som oppleves ganske like, tiltross for at FF sin tester som alltid er negative til S7. JJ (sjekk finn.no så noen der) er noe lettere og poppy, men det er ikke så stor forskjell. Det er mange ski som kommer i denne kategorien, men jeg vil fraråde CRJ da den er har kun myksnø kapasitet. Neo av det dårliger ejg har prøvd for å si det rett ut. I disse tider er det to ski som peker seg ut og det de nye Rocker2 som er 115 på midten (men vurder de brede også) og DPS Wailer hybrid varianten for skifølelsen. Når du bruker duke for topptur så kan skia også være hakket tyngre som hybriden. Den skal ha bedre kjøregenskaper enn Pure versjonen (ikke test disse). Ellers så bør du vurdere hva slag terreng du skal bruke de i. Er det mye åpent kan du vurdere en mer charger ski (Katana er god her, samtidig som den i korter lengder som 183 er ganske lett håndterlig). Er det mye tett trær så er det stor fordel med fullrocker med negativt eller flatt spenn under. Flatt spenn gir ski med noe bedre hardsnø kapasitet enn fullrocker. Et alternativ her Whitedot Director. Har WD Redeemer selv som er en bredere og akurat samme rockerprofil -den funker meget bra i offpist og trær og tåler runder i bakken. S7 og JJ er dog morsommere bakken, men mye dårligere i bratt skogsterreng. En siste ting, les anmeldelser og sjekk ut tgr forum sin tech talk sider og freeride.se sine sider. Ikke stol blindt på FF testene (eller Powder magazin), de er gode, men av og til selv motsigende. Aller best er å teste selv. Din vekt, lengde og ferdigheter/ski stil spiler jo oså innn selvfølgelig på hvasom passer deg.Neste år kommer forøvrig en spennede ski i 4Frnt Hoji i denne kategorien, om du kan vente.

Oysteinkn #175306 17/01/2012 11:24 PM
Entusiast
Entusiast

Grundige tester her: http://www.freeride.se/forum/thread.php?t=84633

Ikke av alt som er nevnt ovenfor, men en del av de finnes i tidligere versjoner av samme test.

2011: http://www.freeride.se/forum/thread.php?t=75937

2010: http://www.freeride.se/forum/thread.php?t=59603

Oysteinkn #175307 17/01/2012 11:29 PM
Fersking
OP Offline
Fersking

Har lest en god del og det er det som har fått meg til å ha lyst på JJs eller AK JJ. De er lekne, men mer stabile enn lignende ski. Er litt redd for at weilerne ikke er like "morsome", de ser digg ut å kjøre, men jeg tror jeg er mer ute etter det JJs tilbyr, og kanskje spesielt AK JJ. AK JJ er ganske nye ski så skal lese mer på de. utenom de så er det vel weilersa og muligens rocker2 som er noe alternaltiv. Overaskede lite å finne om AK JJ faktisk på nettet. Ikke en tråd om de her på forumet :P

Hvis noen lurer så er jeg 182 og slank. og takk for godt svar, må ta en del til betraktning, det er jo tross alt ski det er snakk om :P

Oysteinkn #175308 17/01/2012 11:40 PM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

AK JJ er nok mye mer et beist enn Wailerne. Oppstivede og lengre ennvanligJJ. DPS'ene er oppfatte som lettkjørte, ikke så med JJ AK. Vanlig JJ dog er meg lettekjørte. Den ultimate Wailer 112 tråden:http://www.tetongravity.com/forums/showthread.php/183657-DPS-Wailer-112RP-(aka-my-wallet-is-in-for-a-beating)

Mest lest på FRIFLYT.NO
Fri Flyt utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Henning Reinton | Nettredaktør: Tore Meirik
Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen | Salgskonsulent: Magnus Utkilen | Prosjektleder: Lisa Kvålshaugen Bjærum
Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt | Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå