Toppturski til mitt bruk? Åsnes Storetind og Scarpa T4? Råd ønskes.
|
Fersking
|
OP
Fersking
Hei folkens  - Jeg har lest tusen tråder om emnet, men er fremdeles litt usikker. - Jeg ønsker ski som jeg kan bruke til å gå toppturer med. Jeg kommer til å gå en del på gullfjellet, og der er det noen bratte partier, noen slakke partier og litt rett fram. Det blir dagsturer det er snakk om.Jeg vil ha ski som ikke er alt for tunge å ta med seg opp, og som jeg kommer til å glede meg til å kjøre ned på. De må takle de fleste forhold bra, slik at jeg alltid kommer til å føle meg trygg på å komme meg ned. Og det skal være gøy.(Jeg har forsøkt meg på å kjøre ned med Åsnes Rago med BC binding og myke støvler. Det var PYTON! Altså IKKE gøy) - Jeg er ganske bra på slaom-ski i bakken, men jeg har veldig lyst å lære meg telemark. Jeg lærer fort ;)Jeg lurer på om dette kan være en bra pakke å satse på: - Ski: Åsnes Storetind.
- Bindinger: En kraftig telemarksbinding, med "gå modus" og "kjøre modus"
- Sko: Scarpa T4.
- Hælløftere?
1. Er dette noe å satse på til den bruken jeg beskriver? Vil jeg alltid kunne komme meg ned, på en gøy og trygg måte under de vanligste forholdene? 2. Alternativ til sko dersom Scarpa T4 ikke skulle passe foten min setter jeg og pris på  3. Hvilke bindinger kan jeg velge mellom? Helst ikke alt for dyrt (men det er en engangsinvestering. Så jeg foretrekker kvalitet). Vi som sagt ha noen som du også kan "heglsle" i "gå modus" og låse i "kjøre modus". Jeg har intrykk av at det er best. Men de må være solide til nedturen. 4. Hvilke størrelse bør jeg ha på ski? Jeg er 170 høy og veier 70 kg. 5. Hælløftere. Er det nødvendig? Er det mulig i kombinasjon med det jeg ha satt opp som forslag? 6. Hvor kan jeg kjøpe dette billigst mulig? Brukt er interessant. 7. Hvordan fungerer disse til å bruke i skibakken for å få litt mengdetrening på telemark-svingene 8. Og ett lite tilleggspørsmål til sist. Hva er egentlig fordelen med å kunne telemark i forhold til å kunne kjøre alpint med rando ski i fjellet? (hvis det er noen fordel da) Tusen hjertlig takk for alle svar 
|
|
|
 Re: Toppturski til mitt bruk? Åsnes Storetind og Scarpa T4? Råd ønskes.
|
Entusiast
|
Entusiast
I og med at jeg har brukt mine Storetind og T4 på Gullfjellet noen turer kan jeg vel svare  De takler alle forhold bra (dog du vil tryne en del i ujevn snø grunnet lite små ski og sko til å gi stabilitet). 1. Jeg ville satset på noe kraftigere til Gullfjellet o.l. Anmarsjen er såpass kort at du ikke trenger noe som er så lettvekt. Samtidig som Gullfjellet har noen flotte nedkjøring (sørvest ned fra Rånemannen og Glamrgjeldet med renner) som krever kraftigere ski og sko. Gullfjellet er for det meste rett opp og rett viss du velger riktig ruter. 2. Du burde heller se på scarpa T2 er passelig kombo av mye mer kontroll, samtig somd e ikke er for tunge eller stive. Garmont har en sko som tilsvarer T4 om du vil gå den ruten. Ellers lager Crispi og Black Daimond og telemarsko om Scarpa sin lest ikke passer deg. 3. Voile Switchback. Ikke så dyr. Veldig enkel, solid og god binding, med gåfunksjon. 4. Til topptur rundt 170. 5. Ja og ja, jeg har helløftere på mitt oppsett (Voile 4-pin binding) 6. Sjekke vpg.no, bodeadventure.no og sportsnett for nytt utstyr. Sjekk bruktmarkedet her for brukt utstyr. Jeg kjøpte forresten mitt oppsett på Outdoor i Bergen til en god pakkepris. 7. Min T4, storetind og 4-pin combo funker greit til å carve i bakkene. De er teknisk krevende men sitter bra i bakken. Tyngre utstyr er letter å kjøre på og sitter enda bedre. 8. Hvis du har et meget lett oppsett slikt som jeg har dobbler det opp som fjellski. Jeg har pensjonert de andre fjellskiene jeg hadde og bruker disse aktivt i jakt. På 4-pin bindingen kan jeg ta av kabelen og siden t4 er veldig behagelig å gå med (mer behagelig enn mine lærsko) har jeg dermed fjellski. Ved nedkjøring setter jeg på kabel og setter skoene i kjøremodus og får telemarski. Poenget her: Storetind og T4 er fjellski som og fungerer som telemarski. Det er et veldig fint oppsett for fjellski med god kontroll på nedkjøringene og som toppturski ved lange flate anmarsjer (les gå flere kilometer til fjellet før oppstigingen begynner). Det er og et fint oppsett for flerdagersturer med lange innmarsjer og du ikke har lyst å ta med flere ski. Dette da med lette bindinger som Voile 4-pin Å bruke et slikt oppsett til fjell som Gullfjellet blir feil da det her er vel verdt det å ta med seg noe tyngre. Samtidig vil du ødelegge egenskapene til skien og skoa ved å sette tunge bindinger på. Du vil ikke vinne mye på kontroll fordi du får for mye kraft for skiene, samtidig vil oppsettet bli tyngre, mer kronglete og ubrukelig som fjellski.
