"According to sources who have skied it the Freedom will have a free-pivot range of motion over 65° (they claim 90° but I don?t believe it). To chop weight, the bulk of the frame has been abandoned and with it a noticeable (but not dramatic) amount of torsional rigidity and it retains releasability and convenient latching in or exiting the binding. "
Sitert fra telemarktalk, av Mitch som driver TT:"Dostie kinda jumped the gun on this a bit, but no, it will not be coming out this season. Word is that Rotefella and its partners will be showing it at OR and taking orders for Fall '12 delivery."
Antar "OR" er en eller annen bransjemesse?
Re: NTN Freedom, ny toppturbinding fra rottefella.
Spennende! Må innrømme at jeg har vært veldig på vippen på å kjøpe dynafit til de lette vårtoppturskia mine (k2 wayback). Synd å sette ei kilos binding på ei 1500 grams ski. Men samtidig er jeg jo veldig glad i telesvingen.
Må jo være noen demo/testkjørere som kan droppe noen hint om vekt, materialer, om det passer på monteringsplata til dagens ntn, osv...
Friflyt: dere har jo ikke akkurat spandert mange spaltemeter på ntn, hva med å ta et ordentlig intervju med noen fra rottefella før "19 januar 2012"?
Edit: Video!
Fant denne en pris i dollar på garmont sine sider.http://www.garmontusa.com/rottefella/products/freedom-binding.html
Der står utsalg pris til $430, $30 dyrere enn Freeride. Så hvis man legger på litt som regel kommer man til norsk utsalgspris som regel og vil da havne på rundt 3k. Rottefellas utsendte til Highcamp hintet innpå at prisen kom til å ligge så langt fra Freeride.
Tror dere det er vil bli prisen på Freedom? De kan jo ikke prise seg helt ut heller
Hei og hå! NTN Freedom blir spennende:) Kan opplyse om at Skandinavisk Høyfjellsutstyr i Hemsedal blir et av testsentrene for Rottefella til høsten/vinteren. Kommer til å ha konkurransedyktige pakkepriser på ulike type ski med NTN Freeride, & eller Freedom. Og ikke minst mulighet til å teste utstyret før evt kjøp! Det blir selvfølgelig også andre type telemarksbindinger å velge mellom i butikken. Så ta dere en tur til Hemsedal tidlig på sesongen, alle telemarkere:) God sommer!
Jeg prøvde NTN freedom to dager i Lyngsalpene i April og var ganske fornøyd. Gåfunksjonen var merkbart bedre oppover enn på Freeride. Det skal sies at skiene (Volkl Nunataq) som de nye bindingene var montert på også var veldig lette i forhold til de jeg går med til vanlig (K2 Hardside). Eneste problemet jeg opplevde var at snø og is hadde en tendens til å pakke seg under framdelen av bindingen mens man gikk oppover. Dette gjorde det vanskelig å endre fra gå til kjøremodus uten at man måtte ta av skiene for å rengjøre bindingene for is med fingrene. Gutta fra Rottefella var klar over problemet og var på saken. Hvis de fikser dette blir det ganske sikkert NTN Freedom på meg i 12/13-sesongen (selv om jeg holder et øye på TTS).