Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Telemarkski til "Nybegynner"
#174191 08/12/2011 6:28 PM
Papal3o Offline OP
Nytt medlem
OP Offline
Nytt medlem

Hei!

Prøvde telemarkski for første gang sist vinter (Dette var Awesome!!) og har bestemt meg for å gå til innkjøp av denne typen ski. Har tidligere kjørt litt forskjellig alpint i trekk og løs-snø utenfor trekk.

Etter å ha brukt timevis for å lete etter den "perfekte ski" (mye på fri flyt forum..) har jeg mer spørsmål nå, enn det jeg startet med. Lurer derfor på hvilket merke/modell jeg burde gå til innkjøp av når jeg ønsker en "allround ski" som kommer til å bli brukt mest i løypene til å starte med, da teknikken er langt fra 100%

Ski jeg har sett litt på er: Vökl Mantra, K2 Sidestash og Black Crows Navis.

Er dette gode ski for "mer viderekomne" eller er det ski som en nybegynner også vil ha glede av? Og bør jeg unngå for brede ski da dette vil skade "innlæringen av telemark-svingen" som en sa til meg?

Videre lurer jeg på binding, da alle her på fri flyt anbefaler NTN, men er den bindingen også for mer viderekomne? og kreves det en ny innlæring av telemarksving med NTN binding?

Er 186 høy og veier ca 85kg

Takker på forhånd for svar

Jørgen

Re: Telemarkski til "Nybegynner"
Papal3o #174192 08/12/2011 11:50 PM
Fersking
Fersking

Hvis du først og fremst skal ha en ski i løypa er Mantra klart det beste valget. Når du først skal investere i utstyr, gå for NTN!

Papal3o #174193 09/12/2011 1:29 AM
Entusiast
Entusiast

Jeg har masse positiv erfaring med NTN som instruktør. Stabiliteten i bindingen gjør slik at de elevene jeg hadde med det stolte mer på utstyret, konsentrerte seg mer om riktig teknikk og dermed lærte fortere.

Angående ski er alle de du lister gode ski, men ville heller sette på Hardside enn Sidestash om du skal stå mest i bakke. Hva du skal velge av ski kommer og mye an på hva du liker. Ingen av skiene du lister er de mest lekne, men de carver derimot bra og er stabile.

Angående bredde vil breie ski ta lengre tid å kante slik at å linke svinger blir vanskeligere, samt at skien gjerne ikke carver like bra, men for ski rundt 100mm i midje burde ikke dette påvirke innlæringen din nevneverdig.

Papal3o #174194 09/12/2011 4:21 PM
Nytt medlem
Nytt medlem

Kaster meg på og sier meg enig i kommentarene over. NTN er definitivt å anbefale. Angående valg av ski så er de tre du lister opp gode ski alle tre, har selv K2 Sidestash som jeg selv anser som en god allrounder, men bruker disse mest utenfor bakken. En av fordelene med NTN er at du enkelt kan overføre bindingen over til en annen ski ved kun å montere på plate og hæl på ski nummer to når du kjøper denne (http://www.skiinfo.no/produkter/Rottefella/Rottefella_NTN_Ekstra_Plate_Og_Haellofter-10308242.jhtml). Lykke til med telemark'en!

Papal3o #174195 10/12/2011 2:06 PM
Papal3o Offline OP
Nytt medlem
OP Offline
Nytt medlem

Takker for meget nyttige innspill!

Når det gjelder binding har jeg bestemt meg for NTN med blå fjær. Så satser vi på tilvenningsfasen til NTN blir kortvarig. Med tanke på ski tror jeg at det blir årets modell av Mantra. Frykter at sidestashen kan bli litt for brei med sine 108mm for en nybegynner.Igjen takk for gode svar!

Papal3o #174196 10/12/2011 3:45 PM
Fersking
Fersking

Jeg skal også gå til innkjøp for nye ski nå i år, og jeg tror Mantra med NTN er en topp allround ski! wink

Papal3o #174197 10/12/2011 7:59 PM
Fersking
Fersking

Kjøpte fjorårets Mantra med R8 i høst. Gleder meg til og prøve de! laugh