Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Lengde på telemarkski
#174614 22/12/2011 12:05 PM
Nytt medlem
OP Offline
Nytt medlem

Jeg er helt fersk på telemark, og skal kjøpe meg ny ski.

Har bestemt meg for Vølkl Mantra, men er usikker på lengde. Valget står mellom 170 og 177, jeg er 169 på sokkelesten. Skiene skal brukes til det meste, fra preparert løype til topptur og skogskjøring. Har muligens et par centimeter igjen å vokse, så vil unngå for korte ski. Hva er det beste valget?

Re: Lengde på telemarkski
Telemarktubby #184897 22/12/2011 8:52 PM
Entusiast
Entusiast

Du gjør det jo ikke lett for deg selv med fersk og allsidig ski på lista smile

Det er lettere å være fersk på korte ski. I preparert løype er det bedre med spenn i skia enn utenfor. Korte ski er bedre i skogen, men lengre flyter bedre i pudder. Vanskelig å velge...

Ville også lagt til K2 Hardside og Rossignol S3 til lista di - mest fordi jeg personlig ikke liker Völkl-tupper utenfor preppaløyper og de andre er like gode ski i mine øyne. S3'ene er veldig morsomme ski (og til knallpris på sportslageret...).

Telemarktubby #184898 27/12/2011 4:03 PM
Entusiast
Entusiast

Jeg hadde gått for 177cm. Kortere ski er raskere å svinge rundt, som "superdigg" sier, men jeg mener det er flere fordeler du får med en lang ski, enn med en kort ski. Om du i tillegg muligens vokser noe cm, så hadde jeg ikke hvert i tvil. Selv er jeg 176cm kort, og kjører telemark på ski som er 189cm lange.

Lykke til med skikjøp!

Telemarktubby #184899 27/11/2012 2:13 PM
Fersking
Fersking

Jeg er 181, veier 70 kg, har tenkt å kjøpe Salomon Rocker 2 115. Jesting Sport anbefaller meg å kjøpe de i lengde 178 cm. Jeg syns det høres kort ut, men 188 er kanskje for langt siden jeg er såpass lett og skiene er forholdsvis stive?

Telemarktubby #184900 27/11/2012 2:50 PM
JLB Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra

Jeg er 181, veier 70 kg, har tenkt å kjøpe Salomon Rocker 2 115. Jesting Sport anbefaller meg å kjøpe de i lengde 178 cm. Jeg syns det høres kort ut, men 188 er kanskje for langt siden jeg er såpass lett og skiene er forholdsvis stive?

Jeg er 174 / 76 kg og har R2-115 i 178. Jeg synes det må være såpass for min del, og ville nok valgt 188-varianten om jeg hadde din kroppslengde

Telemarktubby #184901 16/12/2012 12:00 PM
Fersking
Fersking

Noen kommentarer.

Dette med at skilengde skal velges etter hvor lang personen er har jeg aldri forstått.Nå folk spør om skilengde og poengterer hvor høye de er skjønner jeg ikke tegninga. Høyde har "ingen" betydning mener jeg. Skiene kan jo ikke "merke" hvor høy du er... kun hvor tung du er (og kjørestil) .. eller hva???

Vel, kanskje tyngdepunkt/ moment er faktorer som kommer inn ?... uansett burde dette ha minimal betydning ved sammenligning av f.eks to personer som er 1.70 og 185. høye: prosentvis er det jo kun 8-9 % forskjell i høyde. Plassering av tyngdepunktet ( som sitter i bekkenet, nærmere bestemt foran S2 for de som kan litt anatomi) er det enda mindre forskjell på.

Mao. burde skilengde velges etter personens vekt, ferdigheter, kjørestil, føre ( off-pist, bakke, topptur..). Personens lengde kan jeg ikke se har stor betyding.

VH RuneVH

Telemarktubby #184902 16/12/2012 12:57 PM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

Vanskelig å forklare dette, da det er en kompis av meg som har kjørt port-telemark som fortalte meg det, men det har noe med presspunkt i sving (på bakskien av innerski) som man får ved telemarksvinger og ikke ved f.eks alpintsvinger. For korte ski i forhold til vekt/høyde gir overrotasjon i sving når man kjører på skjær. (så derfor snakker veldig mange om høyde vs skilengde når det kommer til telemark)

Men igjen - som nevnt over, kjørestil, føre og ferdigheter spiller også inn...

