Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Nytt utstyr til moderat kjører- Telemark, Randonne eller alpinski?
#174640 22/12/2011 11:26 PM
zhiven Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking

Har fått meget god hjelp på forumet her før så forsøker meg igjen med noe jeg grubler på nå i denne herlige årstida.

Jeg har noen knallstive racingstøvler (Fischer RC4) plassert på et par tunge (synes jeg) Kneissl Fly. Jeg føler jeg har "stagnert" når det kommer til personlig utvikling i alpint. Om det er pga manglende talent, feighet eller utstyr kan diskuteres, kanskje en kombinasjon?

Jeg vil uansett nå investere i nytt utstyr. Jeg er bosatt i Vinje, med gode toppturmuligheter i tillegg til skisentere, så bruken blir vel en 30 % topptur, 70% offpisteløyper i skisentrene (preparerte løyper blir jeg fort lei av). Spørsmålet er da; skal jeg satse helt nytt og anskaffe meg telemarksutstyr? Jeg har aldri stått telemark og det å være "dårlig" på noe i noen sesonger vet jeg ikke om jeg har tålmodighet til. Skal jeg kjøpe meg randonne-utstyr? Det frister, men venner forteller meg at dette er pinglete utstyr som tåler lite juling og som kun er for de mest ekstreme toppturentusiastene. Siste alternativ er alpinutstyr med bindinger og støvler som også muliggjør toppturer (aner ikke hva disse bindingene heter).

Er det noen tanker der ute? Noen erfaringer regner jeg med flere av dere har, og med dem synspunkter på hva jeg bør bruke pengene mine på. Jeg setter stor pris på om dere vil gi meg noen tips! og God Jul!

Re: Nytt utstyr til moderat kjører- Telemark, Randonne eller alpinski?
zhiven #174641 23/12/2011 12:09 AM
Entusiast
Entusiast

Jeg har ihvertfall kjørt på samme Fitchi diamir binding nå siden jan. 2007 dvs. ett par bindinger i hele 5 år og da har jeg stått i løyper på is, kunstsnø, sløsj, pudder, bigjump, halfpipe, klippedropp på 2 meter, hopp på oppimot 20 meter i lengde... funket helt fint:-)

Bindingene synger nå på siste sesongen, men da skal det sies at jeg også til tider har kjørt dem rimelig hardt :-)

Jeg har den billigste versjonen fra 2007 og vil tro at 2011 og 2012 versjonene er enda mer robust og sterkere nå + i tillegg er bindingen kompatibel med vanlig alpinstøvel samt randoneestøvler.

Andre bindinger som Marker duke, Onyx, dynafit, Silveretta kan jeg ikke så mye om når det gjelder slark i binding ved hopping og lignende.

zhiven #174642 07/01/2012 1:57 PM
zhiven Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking

Takk for svar! Er det noen tips på ski/støvelfronten om jeg sier jeg er ute etter et par gode ski til bruk både på topptur og i bakken? Gjerne noen "lette" ski, begynner å bli lei mine altfor tunge ski..

zhiven #174643 09/01/2012 12:53 AM
Fersking
Fersking

Hvis det "å vere dårlig på noe i noen sesonger" ikkje fristar, så ville eg hold meg langt unna telemark. Det vil kunne ta lang tid å komme seg til samme nivå på telemark, hvis det i det heile er mulig. Men prøv det gjerne, det kan hende du blir heilt forelska i telemarkbevegelsen, og då spelar det jo ingen rolle om det er ein del vanskelegare.

Randonneutstyr kan fungere greit også i anlegg og tåler fort like mykje juling som telemarkutstyr, det er berre at på telemark så har ein ikkje noko betre alternativ tilgjengelig;-) Eg har som Pulken ovanfor brukt fritschi bindingar på kombinert heis-lausnø-ski og topptur-ski i mange år utan nokon problem. No har eg dog gått over til dynafit på toppturskia, alpinbinding på heisski og ei bytte/kombiløsning med alpinbinding og dynafit (sollyfit) på pudderskia.

Kor mykje vekt ein vil/gidd/klarer å dra med seg på topptur er ganske individuelt og situasjonsbetinga. Det har gjerne mykje med kva utstyr dei du kjem til å gå på tur i lag med har, og kor god form du er i forhold til turkompisane. Ein kan gjerne gå dei samme turane med tungt utstyr som med lett utstyr, det er berre å starte ein halvtime før eller ta litt mindre pauser. Men går du på tur med folk med lettare utstyr og/eller betre form,så kan det følest tungt og kjipt om dei må stoppe å vente i 6x5 min på at du skal dra med det det blytunge utstyret ditt og du kjem då gjerne til å ønske deg lettare utstyr...

Hvis du er godt fornøgd med racingstøvlane dine, så ville eg fortsatt å bruke desse i anlegg og så kjøpt nokre midt-på-treet randonnestøvlar i tillegg til turbruk, feks BD Quadrant, Scarpa Maestrale, Dynafit ZZero4, Garmont Radium alt etter kva som passar foten din best. Dei kjem uansett til å følest som eit kompromiss nedover i forhold til racingstøvlane, men vil vere tonnevis betre å gå med.

Skal du bruke alpinstøvlane på dei nye skia i heisannlegg så treng du enten ein randonnebinding som taklar alpinstøvlar som fritschi/marker FT12/baron/duke eller ei løysing som lar deg bytte mellom dynafitbindingar og alpinbindingar (inserts/sollyfit/dynaduke). Dynafitbindingar er 1 kg lettare enn dei fleste andre randonnebindingar og 1,6 kg lettare enn duke, det merkast i oppoverbakkane. Men slike bytteløsningar er litt omstendelige hvis ein byttar mellom topptur og heis annakvar dag...

I forhold til ski er det litt vanskeleg å gi råd. Hvis eit par korte twintipski med M12.0, midtbredde på 76 mm og kort svingradius er tunge, så vil nok det meste av ski eg kan komme på som egnar seg utanfor bakke, også vere tunge. Tenker du tunge som i tungkøyrte, eller som i fysisk vekt?

zhiven #174644 09/01/2012 9:22 PM
Fersking
Fersking

Ikke vær redd for å satse på telemark. Jeg gjorde nettopp det etter 25 år med fast hæl og angrer ikke. Du knoter litt de første turene, men med skierfaring tar du det raskt. Læringskurven er bratt! Og ikke minst får du gleden av å komme hjem etter en dag på ski og kjenne på gleden av å ha blitt ennå litt bedre.

zhiven #174645 10/01/2012 10:31 AM
Nytt medlem
Nytt medlem

Telemark er lett å lære når ein har skikunnskap frå før, forskjellen er vel at du må bak med foten for å svinge i staden for å sette inntil...Skal sjølv kjøpe meg nytt telemarkutstyr i år. Etter 15 år på same skia!!! Har sett litt på G3 soulfly, viva og saint. I tillegg har eg fischer tour x superlight i kikkerten. Vil ha ei lett randoski, med telemarkbinding som eg kan bruke på lette toppturar samtidig som eg kjem til å halde meg mykje i preppa løype i lag med ungane mine.

zhiven #174646 11/01/2012 10:55 PM
zhiven Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking

Tusen takk for alle svar; de settes pris på!

Om jeg nå sier at jeg vil ha noen greie allroundski, som kan brukes på topptur, i bakken og også klare seg greit i pudder - hva konkret anbefaler dere da? Det er jo et mylder der ute...

Støvlene mine liker jeg IKKE. Det fikk jeg bekreftet da jeg sto i helga og jeg valgte å leie noen billige alpinstøvler som satt helt nydelige på foten - jeg kjente faktisk føttene mine hele dagen, noe som er uvant. Så støvler må jeg ha. -Noen støvler dere kan anbefale som passer greit allround, altså bakke/topptur?

Bindinger ser jeg dere snakker varmt om fritschi, og det er veldig kjekt om de takler både alpinstøvler og randonnestøvler.

...og om jeg nå går for telemark, hva slags allroundvariant ville dere valgt?

Takk igjen!

zhiven #174647 12/01/2012 10:07 AM
Fersking
Fersking

Vil du ha medium til myke og komfortable plaststøvler og ikke bruke alt for mye penger på Telemark, er det bare å kjøpe seg feks crispi cxp støvler og en cobra binding. Skitips må nesten noe andre komme med. Jeg kjører mest i bakker og bare nå og da utenfor så jeg gikk for "storslalomski" nå.

Du bør uansett prøve sko i butikken kanskje 2-3 ganger før du bestemmer deg for den du vil ha. Scarpa har med min erfaring smalere og ikke så god om du har Donaldføtter som meg.

Fri Flyt utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Henning Reinton | Nettredaktør: Tore Meirik
Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen | Salgskonsulent: Magnus Utkilen | Prosjektleder: Lisa Kvålshaugen Bjærum
Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt | Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå