Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Trenger skitips!! Pudderski som tåler fart og rufsete føre.....
#175253 16/01/2012 11:12 AM
Fersking
OP Offline
Fersking

Er 178 og 80 kg. Har stått en god del på ski (telemark) og de siste to årene alpint. Skal ha meg ei ski med type Baron/Duke til bruk i (utenfor!) anlegg og lokale små topper. Mao ingen randorigg for lange turer. Har sett på Sidestash, Rossignol  S7 og Bent Chetler (ja, Sport Conrad). Velger skidagene med omhu, kjører kun når det snøen er rimelig fersk, men vi snakker jo ikke akkurat Japan-pudder...... Noen innspill/erfaringer? Tips til lengde er kjærkomment.

Takker for alle innspill!

Re: Trenger skitips!! Pudderski som tåler fart og rufsete føre.....
Drømmelars #175254 16/01/2012 11:16 AM
Fersking
Fersking

Selvom G3 Zenoxide får litt dårlig kritikk i FriFlyt, har hvertfall jeg gode erfaringer med den. Den er så stiv at den også tåler blåis i tillegg til at den er fin i pudder..

Drømmelars #175255 16/01/2012 3:29 PM
Entusiast
Entusiast

Har du kikket på testen i forrige nummer av fri flyt? Allroundski med rundt 115mm på midten er det du skal ha (i mine øyne), evt nummeret før med pudderski.

Lengde: Fra 180 til 190cm tenker jeg, men det kommer an på hvilken modell du går for til slutt. Personlig preferanse/kjørestil/terreng/erfaring og hvordan fleksen i skien du ender opp med å gå for har mer å si enn ren lengde/vekt.

Drømmelars #175256 16/01/2012 3:30 PM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

Har bare fått 2 dager på Bent chetler, men maken til dynamiske ski har jeg aldri vært borti, og jeg har hatt 12 par ski de siste årene:( Så min stemme går til BC.

Drømmelars #175257 16/01/2012 3:44 PM
Nytt medlem
Nytt medlem

Kan anbefale denne skia svært varmt!! http://lineskis.com/skis/mr-pollards-opus

Drømmelars #175258 16/01/2012 4:39 PM
Fersking
OP Offline
Fersking

Har bare fått 2 dager på Bent chetler, men maken til dynamiske ski har jeg aldri vært borti, og jeg har hatt 12 par ski de siste årene:( Så min stemme går til BC.

Hvilken lengde har du? Vil jo både ha en leken ski, men også en som er mest mulig stabil..... Velger jeg den på 183 får jeg også brukt fellene jeg har fra før.

Drømmelars #175259 16/01/2012 4:46 PM
Fersking
OP Offline
Fersking

Kan anbefale denne skia svært varmt!! http://lineskis.com/skis/mr-pollards-opus

Høres ut som tanken bak skia (i følge linken) er veldig i tråd med det jeg ser etter, men ser den ikke på Conrad.....hvor har de den til en levelig pris, noen....?

Drømmelars #175260 16/01/2012 5:27 PM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

Har den i 192, men jeg er 191 og 83 kg. Har også kjent litt på opusen, og den virker som en knallski. Det blir nok ikke feil om du velger BC eller opus!

Drømmelars #175261 16/01/2012 9:42 PM
Fersking
OP Offline
Fersking

Har den i 192, men jeg er 191 og 83 kg. Har også kjent litt på opusen, og den virker som en knallski. Det blir nok ikke feil om du velger BC eller opus!

Hm, sikler på begge skia, men BC'n er lettere tilgjengelig. Vil 183-skia virke veldig kort og bli vinglete når den fine snøen er oppkjørt? Ser for meg at 192 blir mye ski, eller....? Har du fått kjørt skia på variert snø?

Drømmelars #175262 16/01/2012 9:56 PM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

Nei, bare pudder. Tør ikke uttale meg om hvordan 183 lengden vil oppføre seg, men jeg synes 192 var både lettsvingte og fartsstabile. Håper du får noen innspill fra folk som har kjørt 183-lengden, og da årets modell som er betydelig stivere enn fjorårets.

Drømmelars #175263 17/01/2012 1:16 PM
Fersking
Fersking

Hvis du vil ha en ski du kan kjøre fort med uten at den sier fap fap fap, så burde du gå for en ski med titanforsterkning. Av de du nevner er det kun Sidestash som har det. Andre ski du også kan se på i den kategorien er G3 Manhattan (108mm), tror noen av Black Crows skiene har det, og Kästle FX104. Disse skiene kommer ikke til å være like lekene som de andre skiene som har blitt nevnt her, men de vil utmerke seg i høy fart og på rufsete og isete føre. De krever også litt mer av deg enn det en mykere ski vil gjøre.

Drømmelars #175264 17/01/2012 2:07 PM
Fersking
OP Offline
Fersking

Takk for god respons! Har Coomba i 181 i telemark og Line Prophet 100 i 186 til alpint. Er veldig glad i Coomba'n og synes den ei bedre ski og mindre "kranglete" når snøen blir noe dyp/oppkjørt enn Line-skia. Vil evt Sidestash i 181 holde til alpin leke-ski i, men mest utenfor bakken? Vil ikke ha ei flapp-flapp-ski nei, men ønsker ei ski som takler oppkjørt snø og pudder bedre enn Prophet'n........ Sidestash, Bent Chetlet, Blogg......?

Drømmelars #175265 17/01/2012 3:16 PM
Fersking
Fersking

Så lenge du ikke har noe flapp-flapp-erfaringer med Coomba så trenger du kanskje ikke såpass stive ski likevel (med mindre du kjører mye fortere på alpint enn på telemark). Sidestashen kommer nok til å være mer som Propheten bare at du kommer til å ha bedre flyt siden skien er breiere. Men den kommer ikke til å være i nærheten av like tilgivende som Coombaen.

Hvis du kun har tenkt å bruke skien utenfor løypene så ville jeg ha gått for en mykere ski siden det virker som du liker det bedre. Du opplever jo oftere flapping i preparerte bakker enn du gjør i pudder, og det er jo ikke preparerte bakker du skal kjøre i. Ville forsåvidt gått for hakket lengre enn 181 også. Gjerne rundt 185. Jo lengre skien er, jo mer stabil er den.

Hvis du liker alt ved Coombaen, gå for noe i den duren, gjerne litt breiere. Spesielt hvis du hovedsaklig skal bruke den utfor løypene. Hvis du syntes at Coombaen blir for flappete i høy fart, gå for en stivere ski.

Drømmelars #175266 17/01/2012 11:26 PM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

Whitedot Redeemer fyller kravene dine ganske godt selv om den har flatt spenn og solid rocker. Selv 180 cm utgaven fungere godt med litt fart og har nok stabilitet bakover når du lander litt bakpå (en gang iblant). Ikke den letteste, men en fantastisk pudderski som tar seg ned alpinløypene greit også. En kuro og Pontoon killer.

Drømmelars #175267 20/01/2012 2:01 AM
Fersking
Fersking

Siden du velger skidagene med omhu og liker fersk snø/pudder, går min stemme til Kuro. Utrolig flyt og lekenhet i pudder, samtidig som den er relativt fartsstabil dersom du går opp på lengden. 185 cm burde passe deg bra. Det er jo ikke en ski for alle forhold, men til pudder er den suveren. Det som jeg synes er artig er at nesten alle dager er kuro-dager så sant det er litt nysnø.....selv 15 cm pudder føles som halvmeter´n.

Men dersom du skal ha en mer storfjellorientert ski som er stivere og mere til å gønne på, med så er vel 4Front Renegade, Black Crows Navis/Corvus eller Vølkl Katana skia du skal ha. Jeg er vel mer i leiren "mest mulig flyt-lek-og moro på veien ned". OK, slenger på Salomon Rocker2 og Line EP Pro som moro-ski også.

Ellers er det mange lykkelige eiere av K2 Obsethed og Kung Fujas som skryter disse opp i skyene....særdeles rimelige inkl binding på Skishopen.com om du tar sjansen....

Lykke til med skivalget;-)

Drømmelars #175268 20/01/2012 11:27 AM
Medlem
Medlem

Har du på K2 Darkside? Vurderer du Sidestash så må du spørre deg selv om ikke Darkside er bedre. Blir mye det samme som Sidestash bare på steroider. Jeg bruker skia til alt! Har da NTN på de så blir ikke så langt unna et Duke oppsett. Ellers hiver jeg meg på Bent Chetler og Obsethed gjengen. Bent Chetler er noe lettere i vekt sammenlignet med bredden og fin som en leken allroundski. Av lengde ville jeg anbefalt Darkside i 181 og Bent Chetler kanskje noe lenger, men ikke så mye.

Mest lest på FRIFLYT.NO
Fri Flyt utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Henning Reinton | Nettredaktør: Tore Meirik
Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen | Salgskonsulent: Magnus Utkilen | Prosjektleder: Lisa Kvålshaugen Bjærum
Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt | Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå