Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Hvilke norske skisentre bør jeg besøke og hvorfor?
#174568 20/12/2011 2:24 PM
tomahg Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem

Denne vinteren tar jeg meg fri fra jobb i tre måneder, fra jul til påske, for å kunne gjøre akkurat det jeg har mest lyst til. Og det blir nok for det meste skikjøring. Først og fremst freeride, pudder, off-piste.

Bortsett fra et par uker i Japan, regner jeg med å holde meg innenlands, og planene så langt inkluderer:

- Bjorli- Hemsedal- Kvitfjell- Myrkdalen- Oppdal- Raudalen, ved Beitostølen- Røldal- Strandafjellet- Tryvann 

Hvilke andre norske skisentre fra Trondheim og sørover er verdt et forsøk, og hvorfor?

Re: Hvilke norske skisentre bør jeg besøke og hvorfor?
tomahg #174569 20/12/2011 2:54 PM
Fersking
Fersking

Jeg savner Uvdal på lista di. Gode offpistemuligheter der. Lite folk og masse urørt snø nesten uansett føre. (hvis man leter litt) smile

tomahg #174570 20/12/2011 4:17 PM
Entusiast
Entusiast

Hvis du har tid og lyst til å oppleve noe spektakulært, kan på det varmeste anbefale en tur nordover også. Selvfølgelig kun hvis det er gode snømeldinger. Eksempel på tur man fint klarer uten bruk av egen bli er fly til Evenes lufthavn(Harstad/Narvik) og busse til Narvik. Da har du tilgjengelig anleggene som ligger i Narvik,  Riksgränsen, Björkliden og Abisko ved hjelp av den gamle malmbanen. Narvik har ekstremt tøft terreng med en vanvittig utsikt i fint vær og Riksgränsen er et artig anlegg med mye kult terreng, Björkliden har jeg kun kjørt løype i og Abisko var stengt da jeg var der, men begge to ser ut til å ha stort potensiale. Spesielt skogskjøring i Abisko så artig ut.

Ellers hadde jeg egentlig droppet å planlegge steder alt for nøye, og heller dratt etter snøen. Det er mye kulere med 2 uker med knallsnø ett sted, enn å farte rundt å kjøre oppkjørt/is andre steder bare for å ha vært der.

tomahg #174571 20/12/2011 5:04 PM
Medlem
Medlem

enig med jacobsen i siste avsnitt, men valdres alpinsenter har ekstremt bra offpist muligheter. og skogs løyper. bra park og masse carving løyper som går nedover.

tomahg #174572 22/12/2011 2:07 PM
tomahg Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem

Ellers hadde jeg egentlig droppet å planlegge steder alt for nøye, og heller dratt etter snøen. Det er mye kulere med 2 uker med knallsnø ett sted, enn å farte rundt å kjøre oppkjørt/is andre steder bare for å ha vært der.

Jeg hadde gleden av å besøke Riksgränsen og Björkliden forrige sesong, og spesielt Riksgränsen hadde mye bra å by på.

Ellers takk for gode innspill. Og tanken er hovedsaklig å følge snøen, så den listen jeg nå ender opp med blir ikke fulgt slavisk, men det blir steder jeg vil holde under spesiell oppsikt med tanke på gode snøforhold.

tomahg #174573 22/12/2011 2:09 PM
tomahg Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem

Valdres Alpinsenter har ekstremt bra offpist muligheter. og skogs løyper. bra park og masse carving løyper som går nedover.

Jeg har vært lite i Valdres Alpinsenter siden midten av nittitallet, men er det ikke rimelig tett skog der?

Jeg husker FriFlyt hadde en artikkel om off-piste muligheter som endte opp nede i Aurdal sentrum, men er det andre muligheter der man kan skli tilbake til heisen?

tomahg #174574 23/12/2011 12:03 AM
Nytt medlem
Nytt medlem

<blockquote>

Valdres Alpinsenter har ekstremt bra offpist muligheter. og skogs løyper. bra park og masse carving løyper som går nedover.

Jeg har vært lite i Valdres Alpinsenter siden midten av nittitallet, men er det ikke rimelig tett skog der?

Jeg husker FriFlyt hadde en artikkel om off-piste muligheter som endte opp nede i Aurdal sentrum, men er det andre muligheter der man kan skli tilbake til heisen?

