|
 Pudderplanker
|
Nytt medlem
|
OP
Nytt medlem
Hei. Treng litt hjelp og forslag frå folk. Skal ha meg eit par nye ski, og det skal brukast til pudderkjøring. Kommer til og bruke Marker Duke bindingar og Garmont Radium sko som eg har frå før av, men treng som sagt noko litt breiare enn det eg har nå ( vølkl mantra 177 og K2 Sidestash 188 ) dette blir brukt til topptur og pudder. Men treng nå noko med meir flyt. Er 182 cm og ca 90 kg. Bare til og komme med forslag, for dette er ein jungel! PS: vurderar Kuro, Poo2oon, Hellbent el
|
|
|
 Re: Pudderplanker
|
Fersking
|
Fersking
har den gamle versjonen av po2oon. Eller pontoon om du vil, disse er litt myke bak, dette er vel en forbedring på den nye versjonen. Har marker jester bindinger Ellers er dette en kjempe ski som eg kan anbefale. Har de i 189. Og akuratt samme vekt og høyde som deg. . Vurderer kuro som pudderplanker på telemark. Har som du, vølkl mantra, til kombiski.. Lykke til med valget.
|
|
|
|
Nytt medlem
|
OP
Nytt medlem
Takk for svar, har sjekka litt rund når det gjeld Pon2oon. Og mange seier dei er veldi mjuke.. Korleis vil trur du dei vil egna seg til topptur på godværs dagane? Er da dei kommer til å bli tatt fram 
|
|
|
|
Fersking
|
Fersking
Har ikkje brukt disse på topptur, da blir det telemark.. Det er jo ikkje akkurat det letteste utstyret akkurat men, jester har ingen for for gåfunsjon. Men er vel kanskje innen av stor pudderplanene som er veldig lette. Har du vurdert Black Diamond Megawatt.. I 188 (som eg ville valgt) har veldisse eit mål på ?153-125-130?. Blir jo noe mindre en kuro og pon2oon men. Kom vel bra ut i en test her i friflyt.. har en kamerat som bruker disse på telemark (ntn) og er meget fornøyd. Vist ikkje du er opptatt av at det må vere 11/12 har så er jo kanskje dette eit tips  www.oslosportslager.no/produkt/black-diamond-megawatt-freerideski-1011-25946.aspx
|
|
|
|
Entusiast
|
Entusiast
Hva med 4frnt Renegade? Super storfjellsski, med 122mm under fot, noe som gjør at den flyte lett i pudderet!.... http://vimeo.com/31797162
|
|
|
|
Entusiast
|
Entusiast
Kjører på Icelantic Keeper for andre året på rad. Helt konge pudderski med mål: 150-119-136. Early rise istedenfor full rocker gjør skia mer fartstabil i tillegg til at den fungerer bedre på varierende forhold. I tillegg er dette en ski som ikke er så alt for tung i forhold til måla sine, og funker derfor greit til topptur. Anbefales på det sterkeste! http://www.bogashop.no selger Icelantic! Lykke til!
|
|
|
|
|
|
|
Fersking
|
Fersking
Den nya K2 Pon2oon är en helt annorlunda skida än den gamla som nämnts ovan. Mycket styvare än den gamla. Formen på bakskidan är riktigt fin och gör det enkelt att göra korta snabba speedchecks. Körde den i Hemsedal för 1,5-2 veckor sedan och det funkade super. Faktiskt helt "ok" på hårdare underlag för att vara en skida i den storleksklassen.Enligt mig är Pon2oon tillsammans med Salomon Rocker 2 kanske de intressantaste nyheterna i vinter.
|
|
|
|
Medlem
|
Medlem
Jeg har hatt 4 dager i Røldals snø på Rocker 2 og er meget meget fornøyd. Kan lett anbefales som pudderski. Krever litt kraft og lange svinger i bakke, men det er jo ikke det du kjøper disse skia for.183, 80kg og kjører 184cm rocker 2
|
|
|
|
Fersking
|
Fersking
jeg kjører kuro 175, 2012 med dukes. ekstremt lett-svingt i pudder, overraskende gode i preppa løyper, anbefales på det sterkeste .
|
|
|
|
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Siden du er relativt tung anbefaler jeg jeg en noe stivere ski enn Kuro (som forøvrig er en meget god pudderplanke). Jeg byttet ut Kuroene med Whitedt Redeemer og har for førte gang på lenge beholdt skiene mer enn 1 sesong. De svinger på femøringen samtidig som de er fartsstabile og tåler dårlig snø av typen vindblåste høyfjellskavler (noe ikke Kuro klarer av), som pluss er de meget gode i skogen og gir støtte bakover ved dropp. WD Redeemer'ne holder ogå grep på is og er noe helt annet enn Kuro i løypa. Min påstand er at Pontoon og Kuro er mer like mht mykhet, men deler mye av de samme rockerformene med Redeemer'ne, dvs. de er alle fullrockere uten camber/spenn (som du ikke vil ha i offpisten). Kjører du fort og mye høyfjell velg 190 cm. Er du mer varsom eller kjører mye skog er 180 cm faktisk greit for en tung person pga stivheten i skia. Puuh... det har krevd noen kjøp og salg av ski for å komme frem til denne konklusjonen;-)
|
|
|
|
Fersking
|
Fersking
Jeg som deg, vurderte Kuro, Pontoon og HellBent. Etter endel egentesting, lesing av reviews og gode råd på veien, falt valget på Kuro. Jeg kjøpte først 185 cm. Sinnsyk flyt og særdeles lettsvingt i skogen. Som flere nevner så er den relativt myk i bakskia og gir lite støtte bakover, noe som medfører at du ikke må lande dropp i "baksetet", men stå rett over skia. I år byttet jeg til 195 cm Kuro og nå føler jeg at alt stemmer. Jeg er 190 cm og 100 kg bare for å nevne det. Noe mindre leken, men ikke mye, og bedre støtte bakover ved dropp. Mer fartstabil også og ok å legge på skjær i pisten pga den jevne buen på skia. Mitt råd er da å gå opp på lengden hvis du bestemmer deg for Kuro. Den store rockeren gjør at skia virker utrolig kort i pudder. 195 cm Kuroen er mer lettsvingte i pudder enn mine 186 cm Black Crows Navis, og det må nevnes at det er med Kuro jeg har opplevd de aller beste skidagene i livet mitt til nå.
|
|
|
|
Nytt medlem
|
OP
Nytt medlem
Hepp Hepp godt folk..Valget falt til slutt på Pontoon for min del, og det blei den "gamle" modellen. Har testa ein del ski nå, og falt pladask for K2 skia... konge lettkjørt, EKSTREM flyt... Mjukheita i skia er ikkje noko problem meiner eg, da eg har ein meir agro stil i kjøringa mi. Følte også att den var/er meir "leiken" enn kva Kuro skia er. Da var det 185 på Kuro eg testa og 189 på Pontoon skia.Likte "gamle" pontoonen bedre enn den nye modellen, var etter mi meining meir leken og lettkjørt. Til skogskjøring så er den heilt topp, men når det opner seg opp og "stuper" nedover så er Pontoon heilt konge, LOVE IT  Men både Kuro, Hellbent og Gigawatt er også konge ski, men JA dei er TUNGE oppover men det er verdt det på tilbakeveien!!
|
|
|
|
|
|