|
|
|
|
Fersking
|
OP
Fersking
Ok. takk for ett godt svar  Ser du er på fjellforum også? Hadde en liten mistanke ja om at dette kanskje ble litt lett utstyr. Har du noe konkret som du vil anbefale til mitt bruk? Jeg er ikke kjent i skijungelen i det hele tatt, desverre. Det aller viktigste er at jeg får utstyr jeg blir godt fornøyd med på nedover turen, uten at det er så tungt at det ødelegger for oppover turen.Det blir kanskje en bedre måte å si det på ja.  Til helgen skal jeg på Geilo, og der tenkte jeg å leie meg ett par telemarkski en dag, for å se hvordan det er å kjøre telemark, siden jeg aldri har gjort det Tar gjerne imot forslag på både komplette rando- og telemarkoppsett Nytt og brukt.
|
|
|
|
Entusiast
|
Entusiast
Ski: Rundt 100 mm i midje (da dette er jeg føler er smertegrensen for bredde på hardt føre på topptur) med rocker i fremtuppen (rocker i baktup er valgfritt, det er en fordel i skog, men ulempe ved travers). I samme lengde som deg eller opptil 10 cm lengre. Myk til medium fleks mtp. ditt ferdighetsnivå. Eksempler på slike ski er K2 Coomba/Hardside, Coreupt Pow, Faction Agent 100. Mtp. at du er på vestlandet prioriter pudderegenskaper ekstra høyt (bredde og rocker) Sko: Scarpa T2 eller lignende Bindinger: Voile Switchback eller drist deg ut på NTN Freedom (topptur versjon av NTN) som lanseres om 9 dager (da må sko og være NTN, f.eks Scarpa TX). Om du vil bygge lårmuskler på veien opp og charge i stor fart ned fjellsidene mens skia moser alt på din vei kan du kjøpe mine Corvous ;-p Har forøvrig profil på Fjellforum, men er lenge sia jeg har vært inne der.
|
|
|
|
Fersking
|
OP
Fersking
Da har jeg masse å se på :)Jeg får se litt på det du har nevnt, og komme tilbake med spørsmål om jeg lurer på noe Takk for svar.
|
|
|
|
Fersking
|
OP
Fersking
Da har jeg sett litt rundt. Er blitt helt firkantet i øynene :p Jeg fant bla. disse skiene som kanskje kan være greie til meg som er 170 og 70 kg? De har de i 171 og 161 lengde. Hva bør jeg gå for? http://www.oslosportslager.no/produ...n-freerideski-toppturski-1112-24378.aspx Så tenker jeg litt på bindinger. Om jeg går for telemark, så er det ganske enkelt å velge binding synes jeg. Men om jeg velger å gå for rando, så lurer jeg på ett par ting: 1. Hvordan er det å gå oppover med rando i forhold til telemark? 2. Rando sko får man både med myk tå, og som en helt stiv slalomsko. Jeg ser for meg at det må være mye bedre å gå når tåen er myk, men hva med nedfarten? Og hvis man har sko med myk tå, og man bruker en vanlig randobinding som f.eks. dette: http://www.oslosportslager.no/produkt/marker-f12-tour-topptur-randobinding-92-mm-25162.aspx vil man jo uansett få en "stiv såle" siden skoen er låst fast i bindingen?Eller har jeg misforstått? 3. Hva med ATOMIC Access allmountain freerideski toppturski, DYNAFIT TLT Speed Radical 11/12 randonnéebinding og BLACK DIAMOND Slant toppturstøvler? Vekten totalt blir da 7742gram, og prisen fra oslo sportslager med montering 9298 kr. 4. Hvordan er den bindingen? Er den solid nok? Burde jeg kanskje gå for samme oppsettet med MARKER F12 Tour topptur-/randobinding i stedet? Total vekt blir da 9130gram og prisen 8898,- 5. Eller er jeg helt på jordet nå? Kanskje? 
