Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
hvordan måler de forskjellige produsenter lengder på skiene?
#173801 22/11/2011 2:31 AM
-Ost- Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking

Ska skaffe noe breiere ski te puddertelemark og lure på korsn produsentan oppgir lengde i dag..? K2, Line, rossi, Armada, atomic, dynastar,  etc etc.Har bl.a 2 par ski i oppgitt lengde 178. Rossognol b3 (seinar b4) samt et par armada jp vs julien (07 mod). Armada'n e 178 fra tupp te tupp i luftlinje mens rossi'an e 176 (tydeligvis målt langs heile skia).

For meg som e 180 og 70+ og ikkje har syklistlår så havne eg liksom litt i mellom på forskjellige lengder.. derfor betyr det faktisk litt å vite kor lang skien e i luftlinje. (Litt skeptisk te ski med flat baktupp som e lenger enn meg sjøl..)

(vurdere k2sidestash, dynastar pro115, armada jj, rossi s7 blant andre)Takker.. wink

Re: hvordan måler de forskjellige produsenter lengder på skiene?
-Ost- #173802 22/11/2011 8:12 AM
Entusiast
Entusiast

Når det gjelder lengde på ski variere det litt på målemetoden ja. men når det kommer til forskellige merker ski, og forskellige typer ski, så varierer det hvor lange ski du bør ha. f.eks ski med early rise/rocker tupp, vil jeg anbefale litt lengre ski enn du er vant med. men her også spørs det litt hvor brede de er. Har desværre lite erfaring med de skiene du vurderer, så kan desværre ikke si så mye spesifikk om de. Men Dynastar Pro 115 vil jeg tippe burde passe rundt 180-185, rossi s7 ca samme.

Håper det hjalp litt:-)Ove

-Ost- #173803 22/11/2011 10:28 AM
Entusiast
Entusiast

Generelt er det litt dumt å se seg blind på lengden, selv om det indikerer en del om hva slags svingvekt du kan forvente at skiene har.

Noen generelle betraktninger:

Stive ski - kortere lengder vil funke bra, men man mister da fort en del stabilitet forover og bakover.

Myke ski - lengre lengder funker bra, pga at skiene generelt sett blir enklere å håndtere. Mister en del fartsstabilitet som delvis kompenseres med lengden.

Rocker - lengre ski funker bra, pga kort kontaktlengde som gjør de lettsvingte.

Mer midtmontert - lengre ski funker bra, ettersom svingvekten blir redusert når du står mer midt på skia, og du ikke vil ha en veldig kort tupp som har lett for å dykke i pudder.

Det skal sies at dette er en ganske komplisert greie som det er vanskelig å gi eksakte svar på. En del moderne rockerski føles å være i full lengde, selv om de har rocker både i tupp og tail, dette pga fleksmønsteret i skien og at rockeren gjerne er temmelig moderat og evt. også får kantkontakt når skien er på skjær. De siste sesongene har fabrikantene generelt blitt flinkere til å utnytte rocker uten at skiene av den grunn føles som snowblades.

Mitt beste råd er egentlig å lese skitestene til friflyt, der har du både fleks og sammenliknbare måledata på lengden. Mener at friflyt måler alle ski langs sålen, slik at du må kompensere for rocker samt tupp og tail dersom du lurer på hvor lange de er i luftlinje.

Det skal sies at de andre parameterne har mer å si enn lengden, slik at du ikke skal se deg blind på om en ski er 182 eller 185 f.eks. Lengden du ser for deg pluss/minus 5 cm kan du nok gå for uten at det på noen måte blir kritisk.

-Ost- #173804 22/11/2011 5:41 PM
-Ost- Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking

Takk for tilbakemelding! Joda vil ta egenskapa i betraktning og. E jo klar over at det e ganske så stor forskjell på f.eks k2sidestash og armada JJ. Sistnevnte ville eg ikkje være så redd for å kjøre med litt lengre lengde, men i og med at eg allerede har et par twintip så tvile eg på at eg går for de.Men for eksempelvis pro rider 115 fås i 175og 184.. Den har jo veldig mjuk tupp med litt rocker i, men stiv bakski.. redd for at 175 skal føles for kort i fart samtidig som 184 kan bli tung å kaste rundt når det bli bratt eller skog/trangt. Det samme gjelder sidestash 181/174..

