Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Overpriset junkfood i Røldal?
#174542 19/12/2011 12:36 AM
Flyt! Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra

Akkurat tilbake fra en kjapp tur til Røldal for å smake på årets første snø. All pudder var kjørt opp allerede i går (lørdag), og vinden hadde pakket sammen resten av snøen i fonner, så selve skiopplevelsen var vel ikke av det store, men det var deilig med snø under skiene uansett. Så var det tid for litt energi-påfyll. Jeg forventer vel ikke akkurat noen gourmet-opplevelse i en varmestue midt i bakken, men dette var skrale greier. Jeg bestilte cheeseburger og pommes frites, og ble spurt om jeg ville ha "meny", dvs inkludert drikke. Jeg hadde ikke lyst på dispenser-kjemi, så jeg spurte om jeg kunne få et glass vann i stedet, men fikk til svar at vannet i Røldal var så forurenset at de ikke anbefalte meg å drikke det, men jeg kunne få kjøpt en flaske vann... MEN da kunne jeg IKKE få det som meny. Så full pris for alt. 135,- for en skikkelig dårlig burger, pommes frites i en pappkopp, og en flaske vann. Litt senere: Min sønn ønsker omtrent det samme, men som "MENY", inkludert dispenser-coke. MEN siden sikringen til strømmen til dispenseren var gått kunne han ikke få det, så nok en gang: Værsågod: Kjøp brus på flaske, og betal full pris på hver ingediens, nok en gang... Joda, med skiutstyr til tusenvis av kroner, heiskort til hundrevis av kroner, bensinpenger, overnatting, bompenger og det hele, så er det klart... Dette blir bare bagateller. Men følelsen av å bli "skrudd", trenger seg på. Hva er det med disse serveringsstedene i bakkene? Røldal er ikke alene om å tilby overpriset drittmat... men alvorlig talt. Takke meg til en god lunch på f.eks Skarsnuten i Hemsedal. Der betaler man omtrent det samme, for noe som i denne sammenheng må betraktes som en "gourmet"-burger, servert i et lekkert lokale, av hyggelige kelnere, på skikkelig servise. Er jeg bare grinete? Hva synes dere? Skal vi lage en egen tråd på Facebook der vi etterlyser god mat til en anstendig pris? 

Re: Overpriset junkfood i Røldal?
Flyt! #174543 19/12/2011 2:16 AM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

"Skal vi lage en egen tråd på Facebook"?Haha, e du 13 år eller?Har du et problem med maten, eller annet i Røldal, så vil eg tro Pelle Gangeskar e mannen å kontakte.Ser ikke for meg at "problemet" blir fikset over natten, men at det blir tatt tak i.det ska ikke så fryktelig mye til for å lage sinnsykt bedre mat enn vassen pomf, og dårli burger.Lyke til med ferden mot bedre mat. Og, hvis du syns det e så ille, så ikje kom då vel. Det e ingen så tvinge deg?Og til etterretning, langt ifra all pudderet va kjørt opp wink

Flyt! #174544 19/12/2011 12:16 PM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

Kanskje påtide å begynne å ta med mat istede?

Varmtvann på termos er nøkkelen sukkess smile

Flyt! #174545 19/12/2011 12:32 PM
Fersking
Fersking

Maten i Norske skianlegg er en vits. Min verste opplevelse var i Hafjell på toppen i den hvite "sekskanten" om ikke prisen var ille nok så sier jo den maten de selger at de driter i deg som kunde og kun tenker på å berike seg ved å selge med billig ferdigprodukt som igjen blir voldtatt på kjøkkenet og servert nonsjalant av en ansatt som blir betalt en slikk og ingenting. Mullig jeg er litt bortskjemt siden jeg har litt Østerrisk blod i årene. Men det bør ikke være så vanskelig å få litt kjærlighet inn i matlagingen i norske skianlegg. Ikke sikkert at råvarene bllir så mye dyrere heller. Kanskje Hellstrøm har en jobb å gjøre her? Jeg er ihvertfall lei av å bli driti på av resteurantørene i bakken her i norge, folkens se mot Europa og se hvordan de gjør det der!

Flyt! #174546 19/12/2011 1:22 PM
Flyt! Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra

Ja, ja... Kanskje Facebook er teit. Men siden både FriFlyt og Røldal Skisenter bygger "venner" på Facebook, så kan det jo tenkes at DE er opptatt av hva som skjer der? Selv om de ikke er 13 år... Dyr drittmat på skisentrene er jo helt normalt, men det som trigget min reaksjon var at fordi jeg ønsket et glass vann til maten i stedet for dispenser-cola, så kostet plutselig ALT mye mer. Det hadde faktisk vært billigere å kjøpt en "meny", helt dispenser-coka'en ut i dassen, og så kjøpt vannflasken "løst". Og en sånn prispolitikk er ikke veldig sjarmerende... Og når man driver en form for butikk som lever av kunder og besøkende, som f.eks et skisenter, så synes jeg det er en dårlig forretningsidé å kødde meg kundene. For som det blir sagt lenger opp: Så kan jeg jo bare la være å komme. (Eller eventuelt ta med niste...)

Flyt! #174547 19/12/2011 4:34 PM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

Som tidligere nevnt, ta ein prat med Pelle.Eller send mail til Røldal.De, (og vi) er alle tjent med et smidigere opplegg når det gjelder mat. Skjønner godt poenget ditt smile

Flyt! #174548 19/12/2011 5:36 PM
Nytt medlem
Nytt medlem

neste gang blir det medbrakt......mikrobølgeovnen i nedrestua på røldal tipper jeg blir flittig brukt ettersom de ikke klarer levere varm mat....

Flyt! #174549 19/12/2011 5:42 PM
Medlem
Medlem

Hei dere! Jeg driver ikke varmestuene i Røldal, men skal vise denne tråden til rette vedkommende i morgen tidlig. Min jobbmail er pelle(at)roldal.com og alle konstruktive forslag mottas med takk! MVH Pelle

P.S: Hvis du ikke er skremt vekk for godt, skal jeg personlig vise deg gode steder neste gang du kommer. Det var utrolig mye fin, urørt snø på søndag også, men ikke på de opplagte plassene. D.S.

Flyt! #174550 19/12/2011 5:55 PM
Nytt medlem
Nytt medlem

maten er ikke nok til å holde oss (ihvertfall meg) borte fra Røldal : ) ser frem til neste snø dump !

Flyt! #174551 19/12/2011 6:34 PM
Fersking
Fersking

Hei, triXter, du spør om fyren æ 13 år!? Han nevnte ein son han hadde med på ski, kanskje ikkje veldig enkelt i ein alder av 13, men er usikker på praksisen der du kjem frå. Uansett, til saken, maten i norske skianlegg smakar dritt ja, og prisane er så ille at eg aldri lenger kauper noko der. Eigen mat fær ein heller ikkje lov til å nyte i restauranten, ja eg veit det er for å gje plass til dei som faktisk kauper dritten, men hallo.. Eg tek frimodig med meg nista mi, kakaoen min, alt laga heime på ein norsk kjøkken, og et der. Eg har trass alt punga ut altførr mykje gryn på det heiskortet, og skø dei toppe det mæ å koma å jage meg ut av restauranten fordi eg et nista mi der, sø lurar eg på høsslags syn dei he på kundane sine.

Enig i at norske skianlegg bør kikke til europa, lage bedre mat, og seta ned prisane, men sø lenge det fins ein haug mæ fjortissar som drit pengar og viljug betalar det som skø te for å få livretten sin, junkfood, så skjer det nok ingenting med menyen i norske skianlegg. Kunande må endre etterspørsel.

Flyt! #174552 19/12/2011 9:03 PM
Flyt! Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra

Hei Pelle! Så bra at du tar utfordringen, selv om ballen ikke er din :-) Dette var vår første tur til Røldal, så vi hadde ikke oversikt over "hemmelige" pudder-spor. Ved siden av sønnen min og hans kompis, så reiste jeg sammen med en meget habil skikompis, som var sugen på å prøve ut sine nye Line Opus. (Kjøpt etter testen på FriFlyt :-) Vi skjønte at vi burde ha hatt med oss en kjentmann, så neste gang vi er på dine kanter har du oss på tråden :-) Som de andre skriver, så er det jo ikke maten vi kommer for... Takk for respons!

Flyt! #174553 20/12/2011 11:41 AM
Fersking
Fersking

Har reist sinsykt mye rundt i verden i mitt liv. skikkelig mat er viktig for meg og italiensk pizza med gode råvarer er selvfølgelig noe jeg ikke har problemer med å nyte. Etter en tur til alpene i fjord fant vi en resturant midt i bakken hvor de serverte en helt fantastisk pizza med ferske råvarer til rundt en 50lapp per pizza (nok til en pers). I norge betaler jeg ca 150 kr for en helt forjævli burgermeny. eller nei jeg gjør ikke det. Fordi jeg er klar over at for 150kr så kan du omtrent velge fra øverste hylle i butikken når det gjelder nistemat. MEN FAEN, ikke bare røldal men omtrent ALLE skisenter i norge ta dere sammen på dette. det skjer at jeg ikke rekker å smøre niste, da er det grusomt å måtte putte i seg en seig burger som bare er tung magefull og blir slapp av.

MEN FOR ALL DEL, det utbruddet der var bare litt sinne over drittmat i de fleste norske skisenter. Røldal skisenter er fantastisk på alle andre måter -at de ikke spanderer på seg en skikkelig 4seters ekspressheis fra bunn til top.

Flyt! #174554 20/12/2011 12:12 PM
Flyt! Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra

Ja, Røldal er ikke alene om å holde standarden nede... Som sagt, så var det som irriterte meg ALLER mest, at fordi jeg ikke hadde lyst på dispenser-coca, så kostet det meg ca 40 kroner mer for en liten flaske vann,enn om jeg bare hadde kjøpt menyen, og drukket coca. Det er kjipt. Og dumt! En flaske vann koster forøvrig 30 kroner, dersom du lar være å bestille burger til...

Men tenk hvor enkelt det egentlig er å lage noe som er godt? Hvorfor i all verden gjør man ikke det? Det er jo omtrent like enkelt å lage noe som smaker godt, som å bare varme opp noe slapt junk. Det krever selvfølgelig et minimum av utstyr, og bittelitt kompetanse, men det burde jo være mulig å få til. De får det jo til i andre land... Men dette er vel som Veikro-standarden i Norge for noen år siden... Da var det helt ræva absolutt over alt, men der har det så smått begynnt å lysne enkelte steder. Prøv bare den utenlandske kjeden Marché (E-18 Kjelstad ved Drammen og ved Holmestrand). Nydelig, raskt og delikat, til en helt OK pris. Når komme turen til skifolket?

Flyt! #174555 20/12/2011 11:23 PM
Medlem
Medlem

Midt i alt frityrfettet finnes det faktisk noen som får det til. Oppfordrer alle skianlegg i Norge å se til Myrkdalen. Ja, de har slapp burger og dårlig pommes frites, men man kan få servert betasuppe og ordentlig "hjemmelaget" pølse. Og i varmestuen ved kari traa-trekket finnes det hjemmelaget skillingsbolle og annet snadder. Det skal ikke så mye til for å servere god, sunn, varm og næringsrik mat som ikke koster like mye som heiskortet.

Jeg forstår at varmestuer i mindre trekk aldri vet hvor mange spisende gjester de får i løpet av en helg, og dermed tyr til nedfrosset mat som kan varmes i frityren. Men det kan da ikke koste så mye mer å fryse ned hjemmelaget suppe, lapskaus, gryteretter etc? i verste fall enner man opp med å sysselsette enda en person i bygda...

Normalt tar jeg alltid med meg matpakke, av samme grunn som olehoi, men i Myrkdalen bruker jeg gjerne penger i varmestuen fordi det finnes et bra alternativ til junk.

Flyt! #174556 21/12/2011 4:11 AM
Fersking
Fersking

-Pål- er inne på noe vesentlig. Hva koster en eske erter tl Betasuppa? 5 spenn?! Jeg er sikker på at det finns noen bestemødre eller noen ekte kokker som kan kjøre igang noen "signatur retter" med god sunn husmannskost, som gir deg styrke til å fortsette å stå ut dagen istede for bare en klump i magen. Og det må lages uten halvfabrikat!

Flyt! #174557 21/12/2011 10:29 AM
Nytt medlem
Nytt medlem

Har åte indrefile av okse ein gong på toppen av stranda skisenter i varmestua der. kosta med 150 kr meina eg å huska. Kanskje ikkje akuratt mat som egner seg godt som skiføde. Men kan nå tras fram som eksempel på at ikkje alle skitrekk i Norge servere frityrdampa hamburger til høgare literpris enn bensin. ( Haukeli laga faktisk ein ok rimelig og ok burger. Og man trenger ikkje å leite så mye for å finne urørt snø dagen etter man burde vært der.. )

Flyt! #174558 21/12/2011 10:59 AM
Medlem
Medlem

Enig med mange av innlegga i denna tråden. Overprisa junkfood er lite fristande. Neste gong, ta med dåkke nista, skiglede, godt humør og ein kjentmann som kan visa dåkke rundt i områda med tilknytting til skisenteret. Garantert god stemning! Røldal har så utruleg mykje meir å by på enn overprisa mat. Pow, pow!

Flyt! #174559 21/12/2011 7:50 PM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

Hey -Pål- :)Betasuppe/lapskaus e jaggu det besta forslaget eg har hørt på lenge!! Seriøst!!Det koster forbausende lite å lage, og det kan lages i store mengder og fryses i blokker/bøtter på iallefall 10 liter smile Her har du to retter, som også kan lages som vegetar og glutenfri hvis eg ikje tar heilt feil.Sleng ved flattbrød og/eller "hjemmelagd" potetstappe + et glass iskald melk burde saken vær avgjort.

Eg hadde LETT kjøpt det foran noe som helst frityrstekt ANYTIME!

Mest lest på FRIFLYT.NO
Fri Flyt utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Henning Reinton | Nettredaktør: Tore Meirik
Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen | Salgskonsulent: Magnus Utkilen | Prosjektleder: Lisa Kvålshaugen Bjærum
Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt | Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå