For frikjøring: Ingen tvil, velg 189. En såpass "smal" ski er kjekk å få litt lengde på for å få flyteevne. Hvis du velger 179 får du en kort ski som blir mindre stabil og får dårligere flyteevne. Men for all del, hvis alpesvinger er din greie, så blir den mer håndterlig til det.
Min egen erfaring er det at jeg liker best pudderski som er lengre enn meg. Svinge gjør de lett nok så lenge snøen er myk uansett. Jeg er 178 høy og 68 kg, og kjører offpiste-ski på 186-191. Jeg kunne virkelig ikke tenkt meg noe kortere enn 186 skia mine med 19m radius og bare litt early rise foran.
Når det gjelder bindingsplassering må du bare bestemme deg for hva det er du vil med skien. Hvis det er veldig viktig for deg med jibbeegenskaper kan du jo trekke bindingen litt framover, men du har jo allerede en jibbeski.. Hvis du derimot vil ha en ski som kjører godt, hadde jeg montert i forhold til senterlinja på skien, altså smaleste punkt.(core center) PS: Må ikke forveksles med midtmontert i forhold til tuppene.Bindingsplasseringen blir uansett ett kompromiss mellom kjøreegenskaper og jibbeegenskaper, med mindre du kjøper en binding alla "Schizo"-bindingene fra Marker, som kan flyttes fram og tilbake etter hvor du planlegger å kjøre.