Så derfor lure eg fremdeles på korsn skien e målt, da det kan være "tunga på vektskåla" for korsn lengde - og ski -man te slutt havne på.. Så tar gjerne imot eksakte mål eller metode fra produsentan hvis nån veit.Mvh Øyvind

-Ost- #173805 23/11/2011 7:51 AM
Entusiast
Entusiast

Har intrykk av at de fleste ski er kortere i "luftlinje" enn oppgitt lengde.K2 er imidlertid et unntak her. Målte en Coomback 188 til ca 189,5 og en Hard Side 167 til ca 168,5.Mener å huske at den gamle Hell Bent-modellen på 189 cm var ca 200!Det siste eksemplet viser jo at de faktisk ikke har noe system de oppgir lengde etter.Vurderer du Sidestash er de nok litt lengre enn oppgitt lengde. Tror de fleste ski fra Dynastar er litt kortere enn oppgitt.Prorideren har også høyere baktupp enn Sidestashen, så alt i alt er trolig en K2 på 181 lengre enn Dynastar på 185.Fri Flyt måler alle ski de tester, men jeg har sett at disse lengdene heller ikke alltid stemmer.

-Ost- #173806 23/11/2011 12:09 PM
-Ost- Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking

Takk Bærnt, dette va interessant smile Kan virke som Rossignol og Dynastar måle etter sålen da og følge krumming fra tupp te tupp. Men korsn har du målt de K2skiene da? Sia du får de te å bli lengre så må du ha målt etter sålen og ikkje i luftlinje? Ergo K2 oppgir luftlinje i målan sine.. ? Ah skulle tatt med måleband og dratt i en sportsbutikk som har utvalg men da må eg reise med fly :p Armada-skien mine som e oppgitt i 178 va 181 målt etter sålen. Lurer nesten på om sidestash bli mest aktuell i 174 da.. hmm.

-Ost- #173807 23/11/2011 12:34 PM
Entusiast
Entusiast

Nei, K2 oppgir ikke luftlinje. De er lengre. Måler du med krumming blir de enda lengre!Jeg har målt luftlinje.

-Ost- #173808 23/11/2011 12:48 PM
-Ost- Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking

Ka?? K2 oppgir skia endatil lengre enn selve sålen med krumming? Det var da svært merkelig. Kan det være at dette e spesielt for adventure-serien og at det e målt fra felle-hakket bak (som går 1-2cm inn i baktuppen) evt til fellefestet framme? Høres jo uansett ut fra ka du sei at K2 e direkte misvisende i målan sine..Amrikaneran ska jo være størst og best på alt men får jo være grenser.. wink

-Ost- #173809 23/11/2011 8:03 PM
Entusiast
Entusiast

Hellbent, Seth, Obsethed etc har alle vært lengre enn oppgitt lengde, så det har ikke noe med hakk til feller å gjøre. Aner ikke hvordan det står til med carvingskia deres, da.

-Ost- #173810 24/11/2011 3:31 PM
Entusiast
Entusiast

Ka?? K2 oppgir skia endatil lengre enn selve sålen med krumming?

Nei, nå tror jeg du har misforstått litt.. K2 skia er lengre enn det målet K2 oppgir, altså hvis skia er 181, er de gjerne 183 eller lignende.. Så skia virker "mindre" når man ser på tallene enn den egentlig er.

-Ost- #173811 24/11/2011 5:23 PM
-Ost- Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking

hehe meinte seff at K2 skia ER lengre enn oppgitt ja. Fikk akkurat en mail fra sport-conrad der de sier at den reelle lengden i luftlinje for 174 = 175 og 181 = 182.