Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Gode allround telemarkski?
#174162 07/12/2011 8:42 PM
TeleVat Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking

For øyeblikket kjører jeg K2 Apache Outlaw, og har funnet ut at jeg ønsker noe som takler preparerte løyper litt bedre, men som samtidig er gode til offpist. Har sett litt på Völkl sine sider, og er litt nysgjerrig på modellene Gotama og Mantra. Noen som ønsker å dele sine erfaringer med disse skiene?Jeg er også åpen for andre forslag hvis noen vet om andre modeller som er gode allround-ski.

Re: Gode allround telemarkski?
TeleVat #174163 08/12/2011 11:00 AM
Fersking
Fersking

Vølkl er et bra valg. Både Gotama og Mantra er gode allround ski, men Mantra er litt bedre i bakken og Gotama er litt bedre offpist så det kommer ann på hva du gjør mest. Mantra har ikke rocker (enkelt sagt: negavtivt spenn som gjør at skia flyter bedre i løssnø). Gotama har dette og er derfor bedre utenfor preparerte løyper. Men gode ski begge to...

TeleVat #174164 08/12/2011 2:25 PM
Fersking
Fersking

Vølkl er et bra valg. Både Gotama og Mantra er gode allround ski, men Mantra er litt bedre i bakken og Gotama er litt bedre offpist så det kommer ann på hva du gjør mest. Mantra har ikke rocker (enkelt sagt: negavtivt spenn som gjør at skia flyter bedre i løssnø). Gotama har dette og er derfor bedre utenfor preparerte løyper. Men gode ski begge to...

Årets Mantra har faktisk fått en liten frontrocker

TeleVat #174165 08/12/2011 4:11 PM
TeleVat Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking

Mantra har jo 98mm under foten og frontrocker, så den bør vel være god til offpist også? Den er altså noe bredere enn den skien jeg har nå, pluss at den har rocker, noe som k2-skien min ikke har. Kan man da anta at den vil være bedre til offpist, eller har det stor betydning hvor stiv skien er? Jeg har hørt at myke ski egner seg bedre i løssnøen, men jeg aner ikke av hvor stor betydning dette er...

TeleVat #174166 08/12/2011 5:12 PM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

Kjører salomon Shogun selv, anbefales. Kjennes lett (bambuskjerne), morsom og har god kombo av flyt (avmålt rocker, 100 mm underfoot) og grep/respons i bakke for teliskjøring. Har ikke testa all verden på telemark, men fant meg godt til rette på denne med NTN.

TeleVat #174167 08/12/2011 8:45 PM
Fersking
Fersking

Hadde Mantra med Rottefella Cobra fram til i år. Veldig god ski både i og utenfor bakke. Er riktig som butikkene reklamerer med: Hvis du ikke klarer å bestemme deg så kjøp Mantra!! Men igjen....Gotama er nok hakket bedre utenfor pisten...Rocker, early rise, reversed chamber....kjært barn har mange navn.

TeleVat #174168 08/12/2011 9:05 PM
TeleVat Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking

Hadde Mantra med Rottefella Cobra fram til i år. Veldig god ski både i og utenfor bakke. Er riktig som butikkene reklamerer med: Hvis du ikke klarer å bestemme deg så kjøp Mantra!! Men igjen....Gotama er nok hakket bedre utenfor pisten...Rocker, early rise, reversed chamber....kjært barn har mange navn.

Jeg tror jeg heller mest mot Mantra, ja.Jeg er 190 høy, da bør jeg vel gå for 191? Det ser ut til å være det lengste de produseres i..

TeleVat #174169 11/12/2011 6:10 PM
Fersking
Fersking

Bra valg..du komme til å bli fornøyd! Helt klart 191. Med for korte telemarkski blir "bakskia" for ustabil.....

TeleVat #174170 18/12/2011 7:35 PM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

Jeg kjører med Vølkl sanuk, med cobra r8 bindinger. veldig fornøyd med løssnø og løypekjøring. de er 193 lange. og 111 på midten så de flyter godt på snøen.

TeleVat #174171 21/12/2011 8:38 AM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

Mantra er en kanonski, og den er blitt "moderne" i år i og med front rocker. Vet den var på ukesalg i forrige uke, du får sikkert samme pris nå? www.bodoadventure.no

TeleVat #174172 21/12/2011 10:23 AM
JLB Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra

Jeg er også åpen for andre forslag hvis noen vet om andre modeller som er gode allround-ski.

K2 Sidestash 188 dersom du ønsker en ski med samme oppbygging og egenskaper som mantra, men som samtidig har bedre flyt offpist. 60 cm frontrocker som løfter 15 mm på årets modell, spennende..

Line Influence 105 og 115 kan også nevnes, likeså Rossignol Sickle. Og sikkert også i tillegg en hel rekke andre ski, mye snacks å velge i når man leser litt rundt omkring :-)

TeleVat #174173 21/12/2011 11:27 AM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

Jeg kjører Armada JJ med NTN-utstyr, og det er det desidert morsomste jeg noensinne har hatt på beina! Jeg er 183 høy og har skiene i 185cm. Utrolig lettkjørte, har en radius på bare 14 cm i preppa bakke, så den er faktisk morsom også i bakken. Den er vesentlig bredere enn Mantra (og Gotama), så selv om den er kortere enn Mantra i 191cm, vil arealet ganske sikkert være større, og den flyter som en drøm i pudder. Den vant FriFlyt-testen i fjor - ikke uten grunn! Den finnes også i en lengde på 195, men er da enda bredere, og litt mer tungkjørt, så jeg ville nok ha holdt meg til 185 for telemark. Jeg kjørte mine nye AK JJ 195 nå i helgen (med slalom-støvler), og selv om de var lekne, var de betydelig tyngre å håndtere enn 185-varianten.Völkl har dessuten hatt ganske dårlig topp-belegg, som fort blir stygt og ripete, og det går biter av kanten. Sønnen min har Gotama, og de ble stygge veldig fort. Vet ikke om årets modell er like utsatt for skader... Mine forrige Armada-ski var like ille (ARV-modellen), men JJ'ene tåler nesten alt, og har en helt annen oppbygging av kant og topp-belegg. Ikke så viktig for kjøre-egenskaper, selvfølgelig, men det kan være greit at ting ikke ser for ille ut dersom du skal selge det en gang :-)

Black Crows nyeste ski (husker ikke hva de heter akkurat nå.. hvitt og orange design... er det Noctra, tro?) har mange av de samme egenskapene som JJ'en, og er antagelig et knall alternativ. Utviklet av en av gutta bak JJ, som nå kjører for Black Crows.

Lykke til