|
|
|
|
|
|
|
Entusiast
|
Entusiast
1. Bindingen og sko som avgjør, her er det forskjeller på begge systemer. "Best"= Dynafit binding og Dynafit TLT5/Scarpa Alien sko. 2. Har du fullt utslag i bindingen og skaftet på skoen har stort utslag spiller det lite/ingen rolle om tåa er myk med mindre du skal jogge oppover. 3. Det aller viktigste du gjør er å kjøpe gode sko og så må du veie vekt mot kjøreegenskaper. Du får griselette sko med gode kjøreegenskaper og så får du knallgode kjøresko med gåegenskaper. I midten har det begynt å dukke opp mye bra i Dynafit Titan, Scarpa Maestrale og etter hvert Tecnica Cochise (ikke tech enda). Gode sko er dyrt men verdt det blir de brukt. Les deg opp på ski og gjør deg opp en mening om hva du liker før du bestemmer deg. Ta en titt på utvalget i toppturpakker hos VPG f.eks http://www.vpg.no/Avdelinger/Produkter/Skipakker/Toppturski.aspx for å få en idé om konfigurasjoner/vekt osv. Stort sett ville jeg sett på ski som var ca 5-10cm lengre enn deg. Har de rocker oppleves de kortere når de må snus raskt. F33d3r er spot on på beskrivelse her  4. TLT Radical er svært god men skal du tilbringe mesteparten av tiden i bakken kan du velge noe annet men for topptur er den et åpenbart valg.
|
|
|
|
Fersking
|
OP
Fersking
Da har jeg bestemt meg for rando ski.Da har jeg falt på ett foreløbig valg av ski og binding:SKI: K2 Coomback, Rocker fortupp, 174cm, 135-102-121mm, Radius 22m, 1800gram per skiBINDING: Dynafit TLT Radical ST, 531 gram per binding.FELLER: G3 alpinistPRIS: 8976,- nytt.Hva tror dere om dette til toppturer?Hvordan vil det fungere i bakken? (Jeg har andre bakkeski, men kan være greit å veksle litt)Forslag til gode sko?Andre forslag?
|
|
|
|
Fersking
|
Fersking
Trur du vil bli veldig fornøgd:) Er samme størrelse som deg og har køyrt ein del på madammen sine coomba i 167 cm (som telemarkski). Dei er litt blaffrete i oppkøyrd snø eller rufsete føre, men ganske lette til størrelsen og eit godt kompromiss til turbruk i forhåpentlevis uspora snø. Det er litt morro å tenke på at ein T4 og ein "kraftig telemarkbinding med gåmodus og køyremodus" vil vege omtrent det samme som den dynafitbindingen og eit par monsterstøvlar som scarpa mobe, som er nesten som alpinstøvlar å regne. Eg ville satsa på eit par midt-på-treet støvlar med god gåmodus og ok køyreegenskapar feks scarpa maestrale, bd prime/quadrant eller dynafit zzero4 alt etter kva som passar best. Kikkar du litt rundt feks på sport-conrad så får du den pakken ovanfor vesentlig rimeligare (~6400kr) Støvlar må selvfølgelig prøvast og er best å kjøpe lokalt.