</blockquote>

Har selv hatt to år ved Valdres fhs. og stått 100 skidager i det anlegget... rimelig tett skog og rimelig slakt terreng... Det er tørt klima kommer sjeldent store dump med pudder og offpiste mulighetene er ikke så gode. finnes 2 gode runs + turen ned til aurdal sentrum men da må man ha bil for å komme seg opp og det er ofte det ikke er nok snø til at turen ned til Aurdal er noe å stase på.Jeg er en pudderhund og de anlegga jeg trives best i er:Strandafjellet: Mange gode offpiste muligheter, ofte mye snø. og ikke så mye folk muligheter for å få mange runs i uspora puddersnø.

Stryn skisenter: lite folk, men også lite anlegg, men bruker å ligge på snøtoppen på skiinfo.no

Hovden skisenter: ligger på sørlandet, mye folk som er dårlig på ski så man har muligheter for å finne urørt pudder. har hatt tidenes sesongåpning i år.

OG mange mange fler...

Men enig med "Tomagh" dra dit snøen er!&nbsp;

tomahg #174575 23/12/2011 12:19 AM
Ringrev
Ringrev

Du kan f.eks ta deg en tur til Hodlekve i Sogndal fra Hemsedal, om du vil ta et raid gjennom S & Fj på vei til Stranda. Gjerne med en stopp på Harpefossen skisenter (Nordfjordeid) og/eller i Stryn på vinterskisenteret der.

tomahg #174576 24/12/2011 3:32 AM
Fersking
Fersking

Må si meg enig med nord norge, jeg er selv oppvokst i området og har kjørt på riksgrensen og Narvik siden jeg var liten.Narvik, om vind\vær er på kompis siden får du en opplevelse for livet: Ta stolheisen til toppen, gå deretter rett frem velg selv om du vil droppe inn ved første skavel eller neste topp som kalles 2 toppen. Lite folk og stort område. Om været ikke er på din side så er det som regel bedre 4,5 mil inn i Sverige til Riksgrensen, nesten kun umerkede løyper men utallige muligheter for å ha det morro. du får billigst hotellrom på best western eller permsenteret: Victoria i Narvik.Reiser selv med en gjeng kompiser fra østlandet i midten av mars om du ønsker å henge med, 3 dager i narvik området og 2 i lofoten.

Mine 2 beste skiopplevelser er fra Canada og Narvik

tomahg #174577 28/12/2011 8:52 PM
Fersking
Fersking

Når du først er på strandafjellet anbefaler e Sunnmørsalpane (fjellsetra) 10 min lengre ned i dalen fra strandafjellet.bratt hærlig terreng med ca samme snøforhold som stranda.kjøper du flerdagskort på strandafjellet kan du velge mellom mange forskjellige skianlegg. åtte om e ikke tar feil.

tomahg #174578 29/12/2011 1:46 PM
Entusiast
Entusiast

Hvorfor er ikke Røldal nevnt av noen? Syke pudderforhold og frikjøringsmuligheter! For det må jo vere en grunn til at når World Touren kommer til Norge for første gang, så kommer den til Røldal?Visst du blir lei av fjellene så har du skog du kan leke deg i og det er gode preppa løyper. Mulighetene er uttallige!Les forresten friflyt fra november(?). Der var det en lang reportasje om Røldal og kart om ulike gode linjer du kan kjøre, der Røldal fikk mye ros! Bør leses.

tomahg #174579 30/12/2011 12:06 PM
Fersking
Fersking

Som nevnt over gjelder et pass i Strandafjellet (som absolutt anbefales) for en sju-atte andre skisentre. Ryktene skal ha det til at Harpefossen er verdt bilturen (har ikke vart der selv, men har venner som skryter veldig).

tomahg #174580 04/01/2012 11:25 PM
Fersking
Fersking

Røldal får riktignok svært mye snø, noe som isolert sett selvsagt er helt topp. Dette hjelper imidlertid etter mitt syn lite når det stort sett er dårlig vær/sikt og all interessant kjøring befinner seg over tregrensa. Skogen, skiers left fra toppen av stolheisen, er riktignok fin, men dessverre så altfor kort...Jeg ville heller satset på Hovden, som etter åpningen av flere nye skiheiser de seneste sesongene åpner opp for fantastiske frikjøringsmuliugheter uten labbing. En annen fordel med Hovden er at det, som nevnt ovenfor, er lite kamp om pudderet.

Når det gjelder FWT-eventen i februar krysser jeg virkelig fingrene for at værgudene spiller på lag med Røldal:)

Mest lest på FRIFLYT.NO
Fri Flyt utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Henning Reinton | Nettredaktør: Tore Meirik
Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen | Salgskonsulent: Magnus Utkilen | Prosjektleder: Lisa Kvålshaugen Bjærum
Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt | Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå