etter drøye 12 år på div alpin ski ( og ett bein brudd ) har jeg nå sett lyset. og så til de grader også.. kjørt telemark for mange år siden, men det var lange smale plank og for store beksem støvler, derfor fant jeg raskt ut att dette var ikke for meg, det var med en viss skepsis jeg kjøpte meg utstyr nå rett før jul.. brukt i tillegg da, men alt sktter som ett skudd..tilbake til saken. jeg har kompiser som trofast har sverget til løs hel i alle år, de kunne ikke tenkt tanken på alpin binding engang. det har jevnt og trutt kommer komentarer om jeg også ikke skulle gå over til telemark, noe jeg har avfeid med ett smil og sagt aldri i verden, det er ikke gøy og det er ikke formeg..hadde min første tur i romjulen, med datteren min på 5 år, så barnebakken tenkte jeg er en fin plass å begynne, det var pluss grader og isete, så ikke det helt store sånn sett, men shit og, jeg skal lære meg telemark. Det gikk sånn skikkelig passe bare, elegante svinger kunne jeg glemme. vil tro det så sånn passe teit ut med stein dyrt utstyr på NTN bindinger og fra kjørt av jentungen. Men, det må øvelse til tenkte jeg etter endt dag, og prøvde igjen 2 dager senere, da var det i grunn noe bedre føre, men oppkjørt og vanskelig å få flyt, så da gikk det i grunn dårligere enn første gang. nå begynte jeg seriøst å tvile på hva jeg hadde gjort... reiste hjem, snuset rundt på nett og youtube for tips, snakket med min svigerfar som er en skikkelig old school trlemark kjører ( anerkjenner selfølgelig ikke nymotens utstyr ) nå var jeg klar for ny runde, reiste opp i dag, kvarter før åpning og gjorde meg klar med jentungen i barnebakken igjen. det hadde falt snø hele natten, så det var cord prepp og pudder i skogen. På første runden så satt teknikken, kantet skiene hele veien, telemark svinger hele veien ned, det hele var rett og slett poesi, utover dagen ble teknikken bare bedre og bedre, så det blei noen turer ut i skogen også. snøen var helt urørt!!! på vei hjem hadde jeg tårer i øyekroken.. Fy f... så fett og tilfredstillende det er å kjøre perfekte telemark svinger, man trenger ikke å kjøre fort engang, for å få go følelesen.. kommer aldri til å se meg tilbake til alpint, det er telemark som rocker. kjenner nå att jeg er litt bitter på att jeg kastet bort 12 år på alpint, det her skulle jeg gjort for mange år siden. blei totalt hekta!!!