|
|
|
|
Entusiast
|
Entusiast
Det vil være knall på topptur. Coomback er lettkjørte og lekne, en perfekt ski for deg. De fungerer utmerket i bakken (mange kjøper dem som rene bakkeski). Dynafitbindingen er den beste til topptur. De fungerer og greit i bakken, spesielt siden du har andre bakkeski slik at slitasjen ikke blir for stor. Det jeg dog ville endret er fellene. G3 alpinist er solide feller som sitter godt, men de er tunge og glir ikke. Om du ikke skal gå alt for mye på isskare og stein (altså underlag som sliter veldig på fellene) vil jeg anbefale selskinsfeller (se skifeller.no). De veier om trent halvparten av G3 alpinist og glir fantastisk bra
|
|
|
|
Fersking
|
OP
Fersking
Høres bra ut Gleeeder meg  Det å bytte feller var ett veldig bra tips. De er tilogmed billigere enn alpinist fellene  Støvler tenkte jeg som deg, å kjøpe lokalt slik at jeg får prøvd dem på foten. Bør jeg kjøpe støvlene først, slik at jeg kan oppgi nøyaktig størrelse på støvelen når bindingene skal monteres, eller holder det å oppgi skostørrelse 42 (27)? Sport-conrad. Er det en påitelig forhandler. Er det dyr frakt på ski og bindinger? På sports conrad hadde de bedre utvalg i dynafit bindinger. Hvilke bør jeg ta? (eller hvilke bør jeg ikke ta) Bindingene. Skal de monteres på "midpoint"? Takk for all hjelpen jeg har fått 
|
|
|
|
Fersking
|
Fersking
Sport-conrad er ein seriøs butikk, men eg har ikkje prøvd å reklamere på ting hos dei. Det er alltid ein fordel med norsk kjøpslov i ryggen når prisane ikkje er så langt unna, men når det er over 30% forskjell så kan ein jo satse på at ting ikkje blir øydelagt og sette pengane på reservedelskontoen ;-) For tida er det heile 12,5 euro i frakt på ski (fram til 15.1), i tillegg kjem eit momsutleggsgebyr til transportør på 100-200 kr. Trur sport-conrad av prinsipp (tekniske grunnar) ikkje monterer dynafit-binding hvis dei ikkje har sko, ski og binding tilgjengelig når du kjøper. Er du litt nevenyttig fiksar du det lett sjølv, sjå instruks på www.wildsnow.com. Det er ikkje alle som er like fornøgd med selskinsfellane og synest dei er meir bakglatte, har ikkje prøvd dei sjølv. Eg svergar til bd ascention og har opplevd at andre sine fellar klabbar (g3, k2, montana) når mine ikkje gjer det, sjølv eit par som eg har ~120 dagar på.
|
|
|
|
|
|
|
Medlem
|
Medlem
Hva med SkiTrab? Har en del veldig lette og fine modeller. Volare (100mm) Polvere (88mm). Dette er ski som er mye lettere en K2 Coomback, men har gode nedoveregenskaper.
|
|
|
|
Entusiast
|
Entusiast
Full fokus på topptur: - Dynafit Stoke/Manaslu 2.7-3kg paret- Dynafit (Radical) FT 6-700g paret- Dynafit TLT5 Perf. 2,1kg paret Ikke billig men noe av det beste du kan oppdrive. Vil du ha mer kjørefokus bytter du ut skiene til noe i 3,5-4kg eks Coomback og skoene til type Scarpa Maestrale eller Dynafit Titan.
|
|
|
|
Fersking
|
OP
Fersking
Trekker sports conrad fra tysk moms før jeg betaler. Ellers blir det samme pris som i norge.. 
|
|
|
|
Entusiast
|
Entusiast
Sport Conrad=((Pris på nettsiden-19%)+frakt)*1,25+fortollingsgebyr Med mindre prisen er vesentlig lavere enn i Norge bør du vurdere hva service på stedet og norsk forhandler er verdt. For meg er dette verdt noen kroner men det finnes jo selvfølgelig røverkjøp.
|
|
|
|
Entusiast
|
Entusiast
Full fokus på topptur: - Dynafit Stoke/Manaslu 2.7-3kg paret- Dynafit (Radical) FT 6-700g paret- Dynafit TLT5 Perf. 2,1kg paret Ikke billig men noe av det beste du kan oppdrive. Vil du ha mer kjørefokus bytter du ut skiene til noe i 3,5-4kg eks Coomback og skoene til type Scarpa Maestrale eller Dynafit Titan. Har ikke erfaring selv med Stoke, men har inntrykk fra det jeg har lest om den at den ikke er den mest lekne eller lettkjørte, noe som er uheldig mtp. trådstarters ferdighetsnivå...
|
|
|
|
Fersking
|
OP
Fersking
Jeg har stått på alpintski i ca 20 år, altså siden jeg var stor nok til å gå Men det har hvert nesten utelukkende i skianleggene innenfor de preparerte løypene da. Tenket å bestille meg ski i dag, men jeg har noen bindingsspørsmål først  På Sport Conrad har de ikke Dynafit TLT Radical ST med 110mm stopper, bare med 100mm. Dette blir vel for smalt for skien jeg har valgt? Her er en oversikt over dynafit bindingen de her tilgjengelig på Sports Conrad: http://www.sport-conrad.com/Bindings/401/ Valgene jeg har da er: - Dynafit TLT Radical FT inkl. 110mm Stopper, oppbygget (Dyrest, 599 gram per binding)- Dynafit TLT Vertical FT inkl. 110mm Stopper, oppbygget (Litt billigere, 540 gram per binding)- Dynafit TLT Speed Radical m/ liten fangreim, ingen oppbygging (En hel del billigere, kun 341 gram per binding)- Dynafit TLT Speed m/ liten fangreim, ingen oppbygging (Biligst, kun 335 gram per binding) 1. Hvilke binding bør jeg gå for? 2. Er det stor forskjell på Radical FT og Vertical FT utenom litt pris? 3. Hva med TLT Speed og TLT Speed Radical. Disse har ikke oppbyggingsplate. Vi de gi mye dårligere kontroll enn de to nevt over, eller gir de mer enn god nok kontroll under nedkjøringen? (Kan man bestille en enkel billig oppbyggingsplate under de når man får de montert her i norge, hvis det er noe poeng i?) 4. TLT Speed og TLT Speed Radical er jo både veldig lette, billige og ser tilsynelatende like ut. Er det noen vesentlig forskjell på dem? Takker for svar 
|
|
|
|
|
|
|
Entusiast
|
Entusiast
Radical er en forbedret versjon av Vertical, spesielt mtp frikjøring. Den har blant annet en konstruksjon som skal hindre pre-utløsninger som noen frikjørere har slitt med. Jeg ville definitivt valgt radical. For de nøyaktige forskjellene mellom Radical og Vertical foreslår jeg du googler, da finner du sikkert for inngående artikler om det. Angående stoppere kjøper du bare Radical ST med 100 mm stoppere. Det er en smal sak å bøye de ut de få ekstra mm som trengs. Oppbygningplate gir ikke bedre kontroll. Oppbygning gir mer moment for kanting, men mindre følelse med skien. Oppbygningen på ikke speed bindinger er uansett minimal og er vel der av praktiske årsaker mtp montering om jeg husker rett. Det som dog kan påvirke egenskapene er platen mellom fremre og bakre binding som FT bindingene har. Denne skal stive av bindingen, men mange mener den ikke har store effekten så om du skal kjøpe en binding med den er diskutabelt. FT de mest frikjøringsrettede bindingene. Hadde jeg vært deg hadde jeg tatt Radical ST med 100mm stoppere. Fangreimer er noe herk, spesielt i alpinanlegg. Platen på FT gir ekstra vekt og pris uten at fordelene er veldig klare.
|
|
|
|
Fersking
|
OP
Fersking
Da har jeg Bestilt Coomback og Dynafit Radical ST med 100mm stopper fra sports conrad  Jeg gleder meg  Jeg bestilte ikke skarejern da. Er det kjekt å ha, eller holder det fint med feller? Jeg tenkte å bestille meg ett par selskinnsfeller. Men jeg ser nå at om jeg skal bestille noen som dekker hele skien, med innsving så blir dette 2110 kr for fellene. Det var litt dyrt.Men dersom jeg bestiller noen i 180 lengde, og 5cm i bredden, så blir det bare 990 kr. Holder det i massevis, eller kan de bli litt bakglatte da?
|
|
|
|
Entusiast
|
Entusiast
Du bør ha feller som går helt ut i kantene ellers mister du feste ved travers da kun ytterkantene av skien vil ha kontakt med underlaget. Skarejern er kjekt, men ikke nødvendig. Det kan anskaffes senere om du finner behov. Prisene hos skifeller.no har økt voldsomt etter at begynte å kalle dem BON. Før var det bare en hyggelig kar kalt Bjørnar som dreiv med det som hobby, men nå virker det som ei dame har kommersialisert det hele (var i alle fall ei dame som reklamerte for BON på forumet).
|
|
|
|
|