Telemarktubby #184903 18/12/2012 1:19 PM
Fersking
Fersking

..... nå begynner vi vel å forvirre "ferskingen" her med VEL mye greier. Jeg mener;Før vi begynner med tyngdepunkt og andre greier bør vel en nybegynner oppmuntres til å finne gleden og morroa.... Om vi f.eks skal gå inn i tyngdepunkt ved ski kjøring, som nybegynnere kanskje ikke har en ide om enda, og begynne å forklare at dette for erfarne ski, og særlig telemarkskjøring plasseres og også forflyttes ved ulik type kjøring / føre, og på telemark så forflyttes dette også PÅ SKIA / MELLOM SKIA gjennom svingne avhengig av , bratt het, fart, hvor skarp og krapp svingen skal være, om en kjører staup, kuler, lange flanker osv så er det i min verden kun egnet til å forvirre de og skape usikkerhet.

Foreslår at du stiller deg selv følgende spørsmål mht valg - og at de første spørsmålene er viktigst.

1. Hva skal du primært bruke skia til? 2. Hvor god ski forståelse / erfaring / teknikk har du fra før? 3. Hva kan du si om din egen kjørestil - bør jo passe til utstyret....4. type fort / komfort sone for valg av støvler.5. Hvor langt har du tenkt å drive dette?

Husk: om du er fersk så kan det være lurt å vurdere om du skal kjøpe brukt/ leie og teste ut dette. Det er uansett ski kjøreren som utgjør mesteparten av ski kjøringa. Har sammen med kompiser selv vært med på å kjøre fletta av utstyrs freaker med alt topp notch utstyret i 25 000 kroners klassen - og da har vi 15-25 år gammalt slitt utstyr - og det gjeldet både i kuleløypa og ned fra fjellet.... Ikek atvi er så gode, men poenget er at utstyret gjør deg ikke god - trening og skikjøring, gjerne på ikke det beste utstyret utvikler deg som ski kjører langt bedre fordi du MÅ lære deg ulike teknikker og kjørestiler for å kompensere der utstyret ikke nødvendigvis er aller best - så kan du nyttegjøre deg og glede deg langt mer over spesialutstyret seinere. For gamlinger som meg som lærte dette på gamle hoppski og Bonna tre ski med litt stive markastøvler i turbindidnger, så MÅTTE vi presse oss selv - utstyret var ikke som i dag at det flekset og svingte mer eller mindre av seg selv når du stemmer skia... Not so. . MEN; å dra ned i dag med den grunntreninga - tross aldern ,med feite K2 Obsethed på NTN - Da blir det bare småjusteringer å styre med i forhold....:-)Lykke til PS om du er interessert så har jeg noe brukt og greit i str 43/44 - du når meg på 90178241

Telemarktubby #184904 21/12/2012 11:32 AM
Nytt medlem
Nytt medlem

en grei tommelfinger regel er at skia er 10 cm lengre enn deg smile + - noen cm avhengig av hvilke lengder skia kommer i smile

Telemarktubby #184905 30/12/2012 8:32 PM
Nytt medlem
Nytt medlem

Hei, TelemartubbyJeg ble anbefalt Mantraene med NTN og TX Pro. I fjor var det over 10 år siden jeg hadde stått påtelemark og brukte den gang noen Elan Strongbow med Rottefella Chilli og Scarpa T1.Jeg ble jo selvsagt også fortalt at NTN var noe helt annet enn det gamle systemet og det har jeg fått erfare til de grader! Kjøpte TX Pro'ene på Platou i Bergen hvor de også sa at jeg ikke måtte gi opp om jeg ikke fikk det til de første dagene wink

Så selv om jeg sto mye telematk for 10 år siden og hadde rimelig god dreis på det så anser jeg meg som en nybegynner igjen og har i grunn konkludert med at Mantraene ikke er for nybegynnere!

Kan noen gi meg et tips til hvilke ski som kunne vært bedre egnet...? Ser at jeg kommer nok tilå kjøre mest i løyper med ungene.

Telemarktubby #184906 30/12/2012 8:59 PM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

Hei Telemarktuppy. Mantra er konkeski - du vil bli fornøyd med dem om du vil kombinere bakke med off spist. Lengde på skiene er mer avhengig av tyngde enn lengde. Med høyde  på 169 står valget mellom 177 og 184. Jeg vet ikke om du er ung og vokser fremdeles. Men lengre ski gir mer flyt i løssnøen. Ikke kjøp de korte. 177 eller 184 er hva du skal velge. Er du ung og vokser fremdeles , ville jeg ikke vært redd for å gå for 184. Mere flyt i løssnøen. Har kjørt Mantra og mye annet i mange år. Du velger ikke feil. Gå for 177 eller 184.

Telemarktubby #184907 31/12/2012 12:34 AM
Fersking
Fersking

177

Fri Flyt utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Henning Reinton | Nettredaktør: Tore Meirik
Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen | Salgskonsulent: Magnus Utkilen | Prosjektleder: Lisa Kvålshaugen Bjærum
Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt | Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå