Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Nybegynner på topptur - med livet som innsats?
#174441 13/12/2011 5:23 PM
Nytt medlem
OP Offline
Nytt medlem

Har lenge gått og tenkt at det ville vært ekstremt kult å stå på ski ned noen av fjellene på Senja, toppturparadiset som ligger noen få mil unna huset mitt. Saken er den, at jeg ikke har noen særlig erfaring med "nedoverski". Har riktignok stått noen få ganger i bakke, men vil på ingen måte kalle meg erfaren. Så spørsmålet er, om det er forsvarlig å starte med toppturer på ski for meg?

Er noe pysete i utforkjøring der det er preparert, men lurer på om det er enklere å ha kontroll når det ikke er preppet? Er av typen som tenker det er bedre å hoppe i det, enn å krype..Så ville det vært galskap å starte med dette, selv om jeg er nybegynner? Og hva trenger jeg i så fall av utstyr? Kan man for eksempel kjøre på twintips?

Håper noen har tid til å svare meg, det jeg finner i forumene på nett er veldig "avansert" prat for meg, er ikke helt inne på begrepene dere bruker. smile

Re: Nybegynner på topptur - med livet som innsats?
Breitinden #174442 13/12/2011 7:09 PM
Fersking
Fersking

Tja er jo ikke galt å hive seg i det, men du burde begynne med noe du klarer å mestre. Stupbratte fjell med høy rasfare er feks ikke noe å begynne med og ihvertfall ikke hvis du planlegger å dra alene som du egentlig ikke burde uansett smile

Jeg synes selv det er mye mindre utfordring å kjøre i preparert løype enn offpiste. Du kan jo fint kjøre på twintips, men skiene burde ha litt bedre så du flyter mer oppå sneen. Ski med randonee binder er jo å foretrekke da du kan løsne bindingene så de fungerer nesten likt som på vanlige ski og da kan du fint klatre oppover fjellet med ski på beina.Her er en video av en binding som jeg har. den er egentlig en blanding mellom vanlig alpinbinding og randonee binding. http://www.youtube.com/watch?v=ovGgsaI3uwg

Breitinden #174443 13/12/2011 7:22 PM
Fersking
Fersking