Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Hvilken POC hjelm....
#174958 03/01/2012 8:58 PM
Fersking
OP Offline
Fersking

Jeg trenger litt hjelp og støtte her.. Hehe.. 

I fjor tok hjelmen min kvelden på slutten av sesongen, så jeg gikk midlertidig tilbake til min gamle hjelm... Og så gjorde jeg ikke mer med det.... Og nå reiser jeg til Østerrike om kun få dager... (lørdag 7. jan) og tenkte å slå til på ny hjelm før jeg reiser. Jeg har en aldri så liten forkjærlighet for POC, liker designet, vet at de holder bra når uhellet er ute, og de passer på hodet mitt.. OG jeg kan få tak i POC før jeg reiser, uten å reise land og strand rundt for å prøve.... 

Frem til nå har jeg primært kjørt racinghjelmer, så jeg er litt mer noob når det kommer til frikjøringshjelm, som vel er det jeg nå har tenkt å kjøpe.... Jeg vurderer: Frontal, Receptor Backcountry MIPS, Synapsis 2.0.... 

Hadde egentlig landet på Synapsis 2.0, men etter litt grubling så er jeg usikker på hvor mange smeller den tåler før den bør erstattes...den er jo lett som en gjennomsnittlig sykkelhjelm... Også er jeg litt i tvil ang bremm/skjerm, om den kommer til å irritere vettet av meg når goggles skal opp og ned.. De andre to har jeg inntrykk av at fort kan bli store som 10-liters bøtter på hodet.... :-))

Noen innspill, erfaringer, tips osv? Kjører primært bakke og heisbasert off pist... Ikke jibbing og 4 størrelser for store klær osv, så det bør vel stå noenlunde i stil.. hehe.. 

Takker for alle svar, må bestemme meg ila morgendagen! 

Re: Hvilken POC hjelm....
duracellkanin #174959 04/01/2012 12:54 PM
Entusiast
Entusiast

Jeg har Synapsis (1.0) og er knallfornøyd med den, super lett, puster bra, beskytter bra mot vind, pakker ned til ganske liten størrelse og sitter bra. Jeg har ikke opplevd noe problem med holdbarheten selv om jeg har en forkjærlighet for å brøyte meg gjennom tett skog. Har hatt den i over 3 år nå. Selv om den er lett er ytterskallet veldig solid med den spesielle membranen til POC. Skjermen plager meg ikke, men du kan lett ta den av om den plager deg. Skulle bare ønske jeg hadde den i Aurelien Ducroz pro edition. :-P Se til venstre, reklamen for Introduksjonkurset i frikjøringen er et bilde av Aurelien Ducroz med denne hjelmen på hodet (bskjermen har han tatt av).

Det skal dog sies at det er toppturhjelmen til POC. Backcountry er deres hjelm for det du beskriver. Sørrelsesforskjellen mellom hjelmene når du har dem på hodet (nedpakket tilstand er noe annet) er ikke betydelig så vidt jeg har lagt merke til.

duracellkanin #174960 04/01/2012 10:49 PM
Fersking
OP Offline
Fersking

Valget er tatt! Det ble Frontal.. Den har litt "vannhode/alien" fasong, men var enda mer oval/smalere og satt rett og slett best på hodet. I tillegg er den stiv/plast over ørene, som jeg i utganspunktet foretrekker som gammel alpinist.. smile Jon Olsson edition så var den ikke fullt så "konservativ" som vanlig helsort.. smile

duracellkanin #174961 06/01/2012 9:47 PM
Entusiast
Entusiast

Du har gjort ett godt kjøp her! Frontal er en god hjelm som sitter godt, noe du sikkert vil merke. Passer jo kjempegodt til bakkekjørere! Til freeride så er modeller, som Synpasis, Sinuse eller Backcounty midt i blinken, mest etter kossen du liker hjelmene. (og for jibbing så bør du kjøpe noe i reseptor serien. Mest populær eg bug.)Men alt i alt er alle hjelmene fra POC av god kvalitet!

duracellkanin #174962 06/01/2012 9:59 PM
Fersking
OP Offline
Fersking

Vel, det endte faktisk ikke med Frontal like vel... Den lokale sjappa bestilte og alt ok, men når den skulle hentes på lageret, så hadde de den ikke likevel.... Så da ble det til slutt Backcountry.. Hadde ikke prøvd den på før, men Poc passer.. Til min kjøring i og utenfor løypa så tror jeg nok det blir bra! Tanken bak mips systemet virker også veldig bra. Hvis jeg skal utsette noe på den, før den har vært i faktisk bruk, så må det være at den er bittelitt "åpen" inn mot ørene.. Ørelappene eller hva en skal kalle de, ligger ikke så tett inntil som jeg skulle ønske og/eller så tett som på Frontal.. Men den Frontal hjelmen de hadde i sjappa var tofarget grønn, DET blir litt i overkant for min smak.. hehe.... 

Men i morgen setter jeg meg på flyet til Østerrike, så søndag skal den i bruk, håper og tror at det blir veldig bra! smile