Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Nybegynner på topptur - med livet som innsats?
#174441 13/12/2011 5:23 PM
Nytt medlem
OP Offline
Nytt medlem

Har lenge gått og tenkt at det ville vært ekstremt kult å stå på ski ned noen av fjellene på Senja, toppturparadiset som ligger noen få mil unna huset mitt. Saken er den, at jeg ikke har noen særlig erfaring med "nedoverski". Har riktignok stått noen få ganger i bakke, men vil på ingen måte kalle meg erfaren. Så spørsmålet er, om det er forsvarlig å starte med toppturer på ski for meg?

Er noe pysete i utforkjøring der det er preparert, men lurer på om det er enklere å ha kontroll når det ikke er preppet? Er av typen som tenker det er bedre å hoppe i det, enn å krype..Så ville det vært galskap å starte med dette, selv om jeg er nybegynner? Og hva trenger jeg i så fall av utstyr? Kan man for eksempel kjøre på twintips?

Håper noen har tid til å svare meg, det jeg finner i forumene på nett er veldig "avansert" prat for meg, er ikke helt inne på begrepene dere bruker. smile

Re: Nybegynner på topptur - med livet som innsats?
Breitinden #174442 13/12/2011 7:09 PM
Fersking
Fersking

Tja er jo ikke galt å hive seg i det, men du burde begynne med noe du klarer å mestre. Stupbratte fjell med høy rasfare er feks ikke noe å begynne med og ihvertfall ikke hvis du planlegger å dra alene som du egentlig ikke burde uansett smile

Jeg synes selv det er mye mindre utfordring å kjøre i preparert løype enn offpiste. Du kan jo fint kjøre på twintips, men skiene burde ha litt bedre så du flyter mer oppå sneen. Ski med randonee binder er jo å foretrekke da du kan løsne bindingene så de fungerer nesten likt som på vanlige ski og da kan du fint klatre oppover fjellet med ski på beina.Her er en video av en binding som jeg har. den er egentlig en blanding mellom vanlig alpinbinding og randonee binding. http://www.youtube.com/watch?v=ovGgsaI3uwg

Breitinden #174443 13/12/2011 7:22 PM
Fersking
Fersking

det hele koker ned til noen enkle ting, start i noe som ikke er for krevende. helst sammen med noen som har litt peiling. offpist byr på flere overaskelser en preppet, du kan gå fra mykt til hardt til stein på kort tid^^ ikke lettere en preparerte løyperbetter safe, than sorry!

Breitinden #174444 13/12/2011 8:04 PM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

Vanskelig å gi noe kort svar på spørsmålene dine, men nei det er selvfølgelig ikke galskap å starte med dette. Men du bør finne en eller flere likesinnede å gå sammen med og få kunnskap om skred og skredfare. Det beste er å være med andre som har kunnskapen og lære av dem. Et skredkurs er heller ikke dumt men det er også mulig å lese seg opp f.eks ved hjelp av "Den lille snøskredboka" som du finner på eksponert.no.

Om det er lettere eller vanskeligere å kjøre offpist avhenger av føret, men det kan være begge deler. Jeg vil tro det kan være litt varierende føre på Senja som ligger så nære sjøen. Men det krever riktig teknikk, gode tips stod på trykk i FriFlyt nr 07/11.

De fleste velger ganske breie ski og da er det ofte bredden på midten som oppgis. Typisk er fra 95mm og oppover. Skien flyter da bedre. Type ski er ikke viktig, men vekt kan gjøre en forskjell oppover. 1500g - 2000g pr ski er vanlig.

Bindingen må kunne løsnes i hælen for å kunne gås med. Du kan da velge mellom telemark, randonne eller alpinbinding med randonnefunksjon. Den første står du selfølgelig telemark med, mens på de to andre fester du hælen når du kjører ned. Her er et utall valgmuligheter men i utgangspunktet er randonne og telemark de letteste alternativene.

Staver med gode trinser er nødvendig i løssnø. De fleste velger teleskopstaver som kortes inn under nedkjøring.

I tillegg trenger du skifeller som dekker hele skien. For de fleste er det også obligatorisk med skredsøker, spade og søkestang.

ørjan

Breitinden #174445 25/12/2011 3:18 PM
Medlem
Medlem

Henger meg på mye av det de andre sier her. Tenkte bare jeg skulle fortelle litt om min egen reise inn i topptur-eventyret. Jeg har stått sporadisk på ski gjennom oppveksten, og for to års tid siden gikk jeg til innkjøp av telemarkski og begynte med toppturer. Det første året syns jeg det var vanskelig å kjøre utenom opptråkka løyper, men så plutselig satt det som et skudd. Etter det kjører jeg helst utenom løypene dersom forholdene tillater det.

Jeg er 172cm høy og 90+ kg, kjøpte ettpar K2 wayback 174 montert med NTN, og scarpa tx sko (nå byttet ut med tx pro), har vært veldig fornøyd med disse som nybegynnerski, men er nå på utkikk etter andre ski. Dersom jeg skulle kjøpt Wayback i dag måtte jeg nok hatt de ett hakk eller to lenger, siden de nå har fått rocker, og jeg har utviklet noe som ligner på skiferdigheter i løpet av to år smile

Så, dersom du velger lett til moderat terreng å ferdes i, så er det bare å hoppe i det, selv om noen runder i bakke (med gode offpistemuligheter) vil gi mer erfaring på kortere tid. For min del ble toppturene mye bedre etter at det "klikket". Hovedsaken er vel at man tilbringer "Time on the hill", er vanskelig å lese seg til skiferdigheter smile Om instruktørtimer er noe som er verdt pengene, hvis det i det hele tatt er en mulighet, er ikke noe jeg kan uttale meg om. Kjøring med kompiser (som er bedre, gjerne) kan ha god effekt for å pushe egne grenser, og er også tryggere enn å være "lone wolf" smile

Breitinden #174446 25/12/2011 10:52 PM
Entusiast
Entusiast

Skal du ferdes i fjellene rundt Senja vil jeg anbefale å ikke kjøre i noe særlig brattere hellinger over 30-35 grader, da skredfaren øker betraktelig og da spesiellt rett etter nylig snøfall i fjellet.

Å gå sammen med flere er en fordel og ikke minst skredsøkingsutstyr.Legger ved en link til forholdshvis billig utstyr i nettbutikk:http://fast-bikes.no/e-vendo.php?shop=fast&SessionId=&a=catalog&t=2542&c=2542&p=2542

Det finnes også flere nettbutikker som: vpg.no, oslosportslager.no, Sportconrad.de med flere som selger utstyr...

NB! søk gjerne på youtube og se deg opp på filmer om skredvurdering, snølagstest.Dette har funket for meg. Jeg har også tatt meg bryet med å ta enkle snlølagstester underveis både i små koller, åssider, utenfor skianlegg og i fjellet..

Har desverre ikke noe peiling på fjell, toppturruter, skredutsatte fjell/fjellsider og slikt oppe i Senja, men håper andre her inne i forumet kan hjelpe deg på den biten.

Randoneestøvler er en fordel å kjøpe nytt, da den kan varmetilpasses til din egen fot.

Ski med randoneebinding er mulig å fåes kjøpt brukt, men kan være litt vanskelig å finne riktig skilengde og type bindinger sammen.

Priser på randoneestøvler er forholdshvis lave på Sportconrad.de + flere kampanjetilbud på bla. flere nettbutikker utover vinteren som feks. Oslosportslager.no, sportsnett.no osv...

Breitinden #174447 16/01/2012 10:39 PM
Medlem
Medlem

Med all respekt fra en som har vært på Breitinden og lever med den i synsranden, drømmer skal man ha. Det er ikke mange som har kjørt ned på ski fra egga på Breitinden fordi det er et bratt eksponert og avblåst fjell som ikke egner seg spes godt til skikjøring. Senja har mange fine toppturfjell som er mye bedre egnet til ditt prosjekt å beherske bratt terreng på ski. Men utfra dine forutsetninger så har du en solid jobb å gjøre først. Man begynner ikke hoppkarieren i Vikersund bakke for eksempel. Og de aller fleste får aldri hopp der.

Lykke til?