..... nå begynner vi vel å forvirre "ferskingen" her med VEL mye greier. Jeg mener;Før vi begynner med tyngdepunkt og andre greier bør vel en nybegynner oppmuntres til å finne gleden og morroa.... Om vi f.eks skal gå inn i tyngdepunkt ved ski kjøring, som nybegynnere kanskje ikke har en ide om enda, og begynne å forklare at dette for erfarne ski, og særlig telemarkskjøring plasseres og også forflyttes ved ulik type kjøring / føre, og på telemark så forflyttes dette også PÅ SKIA / MELLOM SKIA gjennom svingne avhengig av , bratt het, fart, hvor skarp og krapp svingen skal være, om en kjører staup, kuler, lange flanker osv så er det i min verden kun egnet til å forvirre de og skape usikkerhet.
Foreslår at du stiller deg selv følgende spørsmål mht valg - og at de første spørsmålene er viktigst.
1. Hva skal du primært bruke skia til? 2. Hvor god ski forståelse / erfaring / teknikk har du fra før? 3. Hva kan du si om din egen kjørestil - bør jo passe til utstyret....4. type fort / komfort sone for valg av støvler.5. Hvor langt har du tenkt å drive dette?
Husk: om du er fersk så kan det være lurt å vurdere om du skal kjøpe brukt/ leie og teste ut dette. Det er uansett ski kjøreren som utgjør mesteparten av ski kjøringa. Har sammen med kompiser selv vært med på å kjøre fletta av utstyrs freaker med alt topp notch utstyret i 25 000 kroners klassen - og da har vi 15-25 år gammalt slitt utstyr - og det gjeldet både i kuleløypa og ned fra fjellet.... Ikek atvi er så gode, men poenget er at utstyret gjør deg ikke god - trening og skikjøring, gjerne på ikke det beste utstyret utvikler deg som ski kjører langt bedre fordi du MÅ lære deg ulike teknikker og kjørestiler for å kompensere der utstyret ikke nødvendigvis er aller best - så kan du nyttegjøre deg og glede deg langt mer over spesialutstyret seinere. For gamlinger som meg som lærte dette på gamle hoppski og Bonna tre ski med litt stive markastøvler i turbindidnger, så MÅTTE vi presse oss selv - utstyret var ikke som i dag at det flekset og svingte mer eller mindre av seg selv når du stemmer skia... Not so. . MEN; å dra ned i dag med den grunntreninga - tross aldern ,med feite K2 Obsethed på NTN - Da blir det bare småjusteringer å styre med i forhold....:-)Lykke til PS om du er interessert så har jeg noe brukt og greit i str 43/44 - du når meg på 90178241